محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

گفت و گو با راحله سالاری دانشجوی دکتری تخصصی انفورماتیک پزشکی دانشکده پیراپزشکی

به بهانه دفاع از رساله راحله سالاری دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته انفورماتیک پزشکی دانشکده پیراپزشکی با او گفت و گو کردیم.

گالری عکس
 به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، راحله سالاری دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته انفورماتیک پزشکی این دانشکده از رساله خود دفاع کرد، به این بهانه به گفت‌وگو با وی پرداختیم.
 لطفاً در مورد سوابق تحصیلی خود توضیح دهید؟
فارغ‌التحصیل کارشناسی مدارک پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1387 هستم .کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 اخذ کردم و  و در مقطع دکتری تخصصی همان سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم.
در خصوص سوابق کار خود توضیح دهید؟
دو سال طرح خود را به‌عنوان کارشناس آمار و بیمه گذراندم.

در خصوص عنوان رساله خود و موضوع و روش انجام آن توضیح مختصر دهید؟
رساله تحت عنوان ایجاد سامانه ارتقا خود مراقبتی دیابت نوع 2 بوده است. در این پژوهش در نظر داشتیم با کاربرد برخی ابزارهای مراقبت از راه دور شامل اینترنت و موبایل به بیماران دیابت نوع 2 کمک کنیم تا در فرآیند خود مراقبتی خود مشارکت بیشتر کرده و ارتباط راحت‌تری با ارائه‌دهندگان مراقبت شامل پزشکان و پرستاران داشته باشند. در سال‌های اخیر کاربرد این دو ابزار درزمینهٔ مراقبت‌های بهداشتی و مخصوصاً بیماری‌های مزمن بسیار رشد کرده است. مزایای استفاده از این ابزارها تقریباً همیشه و همه‌جا حاضر بودن آن‌ها، هزینه کمتر، قابلیت‌های فنی مناسب، نرخ نفوذ بالا در زندگی روزمره بیمار و درنهایت متناسب‌سازی ارائه مداخلات بر اساس هر شخص است. در پژوهش حاضر این فن‌آوری‌ها با تکیه و تأکید روی شخصی‌سازی مداخله‌های مربوط به ارتقا خود مراقبتی به کار گرفته‌شده است. به این صورت که بیماران از طریق تلفن همراه خود داده‌های مربوط به مراقبت از قند خون، تغذیه، میزان فعالیت بدنی و داروی مصرفی را ارسال کرده و در مقابل ارائه‌دهنده مراقبت از طریق وب‌سایت طراحی‌شده برای این منظور آنالیز داده‌های ارسال‌شده بیماران دیابتی را در قالب جدول و نمودارهای مشاهده می‌کنند. مبنای سفارشی‌سازی متناسب هر بیمار در این سامانه یک مدل رفتاری به نام فرانظری است. در این مدل روند تغییر رفتار هر بیمار در پنج مرحله مجزا و پیوسته تعریف می‌شود بسته به اینکه بیمار در کدام‌یک از مراحل رفتاری قرارگرفته است هرکدام پیام‌های مداخله‌گر مربوطه را دریافت می‌کند.

آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در ایران انجام‌شده است؟

بله. چند مطالعه با موضوعیت کلی کاربرد سامانه‌های مبتنی بر گوشی همراه و یا اینترنت برای بیماران دیابت صورت گرفته است؛ اما متأسفانه هیچ‌کدام از این مطالعات باهدف سفارشی‌سازی صورت نگرفته است.

آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در خارج از کشور انجام‌شده است؟

بله. بسیاری از مطالعات خارجی مربوط به مداخلات دیابت مبتنی بر ابزارهایی است که در پژوهش حاضر از آن‌ها بهره گرفته‌شده است ولی به‌هرحال وجه تمایزاتی نیز دارند.

مهم‌ترین مانع انجام طرح خود در مراحل مختلف را چه می‌دانید؟

عدم همکاری مورد انتظار از طرف هم بیماران دیابت نوع دو و هم ارائه‌دهندگان مراقبت. یکی از علل مربوطه می‌تواند عدم آشنایی و یا درک نادرست مزایای کاربرد سامانه‌هایی با ابزارهای موجود و این‌چنینی دانست.

نتیجه و دستاورد پژوهش خود را چه می‌دانید؟

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پژوهش حاضر، ایجاد زمینه‌ای برای کاربرد گسترده ابزارهای سلامت همراه در آینده‌ای نزدیک برای مراقبت از بیماران مزمن دیابت نوع 2 است. یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای این پژوهش را می‌توان ارائه مداخلات سفارشی ساز شده مبتنی بر یک حداقل مجموعه داده بومی دانست.

از کار شما چند مقاله تهیه‌شده است؟

دو مقاله توسط انتشارات BMJ و Springer به چاپ رسیده است و دو مقاله دیگر در دست تهیه است.
توضیح اینکه دکتر شراره رستم نیاکان و دکتر مرجان قاضی سعیدی اساتید راهنما و دکتر فرهاد فاتحی، دکتر مهین نظری و دکتر مرجان جدی استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر نیلوفر محمدزاده، دکتر رویا صادقی، دکتر رضا ربیعی و دکتر سعید کلباسی داوری آن را بر عهده داشتند.
عکس و خبر: الهام حق شناس

کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس