محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دفاع از پایان نامه غزاله حسین زاده دانشجوی کارشناسی ارشد هماتولوژی و علوم انتقال خون دانشکده پیراپزشکی

غزاله حسین زاده دانشجوی کارشناسی ارشد هماتولوژی و علوم انتقال خون دانشکده پیراپزشکی از پایان نامه خود دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پیراپزشکی، غزاله حسین زاده  دانشجوی کارشناسی ارشد هماتولوژی و علوم انتقال خون این دانشکده از پایان‌نامه خود با عنوان بررسی فراوانی پلی مورفیسم‌های1360485 rs،2249825 rs و 1060348 rs ژن 1 HMGB در بیماران APL درمان شده با و بدون سندرم تمایزی  درجمعیت ایرانی دفاع کرد.
تجویز رتینوئیک اسید (ATRA) و آرسنیک تری اکساید در بیماران مبتلا به لوسمی پرومیلوسیتیک حاد سبب بروز عارضه ای التهابی و تهدید کننده حیات در برخی بیماران، به نام سندرم تمایزی می شود. علت بروز سندرم تمایزی مشخص نیست اما نقش سایتوکین ها و ملکول های التهابی در بروز این سندرم مشاهده شده است. همچنین نقش پلی مورفیسم های برخی سایتوکین ها و مولکول های التهابی در احتمال بروز و شدت برخی بیماری ها مانند بیماری های التهابی مشاهده شده است. از آنجایی که مولکول HMGB1 در خارج از سلول به عنوان سایتوکاینی التهابی عمل می کند و در مدل های APL در مان شده با ATRA از سلول ها ترشح می شود، از این رو به مطالعه سه پلی مورفیسم ژن HMGB1 به نام های rs2249825، rs1360485 و rs1060348 در بیماران  APL  درمان شده با آرسنیک تری اکساید و رتینوئیک اسید پرداختیم. نتایج این پژوهش نشان داد، میان فراوانی پلی مورفیسم های2249825 rs،1360485 rs و 1060348 rs ژن 1 HMGB و بروز سندرم تمایزی در بیماران APL درمان شده با ATRA  آرسنیک تری اکساید رابطه معناداری به دست نیامد.
دکتر آزاده امیدخدا و دکتر شهربانو رستمی  اساتید راهنما و دکتر محمد واعظی و دکتر بهرام چهاردولی اساتید مشاور این پژوهش بودند. دکتر علی نوروزی و دکتر سید هادی موسوی داوری آن را بر عهده داشتند.

 

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *