محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دفاع از پایان نامه ناهید حسن پور دانشجوی کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی دانشکده پیراپزشکی

حسن‌پور از پایان‌نامه خود با عنوان تعیین تراکم رد ذرات آلفا گسیل‌شده از دندان انسان با استفاده از آشکارساز CR-39 و برآورد ریسک سرطان حاصله در مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های دندانپزشکی شهر خرم‌آباد دفاع کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی: ناهید حسن‌پور دانشجوی کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوها این دانشکده از پایان‌نامه خود با عنوان تعیین تراکم رد ذرات آلفا گسیل‌شده از دندان انسان با استفاده از آشکارساز CR-39 و برآورد ریسک سرطان حاصله در مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های دندانپزشکی شهر خرم‌آباد دفاع کرد.
پرتوگیری داخلی عمده‌ترین شیوه پرتوگیری انسان از منابع یونیزان طبیعی و زنجیره‌ی اورانیوم ۲۳۸ از مهم‌ترین عوامل این پرتوگیری است. ایزوتوپ‌های رادیم و گاز رادن که هر دو گسیلنده‌ی آلفا و مهم‌ترین عوامل رادیوتوکسیک به شمار می‌روند در این زنجیره قرار دارند. دندان، نشانگر مناسبی برای سطوح آلودگی رادیواکتیو بدن انسان است که هم میزان پرتوگیری قبلی از عناصر تجمع یافته در خود را نشان می‌دهد و هم می‌تواند در بررسی پرتوگیری داخلی از این عناصر در آینده مناسب باشد.
نتایج این مطالعه نشان داد دز مؤثر ناشی از پرتوگیری داخلی از ذرات آلفا، در این مطالعه در محدوده‌ی مورد توصیه کمیته‌های بین‌المللی است. تأثیر جنسیت بر تراکم رد ذرات آلفا گسیل‌شده از دندان قابل‌توجه نبود. با این‌حال میان رده‌های سنی مختلف، ازنظر میانگین تراکم رد پای ذرات آلفا، تفاوت آماری معنادار است.
دکتر وحید چنگیزی و دکتر مهرداد غلامی اساتید راهنما این پژوهش بودند. دکتر سميه غلامي و دکتر الهه جزایری داوری آن را بر عهده داشتند.

کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس