محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

گفت و گو با مریم زحمتکشان دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی

به بهانه دفاع از رساله مریم زحمتکشان دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی با او گفت و گو کردیم.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی: مریم زحمتکشان دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت این دانشکده از رساله خود دفاع کرد، به این بهانه به گفت‌وگو با وی پرداختیم.
1-  لطفاً در مورد سوابق تحصیلی خود توضیح دهید؟
در سال 1388 مقطع لیسانس را از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ‌التحصیل شدم و بلافاصله در مقطع ارشد پذیرفته شدم. در سال 1390 نیز مقطع ارشد را در همین دانشگاه سپری کردم. در بهمن‌ماه سال 1392 در مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم.
2-  در خصوص سوابق کار خود توضیح دهید؟
در بهمن‌ماه سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی فسا استخدام شدم و درزمینهٔ برگزاری کارگاه‌های آموزشی با دانشگاه علوم پزشکی فسا همکاری دارم.
3- در خصوص عنوان رساله خود و موضوع و روش انجام آن توضیح مختصر دهید؟
عنوان رساله‌ی دکتری بنده طراحی، ایجاد و ارزیابی سامانه پایش باروری بود. مسئله باروری و ناباروری با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت و جمعیت توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت کشور به شمار می‌رود. سیاست‌های کلی سلامت و جمعیت بر مواردی چون الویت پیشگیری بر درمان، ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد سازوکار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیتی و توسعه انسانی، رفع موانع تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی، اختصاص تسهیلات مناسب برای پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط تأکید دارد. تشخيص صحيح زوج‌های نابارور و راهنمايي آن‌ها جهت بهره‌مندی از درمان مناسب و افزايش شانس بارداري آنان بايد در برنامه‌های بهداشت باروري كشورها مدنظر قرار گیرد. پایش باروری، ارتقا سلامت جنسی و کنترل ناباروری از مقوله‌های مهم سلامت به شمار می‌روند به همین منظور در این رساله به ایجاد سامانه پایش باروری پرداخته شد. لذا مطالعه ما با این رویکرد و با همکاری تیم مشترکی از دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام شد.
4-  آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در ایران انجام‌شده است؟
در کشور ما مانند بسیاری از کشورهای دیگر، پژوهش‌هایی درزمینهٔ ناباروری انجام‌شده است. تحقیقات موردبررسی به شکل مقدماتی در قالب طراحی سامانه‌های ثبت ناباروری انجام‌شده و صرفاً به ثبت اطلاعات پرداخته‌اند درحالی‌که سامانه حاضر قابلیت پایش روند باروری در کنار مشکلات ناباروری را با بهره‌گیری از امکان پیگیری داراست. لذا می‌توان بیان نمود که پژوهش حاضر هم ازنظر تعداد عناصر داده و هم امکان عملیاتی شدن نسبت به پژوهش‌های قبلی برتری دارد.
5-  آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در خارج از کشور انجام‌شده است؟
درزمینهٔ پایش باروری مطالعات کمی انجام‌شده است.
6-   مهم‌ترین مانع انجام طرح خود در مراحل مختلف را چه می‌دانید؟
یکی از مهم‌ترین موانع جهت انجام این پژوهش کمبود هزینه بود؛ اما دراین‌بین مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی فسا با حمایت معنوی و در اختیار نهادن محیط فیزیکی و منابع دانشی به بهتر شدن انجام مناسب پروژه کمک به سزایی نمود.
7-  نتیجه و دستاورد پژوهش خود را چه می‌دانید؟
سامانه حاضر قابلیت پایش روند باروری در کنار مشکلات ناباروری را با بهره‌گیری از امکان پیگیری داراست. یکی دیگر از دستاوردهای مهم این سامانه قابلیت تعامل‌پذیری با سامانه‌های سپاس و HIS است. این سامانه به دلیل ارائه زیرساخت مناسب می‌تواند با ایجاد یک پرونده سلامت جنسی برای افراد این قابلیت را فراهم کند تا با هر بار معاینه یا بررسی سلامتی به این سامانه متصل شده و پایش بیمار از قبل از بارداری فراهم شود.
8-  از کار شما چند مقاله تهیه‌شده است؟
مجموعه مقالات بنده پنج مقاله چاپ و سه مقاله سابمیت شده است.
دکتر رضا صفدری و دکتر مجید نقدی اساتید راهنما و دکتر مجتبی فرجام، دکتر نیلوفر محمدزاده و دکتر مهرشاد مختاران اساتید مشاور این پژوهش بودند. دکتر مرجان قاضی سعیدی، دکتر ناهید عین اللهی، دکتر فرحناز صدوقی و دکتر مصطفی لنگری زاده داوری این پژوهش را انجام دادند.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس