محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

گفت و گو با آزاده بشیری دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی

به بهانه دفاع از رساله آزاده بشیری دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی با او گفت و گو کردیم.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی: آزاده بشیری دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت این دانشکده از رساله خود دفاع کرد، به این بهانه به گفت‌وگو با وی پرداختیم.
1-لطفاً در مورد سوابق تحصیلی خود توضیح دهید؟
در سال 85 با قبولی در مقطع کارشناسی رشته مدارک پزشکی وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شدم. در سال 89 در مقطع ارشد در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم. در سال 91 نیز در مقطع دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت در همین دانشگاه پذیرفته شدم.
2-در خصوص عنوان رساله خود، موضوع و روش انجام آن توضیح مختصر دهید؟
عنوان پایان‌نامه من طراحی و پیاده‌سازی سامانه تصمیم‌یار بالینی جهت بازتوانی شناختی کامپیوتری مناسب در کودکان و نوجوانان مبتلابه اختلال بیش فعالی و نقص توجه بر اساس الکتروانسفالوگرافی کمی بود. با توجه به رشد انفجاری علوم شناختی و همچنین استفاده از انواع روش¬های غیرتهاجمی همچون الکتروانسفالوگرافی برای بررسی مغز انسان و با نظر به شیوع اختلال بیش فعالی و نقص توجه که در صورت عدم مدیریت و درمان می‌تواند نقایص قابل‌توجهی را در حوزه‌های تحصیلی و شغلی، روابط بین فردی و عملکردهای اجتماعی ایجاد کند، در این مطالعه، برای اولین بار یک سیستم تصمیم یار با استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی و بر اساس الکتروانسفالوگرافی کمی، طراحی، ایجاد و در مراکز توانمندسازی توسط کاربران مورداستفاده قرار گرفت. این سیستم با ایجاد همبستگی بین الکتروانسفالوگرافی کمی به‌عنوان یکی از ابزارهای تشخیصی با آزمون عصب روان‌شناختی IVA-CPT، قادر به تعیین نقص در توجه و کنترل پاسخ به‌عنوان کارکردهای شناختی مهم در اختلال بیش¬فعالی و نقص توجه بود و از طرف دیگر در جهت ارتقا این کارکردها درمان های کامپیوتری بازتوانی شناختی را پیشنهاد می¬داد.
3-آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در ایران انجام‌شده است؟
مطالعه ای که مرتبط با ایجاد سامانه تصمیم‌یار بالینی جهت بازتوانی شناختی کامپیوتری مناسب در کودکان و نوجوانان مبتلابه اختلال بیش فعالی و نقص توجه بر اساس الکتروانسفالوگرافی کمی باشد که در بررسی‌های انجام‌شده توسط پژوهشگر تاکنون در ایران انجام‌نشده است.
4-آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در خارج از کشور انجام‌شده است؟
که در بررسی‌های انجام‌شده توسط پژوهشگر مطالعات محدودی در ارتباط با همبستگی بین تست¬های عصب روان‌شناختی و الکتروانسفالوگرافی و یا ارائه درمان‌های بازتوانی شناختی از نوع کامپیوتری انجام‌شده است؛ اما ویژگی بارز این مطالعه سنجش عملکرد مستقیم مغز در تعیین پارامترهای توجه و کنترل پاسخ و پیشنهاد درمان¬های کامپیوتری بازتوانی شناختی بود.
5-مهم‌ترین مانع انجام طرح خود در مراحل مختلف را چه می‌دانید؟
تعداد کم نمونه پژوهش و نیز همکاری نداشتن برخی از متخصصان علوم شناختی به‌منظور در اختیار قرار دادن برنامه های بومی کامپیوتری شناختی در مسیر اجرای پروژه مشکلاتی را ایجاد کرد.
6-نتیجه و دستاورد پژوهش خود را چه می‌دانید؟
سیستم تصمیم‌یار ارائه‌شده در این پژوهش برای استفاده درمانگران در مراکز توانمندسازی به‌منظور پایش پارامترهای توجه و کنترل پاسخ و نیز ارائه درمان¬های بازتوانی شناختی کامپیوتری آماده است. این پژوهش به‌عنوان اولین گام ها در ایجاد سیستم تصمیم‌یار بالینی بر اساس الکتروانسفالوگرافی کمی و با رویکرد ارائه درمان¬های بازتوانی شناختی کامپیوتری است که با توجه به روند رو به رشد چنین درمان‌هایی در ارتقا و تقویت مهارت های شناختی، می تواند بستر مناسبی را برای مدیریت اختلالات روان‌پزشکی همچون اختلال بیش¬فعالی و نقص توجه فراهم کند.
7-از کار شما چند مقاله تهیه‌شده است؟
در ارتباط با این پژوهش 2 مقاله آی اس آی چاپ‌شده و یک مقاله نیز در دست نگارش است. البته در ارتباط با اختلال بیش فعالی و نقص توجه 2 مقاله در حوزه‌های واقعیت مجازی و mHealth App نیز به چاپ رسیده است.
توضیح اینکه دکتر مرجان قاضی سعیدی و دکتر لیلا شاهمرادی اساتید راهنما و دکتر حمید بیگی، دکتر مسعود نصرت‌آبادی و دکتر شراره رستم نیاکان اساتید مشاور این پژوهش بودند. دکتر رضا صفدری، دکتر مریم احمدی، دکتر مهناز استکی و دکتر نیلوفر محمدزاده داوری آن را بر عهده داشتند.
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس