محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

گفت و گو با زهرا کرباسی دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی

به بهانه دفاع از رساله زهرا کرباسی دانشجوی دوره دکتری تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی با او گفت و گو کردیم.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، زهرا کرباسی دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت این دانشکده از رساله خود دفاع کرد، به این بهانه به گفت‌وگو با وی پرداختیم.
لطفاً در مورد سوابق تحصیلی خود توضیح دهید؟
در سال 89 با قبولی در مقطع کارشناسی رشته فناوری اطلاعات سلامت وارد دانشگاه علوم پزشکی کرمان شدم و مقطع ارشد را نیز در سال 93 در دانشگاه علوم پزشکی کرمان سپری کردم. بلافاصله پس از اتمام دوره ارشد در سال 95 با کسب رتبه نخست در مقطع دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم.
در خصوص سوابق کار خود توضیح دهید؟
با توجه به اینکه مقاطع تحصیلی خود را به‌صورت مستقیم سپری کردم فرصت شغلی نداشتم.
 در خصوص عنوان رساله خود، موضوع و روش انجام آن توضیح مختصر دهید؟
عنوان پایان‌نامه بنده طراحی و ایجاد سامانه پایش آسیب‌های جسمی ناشی از کودک‌آزاری است.
کودک‌آزاری به‌عنوان یک مشكل اجتماعی و سلامت عمومی در جهان مطرح است كه با عواقب جدی طولانی‌مدت در زندگی كودك همراه است. آزار كودك یک مشكل قابل‌توجه است كه اغلب ناشناخته باقی می‌ماند تا زمانی که آسیب یا مرگ رخ می‌دهد. با توجه به حساس بودن رخداد کودک‌آزاری و پیامدهای منفی آن در زندگی كودك، تشخیص، درمان و مراقبت از كودك امری ضروری است بنابراین كیفیت مراقبت از كودكان مورد سوء رفتار تحت تأثیر اطلاعات صحیح و مدیریت كارآمد آن است و ازآنجاکه داده‌های مربوط به کودک‌آزاری به‌صورت گسترده و پراكنده از سازمان‌های مختلف مانند بیمارستان‌ها، اورژانس اجتماعی و بهزیستی هستند و به دلیل كامل نبودن داده‌ها در دسترس نبودن، عدم امكان به اشتراک‌گذاری داده‌ها، اطلاعات پراكنده و مبهم از این رخداد نمی‌تواند پاسخگوی نیاز متخصصان، ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشتی و محققان این زمینه باشد؛ بنابراین نخستین گام در جهت برطرف ساختن خلأ اطلاعاتی ایجاد و توسعه سامانه پایش در این راستا است.
پژوهش حاضر، اولین تلاش در جهت ارائه مدل از سامانه پایش آسیب‌های جسمی ناشی از کودک‌آزاری در ایران بود كه با استفاده از الگوهای برگرفته از كشورهای پیشرو از طریق مرور نظام‌یافته در این زمینه انجام شد. در این پژوهش به طراحی و ایجاد سامانه پایش آسیب‌های جسمی ناشی از کودک‌آزاری پرداخته شد. طراحی و اجرای بهینه این سیستم موجب تسهیل فرآیندهای مدیریتی و تصمیم‌گیری می‌شود و اثربخشی مراقبت و بازخورد مؤثر و كارآمد از اطلاعات به‌دست‌آمده را برای پیگیری‌های درمان كودكان تحت سوءاستفاده فراهم می‌کند.
سامانه پایش آسیب‌های جسمی ناشی از کودک‌آزاری یک سامانه تحت وب است كه محتوای اطلاعاتی سامانه شامل 7 طبقه داده‌ای است.
آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در ایران انجام‌شده است؟
مطالعه مشابهی در حوزه کودک‌آزاری تاکنون در ایران انجام‌نشده است و مطالعه ما به‌عنوان اولین مطالعه به‌منظور طراحی و ایجاد سامانه پایش آسیب‌های جسمی ناشی از کودک‌آزاری در کشور است.
آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در خارج از کشور انجام‌شده است؟
مطالعات محدودی در این زمینه در بعضی از کشورها انجام‌شده است و دراین‌بین آمریکا جامع‌ترین سیستم مربوط به داده‌های مربوط به کودک‌آزاری و غفلت را دارا است. از ویژگی بارز این مطالعه علاوه بر تمرکز بر آسیب‌های جسمی، جداسازی انواع آزارها در سامانه می‌توان اشاره کرد.
مهم‌ترین مانع انجام طرح خود را در مراحل مختلف چه می‌دانید؟
ازجمله محدودیت‌های پژوهش حاضر، عدم دسترسی به متن کامل برخی مقالات خارجی مرتبط با حیطه موردبررسی بود پژوهشگر با استفاده از دانش و تجربیات و راهنمایی اساتید و هم‌چنین برقراری ارتباط از طریق پست الكترونیک با نویسندگان مقالات این مشكل برطرف شد. دشواری شناسایی کودکان مورد سوء رفتار از دیگر محدودیت‌های پژوهش بود.
نتیجه و دستاورد پژوهش خود را چه می‌دانید؟
سامانه پایش آسیب‌های جسمی ناشی از کودک‌آزاری، با الگوبرداری از سامانه‌های ثبت و پایش كشورهای صاحب‌تجربه ایجادشده است و در تمامی مراحل طراحی و ایجاد آن، سعی شده است، نتایج حاصل از بررسی و مرور نظام‌یافته مقایسه سامانه‌های ثبت و پایش کودک‌آزاری در سایر كشورها با پیشنهاد‌ها و نظرات خبرگان تركیب و با توجه به امكانات موجود در كشور، محصولی قابل‌قبول ارائه شد.
 امکان ایجاد ارتباط و تعامل میان سامانه پایش آسیب‌های جسمی ناشی از کودک‌آزاری با سایر سامانه‌های اطلاعاتی مرتبط از قبیل اورژانس اجتماعی و بهزیستی و یکپارچه‌سازی سامانه پایش آسیب‌های جسمی ناشی از کودک‌آزاری با پرونده الکترونیک سلامت و سایر سامانه‌های اطلاعاتی بیمارستانی از قابلیت‌ها و مزایای این سامانه است. در این پژوهش سعی شد محصولی قابل‌قبول و منحصربه‌فرد برای حل مشكلات و مسائل مربوط به کودک‌آزاری و رشد و پیشروی در مدیریت هر چه‌بهتر وضعیت كودكان مورد سوء رفتار ارائه شود.
از کار شما چند مقاله تهیه‌شده است؟
در دوره دکتری در چاپ و پذیرش 5 مقاله مشارکت داشته و در حال حاضر 4 مقاله انگلیسی در داوری است.
توضیح اینکه دکتر رضا صفدری و دکتر ملیحه کدیور اساتید راهنما و دکتر لیلا شاهمرادی استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر سید رضا رئیس کرمی، دکتر مهرداد فرزندی پور، دکتر ماشاالله ترابی و دکتر حمید بورقی داوری این پژوهش را بر عهده داشتند.
خبرنگار و عکاس: الهام حق شناس

کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس