محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

محصول مرکز رشد فناوری سلامت دانشکده پیراپزشکی با عنوان توان‌بخشی مجازی به مرحله تجاری سازی رسید

دکتر شاهمرادی ایجاد انگیزه در بیماران سکته مغزی و کاهش هزینه و رفت و آمد را از مزیای محصول توانبخشی مجازی دانست.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، در راستای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم آبان سال گذشته مرکز رشد فناوری سلامت در دانشکده پیراپزشکی افتتاح شد. در طول یک سال اقدامات متعدد در این مرکز انجام‌شده است که یکی از آن‌ها تدوین و طراحی شیوه‌نامه پایان‌نامه‌های محصول محور و حمایت از آن‌ها است. یکی از این پایان‌نامه‌ها در این‌یک سال با حمایت‌های صورت گرفته توانست محصور خود را به مرحله عرضه و تجاری‌سازی برساند.
دکتر چنگیزی رئیس دانشکده در خصوص تجاری‌سازی این محصول در گفت‌وگو با روابط عمومی گفت: خداروشکر گذار هستیم که با گذشت کمتر از یک سال از راه اندازی مرکز رشد در دانشکده پیراپزشکی توانستیم قدم‌های مهمی همچون تدوین شیوه‌نامه پایان‌نامه محصول محور، عقد تفاهم‌نامه با مراکز مختلف و درنهایت آماده‌سازی محصول دو پایان‌نامه برای تجاری‌سازی را داشته باشیم. یکی از این محصولات با عنوان توان‌بخشی مجازی حاصل پایان‌نامه سهراب الماسی دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت بوده که باراهنمایی دکتر لیلا شاهمرادی و دکتر نورالدین نخستین انصاری صورت گرفته است.
وی افزود: این پایان‌نامه در جلسات متعددی در مرکز رشد موردبررسی قرارگرفته و اعضای مرکز نظرات لازم برای ارزیابی و تجاری‌سازی را به تیم پژوهش ارائه دادند و در محله بعد محصول با همکاری مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی و مساعدت دکتر رامین کردی در آن مرکز مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت آماده عرضه به بازار شد.

هدف از طراحی توانبخشی مجازی
 دکتر شاهمرادی در خصوص توان‌بخشی مجازی گفت: توان‌بخشی در بیماران سکته مغزی به دلیل طولانی و زمان‌بر بودن باعث کاهش انگیزه بیماران سکته مغزی شده و بعد از مدتی انگیزه خود را به‌طور کامل از دست می‌دهند و فرآیند درمان را دنبال نمی‌کنند. این بازی باهدف ایجاد انگیزه و سرگرمی برای بیماران سکته مغزی منجر به پایبندی بیماران به جلسات درمانی می‌شود. درواقع در این بازی‌ها تمرینات توان‌بخشی در قالب بازی به بیماران ارائه می‌شود و بیمار حین بازی کردن حرکات توان‌بخشی را نیز انجام می‌دهد.
وی افزود: این بازی باعث افزایش تعداد حرکات به نسبت توان‌بخشی‌های بدون بازی در این جلسات می‌شود. از دیگر مزایای این بازی کاهش رفت‌وآمد بیماران به کلینیک‌ها به دلیل قابل‌استفاده بودن در منزل می‌شود و درنتیجه هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد. هزینه تهیه این بازی مناسب است و تنها تجهیزاتی که نیاز دارد، رایانه و دستگاه کینکت است.
عکس و خبر: الهام حق شناس

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی