محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

گفت و گو با احمد ناصرپور دانشجوی دکتری تخصصی انفورماتیک پزشکی دانشکده پیراپزشکی

به بهانه دفاع از رساله احمد ناصرپور دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته انفورماتیک پزشکی دانشکده پیراپزشکی با او گفت و گو کردیم.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، احمد ناصرپور دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته انفورماتیک پزشکی این دانشکده از رساله خود دفاع کرد، به این بهانه به گفت‌وگو با وی پرداختیم.

لطفاً در مورد سوابق تحصیلی خود را توضیح دهید؟

دوره کارشناسی را از سال 77 در رشته ریاضی دانشگاه لرستان شروع و مقطع کارشناسی ارشد ریاضی را در دانشگاه شهرکرد در سال 1385 به اتمام رسانده و در انتها نیز با یک‌فاصله زمانی مقطع دکترای انفورماتیک پزشکی را از بهمن سال 93 در دانشگاه تهران آغاز کردم.

در خصوص سوابق کار خود توضیح دهید؟

در فاصله پایان کارشناسی ارشد و شروع دکتری به مدت 7 سال در دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی به‌صورت نیروی حق‌التدریس مشغول به کار بودم.

در خصوص عنوان رساله خود و موضوع و روش انجام آن توضیح مختصر دهید.

عنوان رساله‌ام طراحی ایجاد و ارزیابی سامانه تخمین پارامتر سرایت و پیش‌بینی میزان بروز بیماری آنفولانزا است که با کمک شبیه‌سازی مدل ریاضیاتی قسمت محاسبه‌گر سامانه برای تخمین پارامتر سرایت و یادگیری عمیق برای پیش‌بینی میزان بروز بیماری آنفولانزا ایجاد و ارزیابی شد.

آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در ایران انجام‌شده است؟

در ایران تاکنون چنین مطالعه‌ای انجام‌نشده است.

آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در خارج از کشور انجام‌شده است؟

در خارج کشور با کمک روش‌های دیگر انجام‌شده است اما روش نوین یادگیری عمیق به کیفیت خروجی‌ها کمک شایان می‌کند.

مهم‌ترین مانع انجام طرح خود در مراحل مختلف را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین مانع دسترسی به داده‌های ایران بود که متأسفانه مسئول این بخش در وزارت خانه از در اختیار دادن این داده‌ها به دلایلی که برای تیم تحقیقاتی هم مبهم بود امتناع کردند. کار با استفاده از داده‌های WHO انجام شد و امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از داده‌های ایران کار را توسعه دهیم.

نتیجه و دستاورد پژوهش خود را چه می‌دانید؟

با توجه به دینامیک بالای بیماری آنفولانزا و اینکه تابه‌حال در کشورمان هیچ‌گونه مطالعه‌ای در بعد پیش‌بینی بیماری انجام‌نشده، بنابراین نو بودن مسئله و نیز اهمیت این سامانه برای پیش‌بینی بروز بیماری و مدیریت بهینه آن از نکات برجسته پژوهش ما است.

در دوران دکتری تخصصی چند مقاله تهیه‌شده است؟

4 مقاله پاپ شده و 3 مقاله هم در دست چاپ است.
توضیح اینکه دکتر شراره رستم نیاکان و دکتر مرجان قاضی سعیدی اساتید راهنما این پژوهش بودند. دکتر رضا صفدری، دکتر بهرام نیک منش، دکتر کیوان معقولی و دکتر مصطفی قربانی داوری آن را بر عهده داشتند.
عکس و خبر : الهام حق شناس

کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس