محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دفاع از پایان نامه کلهر دانشجوی کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی دانشکده پیراپزشکی

کلهر از پایان نامه خود با عنوان بهینه سازی پروتکل سی تی اسکن سر به منظور کاهش دز جذبی عدسی چشم ها و تیروئید با استفاده از فانتوم راندو دفاع کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی : پروا کلهر دانشجوی کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی این دانشکده از پایان نامه خود با عنوان بهینه سازی پروتکل سی تی اسکن سر جهت کاهش دز جذبی عدسی چشم ها و تیروئید با استفاده از فانتوم راندو دفاع کرد.
حساسيت بيشتر كودكان نسبت به دريافت اشعه و درخواست بيش از حد گرافي پرتابل در مركز طبي و در معرض خطر بودن ساير كودكان بخاطر وجود می توان گفت که توموگرافی کامپیوتری [CT] برترین تکنولوژی برای دستیابی به رزولوشن بالای تصاویر آناتومیکی بیماران است. تصاویر CT از مقاطع عرضی از بدن بیمار تشکیل شده اند که به وسیله ی یک تیوب اشعه ی ایکس که حول بدن بیمار می چرخد بدست می آیند. CT اسکن کاربردهای بیشماری در فرآیندهای کلینیکی دارد؛ اما عمده ترین مشکل آن دوز تابشی بالای آن در مقایسه با دیگر روش های تشخیصی که از اشعه ی X استفاده می کنند؛است، که بر روی بیماران اثرات نامطلوبی دارد.در مقایسه با دیگر روش های رادیوگرافیکی دوز جذبی بیمار در تصویر برداری CT بسیار بالا است.
دوز دریافتی ناشی از CT می تواند به صورت بالقوه عامل ایجاد سرطان قرار گیرد. نگرانی ها درباره این عامل با افزایش استفاده های مختلف از آن بیشتر شده است. CT اسکن یک روش تصویربرداری است که در مقایسه با دیگر روش های رادیولوژیکی دز بالاتری را به بیمار وارد می کند. بنابراین محاسبه ی دز دریافتی ارگان ها در آزمون هایCT اسکن بسیار حائز اهمیت می باشد. با در نظر گرفتن اثرات زیان بار تابش و با توجه به حجم بالای درخواست های CTاسکن در مراکز مختلف تصویربرداری در این مطالعه ما به دنبال محاسبه ی دز وارده ناشی از آزمون های CT اسکن سر به ارگانهای حساس ناحیه سر (عدسی چشم ها و غده ی تیروئید) در یک فانتوم راندو هستیم. همچنین تلاش ما در جهت یافتن راهی برای کاهش دوز دریافتی این ارگان ها با ایجاد تغییرات معقول و علمی در پارامترهای تابشی از قبیل کیلوولتاژ و میلی آمپر ثانیه با حفظ کیفیت تشخیصی تصاویر حاصل در حد قابل قبول است.
مطالعات پیشین که با تمرکز بر کاهش دز دریافتی در تصاویر با کنتراست بالا مانند(ریه یا استخوان) صورت گرفته است، نشان داده  آزمون های با دز پایین منجر به از دست رفتن اطلاعات تشخیصی نشده اند و تاثیر چندانی بر کیفیت تصویر نداشته اند. بنابراین این مطالعه به منظور بررسی امکان کاهش دز دریافتی عدسی چشمها و غده تیروئید در آزمون های CT اسکن سر با استفاده از یک فانتوم راندو انجام شده است از دلایل انتخاب این موضوع بود.
نتایج حاصل از بررسی این مطالعه نشان می دهد که می توان دز دریافتی ناشی از انجام اسکن های استاندارد را تا سطح بیش از 40 با اعمال تغییرات در اختلاف پتانسیل و شدت جریان دستگاه کاهش داد. بنابراین، می توان گفت که یک پروتکل HEAD CT با دز کاهش یافته یک تکنیک جایگزین قابل قبول برای پروتکل استاندارد در آزمون های با اختلاف تشدید کنتراست بالا و نیز در اسکن های تکرار شونده بود.بالا بردن سطح دانش رادیولوژیکی و دانش مربوط به تغییرات فاکتورهای تابشی و حفاظت در موسسات و کلینیکﻫا و همچنین انتخاب فردی پارامترهای تابش توسط اپراتوری که آزمون های CT را انجام می دهد؛می تواند به صورت اساسی منجر به اعمال و گسترش اصول حفاظت در برابر تشعشع طبق اصل( ALARA (As Low As Reasonably Achievable شود.
دكتر وحيد چنگيزي و دكتر سید ابوالفضل حسینی اساتید راهنما و دکتر الهه جزایری استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر فریده پاک و دکتر برادران داوری آن را بر عهده داشتند. 

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *