محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دفاع از پایان نامه قاسم فکوری زاده دانشجوی کارشناسی ارشد هماتولوژی و علوم انتقال خون دانشکده پیراپزشکی

فکوری زاد از پایان‌نامه خود با عنوان بررسی اثر تنظیم افزايشی miR-625 بر مهار رگ زايي در رده سلولي KG1 دفاع کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی: قاسم فکوری زاد دانشجوی کارشناسی ارشد هماتولوژی و علوم انتقال خون این دانشکده از پایان‌نامه خود با عنوان بررسی اثر تنظیم افزايشی miR-625 بر مهار رگ زايي در رده سلولي KG1 دفاع کرد.
لوسمی (لوکمی) میلوئیدی حاد (AML) بدخیمی مغز استخوان است که به دلیل جهش در سلول‌های بنیادی خون‌ساز (HSC) یا سلول‌های پیش ساز است که مسئول %90 لوسمی های حاد در بزرگ‌سالان است. از عوامل بسیار مهم در بقاء این بیماران اختلال در مسیر AKT/PI3K/ILK است که فعالیت آن در AML افزایش‌یافته است و به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بقاء بیماران با افزایش فعالیت این مسیر کاهش‌یافته است. مسیر PI3K/AKT به‌واسطه کیناز ILK میانجی‌گری می‌شود که این عمل از طریق تنظیم آنژیوژنز، آپوپتوز، تکثیر و متاستاز سلول‌ها است؛ که در این مطالعه مهار ILK به به‌واسطه‌ی miR-625 جهت بررسی مسیر آنژیوژنز (رگ زایی) در رده سلولی KG1 انجام‌شده است.
ارتباط مستقیم بین بقاء بیماران با میزان بیان VEGF و اهمیت ویژه مسیر PI3K/ILK جهت تولید VEGF از دلایل انتخاب این موضوع بود.
miR-625 توانایی کاهش بیان یکسری از ژن‌های دخیل در پاتوژنز بیماری AML اعم از ژن mTOR، VEGF، HIF، ILK را دارد که به این معنی است که به‌کارگیری این miRNA می‌تواند منجر به کاهش فعالیت مسیر PI3K/ILK شود و درنتیجه کاهش تولید فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) شود و به‌کارگیری این miRNA با انجام مطالعات بیشتر شاید بتوان جهت کمک به درمان بیماران AML در نظر گرفته شود بااین‌وجود برای رسیدن به این هدف مطالعات بیشتری موردنیاز است.
دکتر سیدهادی موسوی استاد راهنما و دکتر شعبان علیزاده استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر آزاده امید خدا و دکتر سعید آبرون داوری آن را بر عهده داشتند.
عکس و خبر: الهام حق شناس


کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس