محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

گفت و گو با الهام موسوی نسب دانشجوی دکتری تخصصی انفورماتیک پزشکی دانشکده پیراپزشکی

به بهانه دفاع از رساله الهام موسوی نسب دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته انفورماتیک پزشکی دانشکده پیراپزشکی با او گفت و گو کردیم.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی: الهام موسوی نسب دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته انفورماتیک پزشکی این دانشکده از رساله خود دفاع کرد، به این بهانه به گفت‌وگو با وی پرداختیم.
1-  لطفاً در مورد سوابق تحصیلی خود توضیح دهید؟
دوره کارشناسی را از سال 81 در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز شروع و مقطع کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی-جراحی) را در همان دانشگاه در سال 1391 به اتمام رسانده و در انتها نیز با یک‌فاصله زمانی مقطع دکترای انفورماتیک پزشکی را از بهمن سال 93 در دانشگاه تهران آغاز کردم.
2-  در خصوص سوابق کار خود توضیح دهید؟
عضو هیئت‌علمی نیستم. سوابق کاری قبلی بنده شامل سوپروایزر آموزشی، پرستار تخصصی دیالیز، سرپرستار، پرستار و مربی بالینی است.
3-  در خصوص عنوان رساله خود و موضوع و روش انجام آن توضیح مختصر دهید.
عنوان کار من طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی سامانه هوشمند آموزشی فرایند پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه قلب است.
سامانه هوشمند آموزشی فرایند پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه قلب، سامانه مبتنی بر وب با معماری سیستم خبره مبتنی بر قواعد اگر-آنگاه است که باهدف آموزش مفاهیم و مراحل فرایند پرستاری با رویکرد مراقبت‌های پرستاری قلب ایجادشده است. طبقه‌بندی‌های بین‌المللی پرستاری ناندا، NOC,NIC و NNN Linkage، مبنای آموزش فرایند پرستاری در این سامانه هستند.
به‌منظور شخصی‌سازی آموزش و ارائه آموزش تطبیقی از قواعد اگر- آنگاه استفاده‌شده است. بدین‌صورت که سبک یادگیری فراگیران، سطح دانش فراگیران در حوزه فرایند پرستاری و وضعیت پیشرفت فراگیر در مسیر یادگیری، با استفاده از قواعد اگر- آنگاه به‌عنوان عوامل تعیین‌کننده مدل فراگیر در نظر گرفته شدند.
آموزش فرایند پرستاری با رویکرد بخش مراقبت‌های ویژه قلب بر اساس به‌روزترین و جامع‌ترین منابع و طبقه‌بندی‌های بین‌المللی پرستاری که توسط متخصصان پرستاری و آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شیراز طراحی‌شده است. ارائه آموزش در زمان، مکان و سرعت دلخواه، ارائه آموزش به‌صورت هوشمند که ارائه محتوای آموزشی را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده و متناسب با سطح دانش و سبک یادگیری فراگیر میسر می‌کند. ارائه آموزش به‌صورت ساده و روان در قالب محتوای چندرسانه‌ای (متن، تصویر، جدول، فیلم)، ارائه مثال‌ها و سناریوهای بالینی مختلف ازجمله خصوصیات این سامانه است.
4-  آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در ایران انجام‌شده است؟
درزمینهٔ فرایند پرستاری خیر ولی در سایر زمینه‌ها انجام شده است.
5-  آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در خارج از کشور انجام‌شده است؟
درزمینهٔ فرایند پرستاری خیر ولی در سایر زمینه‌ها انجام شده است.
6-  مهم‌ترین مانع انجام طرح خود در مراحل را چه می‌دانید؟
همکاری پایین و تمایل کم پرستاران به مشارکت در برنامه‌های آموزشی
7-  نتیجه و دستاورد پژوهش خود را چه می‌دانید؟
از نتایج ارزیابی متخصصان از عملکرد سامانه و همچنین نتایج ارزیابی نمرات دانش فرایند پرستاری قبل و بعد از آموزش و نتایج ارزیابی میزان رضایت‌مندی پرستاران شرکت‌کننده در پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که سامانه هوشمند آموزشی فرایند پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه قلب توانسته منجر به افزایش دانش فرایند پرستاری در پرستاران شرکت‌کننده شود و رضایت واحدهای موردپژوهش را به همراه داشته باشد. دستاوردهای این پژوهش پیشنهاد‌هایی را ازجمله گنجاندن سامانه حاضر در برنامه‌های آموزش مداوم و ضمن خدمت دانشگاه‌های علوم پزشکی، گنجاندن سامانه حاضر در برنامه‌های آموزشی دانشکده‌های پرستاری و استفاده از معماری سامانه حاضر به‌منظور آموزش سایر دروس تخصصی پرستاری ارائه می‌دهد.
8-  از کار شما چند مقاله تهیه‌شده است؟
2 مقاله چاپ‌شده، یک مقاله تحت داوری و یک مقاله دیگر در حال نگارش است.
توضیح اینکه دکتر مرجان قاضی سعیدی و دکتر ناهید صنایعی اساتید راهنما و دکتر شراره رستم نیاکان و دکتر مهناز رخشان استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر ناهید عین الهی، دکتر نیلوفر محمدزاده، دکتر فرخنده اسدی و دکتر رقیه اسماعیلی داوری آن را بر عهده داشتند.
عکس و خبر: الهام حق شناس

کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس