محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

رویا نعیمی دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی از پایان نامه خود دفاع کرد

نعیمی از پایان‌نامه خود با عنوان طراحی، ایجاد و ارزیابی سامانه ثبت ایمپلنت‎های دندانی باقابلیت پیگیری بیماران دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پیراپزشکی، رویا نعیمی دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت این دانشکده از پایان‌نامه خود با عنوان طراحی، ایجاد و ارزیابی سامانه ثبت ایمپلنت‎های دندانی باقابلیت پیگیری بیماران دفاع کرد.
امروزه، تکنولوژی ایمپلنت دندان برای بازسازی دهان استفاده می‌شود. بی‌تردید شناسایی سیستم ایمپلنت دندان در بیماران بدون پرونده به دلیل تعداد زیاد ابزارها و فناوری‌ها در این حوزه چالش بزرگی برای دندان‌پزشکان است و زمان زیادی برای شناسایی سیستم ایمپلنت ازجمله نوع اتصال، طول و قطر ایمپلنت صرف می‌شود. در این میان، برای دستیابی به اطلاعات صحیح، دقیق و به‌موقع وجود سامانه ثبت ایمپلنت دندانی ضرورت دارد.
بر اساس مرور نظام‌یافته كشورهای دارای سامانه ثبت ایمپلنت‌های دندانی موردبررسی قرار گرفتند. بر اساس یافته‌های پژوهش و تکنیک دلفی 124 عنصر داده در محورهای مربوط به داده‌های کلینیک، دموگرافیک بیمار، سوابق پزشکی، سلامت دهان و دندان و سلامت استخوان، داده‌های ایمپلنت، شکایات ایمپلنت، داده‌های پروتز، شکست ایمپلنت و پیگیری ایمپلنت تعیین شد. پس از ترسیم نمودارهای مدل مفهومی و ایجاد سامانه، سامانه با عملیات‌ ورود داده، جستجو، گزارش‌گیری تست گردید. همچنین در ارزیابی اکتشافی سامانه، بیشترین میزان مشكلات مربوط به اصل وضوح وضعیت سیستم و اصل هم‌خوانی بین سیستم و دنیای واقعی شناسایی شد.
این مطالعه اطلاعات مفیدی را در مورد وضعیت ثبت ایمپلنت دندان در سراسر جهان و حداقل مجموعه داده‌های ایمپلنتهای دندان ارائه می‌دهد. سامانه ثبت ایمپلنت‌های دندانی مبتنی بر وب که با زبان C# ایجاد گردید، با ثبت اطلاعات مربوط به ایمپلنت‌های دندانی و اجزای آن ابزاری جهت دسترسی آسان، دقیق و سریع به اطلاعات است تا با استفاده از آن نتایج درمانی ایمپلنت‌های مختلف را پیگیری و عوارض آن را کنترل نمود. داده‌های ایمپلنت دندان برای مدیریت مؤثر داده‌ها، تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد، تحقیقات بالینی باکیفیت و ارزیابی نتایج درمان ضرورت دارد.
 دکتر لیلا شاهمرادی و دکتر حمید رضا باریکانی اساتید راهنمای این پژوهش بودند. دکتر مریم احمدی، دکتر شهرام طهماسبیان، دکتر آرش منصوریان و دکتر رضا صفدری داوری آن را بر عهده داشتند.
 
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *