محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دفاع از پایان نامه میردورقی دانشجوی کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی دانشکده پیراپزشکی

میردورقی از پایان‌نامه خود با عنوان بررسی اثر راديوپروتکتوري منیزیم و ویتامین A بر فراواني ميکرونوکلئي و بر بیان ژن NOX4 ناشي از تابش گاما بر سلول‌های مغز استخوان موش دفاع کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی،محمد میردورقی دانشجوی کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوها این دانشکده از پایان‌نامه خود با عنوان بررسی اثر راديوپروتکتوري منیزیم و ویتامین A بر فراواني ميکرونوکلئي و بر بیان ژن NOX4 ناشي از تابش گاما بر سلول‌های مغز استخوان موش دفاع کرد.
با توجه به اثرات زیان‌بار اشعه در رادیوتراپی و عدم به‌کارگیری محافظ کننده پرتویی مانند آمیفوستین به دلیل عوارضی مثل تهوع، استفراغ و افت فشارخون تحقیقات بیشتري جهت دستیابی به محافظ کننده پرتویی با عوارض کمتر و فاکتور کاهش دوز بالاتر اهمیت دارد؛ بنابراین این پژوهش باهدف اثر رادیوپروتکتوري منیزیم و ویتامین A بر فراوانی میکرونوکلئی ناشی از تابش گاما بر سلول‌های مغز استخوان موش انجام گرفت و هدف کاربردي آن کمک به حفاظت بافت‌های سالم بیماران در رادیوتراپی است.
نتایج این تحقیق نشان داد که ویتامین آ، منیزیم سولفات و آمیخته‌ای از ویتامین آ و منیزیم سولفات احتمالاً با مکانیسم آنتی‌اکسیدانی موجب حذف اثر تخریبی رادیکال‌های آزاد ناشی از پرتوهاي یون‌ساز روي سلول‌های مغز استخوان شده و آسیب ژنتیکی را کاهش می‌دهد.
دکتر وحید چنگیزی و دکتر سکینه عباسی اساتید راهنما و دکتر ابوالقاسم حائری استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر سميه غلامي و دکتر الهه جزایری داوری آن را بر عهده داشتند.

کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس