محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دفاع از پایان نامه آرزو برادران دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی

برادران از پایان‌نامه خود با عنوان طراحی، ایجاد و ارزیابی سامانه ثبت بیماران با دردهای مزمن دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، آرزو برادران ایردموسی دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت این دانشکده از پایان‌نامه خود با عنوان طراحی، ایجاد و ارزیابی سامانه ثبت بیماران با دردهای مزمن دفاع کرد.
امروزه به سبب تغییراتی که در سبک زندگی افراد ایجادشده است میزان شیوع ابتلا به انواع سندروم‌های درد مزمن در حال افزایش است. از طرفی تأثیرات منفی دردهای مزمن به‌عنوان یک پدیده biopsychosocial بر روی کیفیت زندگی افراد و تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر روی جوامع، توجه به برنامه‌های تسکین و مدیریت دردهای مزمن را به‌عنوان بک اولویت اساسی در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط دولت قرار داده است. از همین رو تأکید دولت‌ها به مراکز بهداشتی در خصوص توجه در انتخاب بهترین روش درمانی با در نظر گرفتن حداکثر اثربخشی بالینی و هزینه اثربخشی و نیز پیشرفت‌های چشمگیر فناوری اطلاعات به‌ویژه سامانه‌های ثبت که دارای قابلیت‌هایی نظیر ورود اطلاعات مطابق با استانداردهای از پیش تعیین‌شده، ارائه گزارش‌ها باکیفیت و تسهیل در انجام تحقیقات می‌باشند، سبب گشت تا این پژوهش باهدف طراحی، ایجاد و ارزیابی سامانه ثبت بیماران با دردهای مزمن در سال 1398-1399 انجام پذیرد.
این پژوهش طی سه فاز انجام یافت.
فاز اول که در مورد تعیین حداقل مجموعه داده‌های موردنیاز سامانه بود که با انجام مطالعه سیستماتیک و بررسی منابع کتابخانه‌ای و آنلاین، استخراج عناصر اطلاعاتی مهم و تهیه یک فرم ثبت که روایی و پایایی آن تائید شد، انجام یافت. در فاز دوم با شناسایی موجودیت‌ها و نیازهای عملیاتی و غیرعملیاتی سامانه، نقشه ذهنی، سناریوها و مدل‌سازی مفهومی با استفاده از زبان مدل‌سازی یکپارچه به‌منظور تفهیم اطلاعات در اختیار متخصص فنی قرار گرفت و نهایتاً با انتخاب فناوری‌های مناسب سامانه ثبت بیماران با دردهای مزمن ایجاد گشت. در فاز سوم به‌منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم و انجام موفق در حیطه‌های بالینی ارزیابی سامانه انجام یافت.
درنهایت یک سامانه ثبت بیماران با دردهای مزمن در مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی حضرت رسول اکرم (ص) ایجاد شد که امید است بتوان از این پژوهش در جهت راه‌اندازی یک سامانه ثبت ملی در کشور بهره جست.
دکتر لیلا شاهمرادی عضو هیئت‌علمی دانشکده پیراپزشکی استاد راهنما و دکتر پوپک رحیم زاده عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر مرجان قاضی سعیدی عضو هیئت‌علمی دانشکده پیراپزشکی و دکتر سید حمیدرضا فیض عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران داوری آن را بر عهده داشتند.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *