محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده پیراپزشکی وجود نیروی انسانی آموزش‌دیده و متخصّص را از پتانسیل های سیستم سلامت به منظور تحقق شعار رهبر انقلاب در این حوزه خواند

دکتر علیزاده با توجه به شعار روز ششم هفته سلامت "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در حوزه سلامت" به بیان اهمیت و نحوه ی اجرایی شدن آن در نظام سلامت پرداخت.

به گزارش روابط عمویم دانشکده پیراپزشکی، به مناسبت هفته سلامت و شعار روز ششم این هفته با عنوان "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در حوزه سلامت" به گفت‌وگو با دکتر شعبان علیزاده معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده پیراپزشکی پرداختیم.
دکتر علیزاده در خصوص شعار سال 95 مقام معظم رهبری گفت: عناوین راهبردهای اصلی و سیاست‌های کلی در آغاز هرسال اتفاق مبارکی است که ضمن تبیین راه کلی و خط‌مشی ها، تکلیف را بر همگان تمام می‌کند و این نکته را گوشزد می‌کند که علاوه بر کارهای روزمره و برنامه‌های معمول باید به مسئله‌ای که دغدغه و نگرانی رهبر جمهوری اسلامی ایران است نگاه ویژه داشت. امسال با توجه به اهمیت والای مسائل اقتصادی دوباره این شعار به اقتصاد مقاومتی اختصاص‌یافته است اما این بار با کلماتی شبیه اقدام و عمل، یعنی این بار باید از ذکر شعارهای خالی و بدون عمل پرهیز و در تمامی حوزه‌های مهم و خطیر کشور اقتصاد مقاومتی را به‌صورت عملیاتی پیاده کرد که نتیجه آن هرچند در گام‌های اول کوچک ولی باید ملموس و محسوس باشد.
وی افزود: بی‌شک یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های استراتژیک و حساس کشور حوزه سلامت شهروندی آن جامعه بوده و بی‌شک اگر اقتصاد مقاومتی در این حوزه به‌صورت صحیح و منطقی و بر پایه علمی و ادله مستدل اجرا شود، نسخه شفابخشی در راستای مشکلات بهداشتی و درمانی کشور خواهد بود.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده اظهار داشت: در این حوزه چندین مورد پتانسیل مناسب و مکفی در ایران وجود دارد که سرمایه‌گذاری و اهمیت به هرکدام از آن‌ها نیازمند عطف توجه بیشتری توسط مسئولین است ازجمله نیروی انسانی آموزش‌دیده و متخصّص که باید سیاست مناسبی جهت جذب آن‌ها و جلوگیری از خروج احتمالی آنان از کشور و شاید گرایش به شغل‌های دیگر اتخاذ شود و در این صورت علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات ارائه‌شده به مردم امکان توریسم درمانی و جذب درآمد نیز از کشورهای همسایه فراهم می‌شود.
وی افزود: در خصوص توجه بر ارتقای کیفیت محصولات دارویی، تجهیزات آزمایشگاهی، مواد بهداشتی و غذایی، توجه بر ارتقاء کیفیت تولیدات در این حوزه ضمن افزایش رغبت مردم به استفاده از این محصولات امکان ارز آوری و خروج سرمایه کشور را فراهم می‌کند؛ هرچند با توجه به حساسیت‌های بالای این حوزه رعایت استانداردها و تائیدیه های لازم الزامی است و نباید به هر قیمتی در این حوزه عمل کرد. بی‌شک بسط شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان که در سال‌های اخیر رشد و نمو بیشتری داشته است می‌توانند نسخه مؤثرتری باشد.
دکتر علیزاده افزایش اعتمادبه‌نفس و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در حوزه کاربردی علوم سلامت را از دیگر راهکارهای اجرایی شدن این امر دانست و گفت: بسط شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه اطلاعات سلامت و ترویج نرم‌افزارها و ابزارهای آنلاین و آفلاین در حوزه تشخیصی نیز مؤثر خواهد بود و کنترل درمان و سلامتی می‌تواند ضمن صرفه‌جویی‌های بارز به افزایش کیفیت، سرعت و دسترسی خدمات نیز منجر شود.
وی ادامه داد: نکته دیگر که به‌ظاهر غیر مرتبط با حوزه سلامت است ازجمله تلاش در ارتقاء فرهنگ رانندگی، کیفیت راه‌ها و جاده‌ها، افزایش کیفیت وسایل نقلیه و ... که با این گام می‌توان ضمن کاهش خطرات و آسیب‌های اساسی به مردم از تحمیل هزینه‌های بالای درمان و پایش بازماندگان و آسیب دیدگان جلوگیری شود. برخی اقدامات و هزینه‌ها هر چندان گاهی خلاف تحقق شعار اقتصاد مقاومتی به نظر برسد اعم از هزینه برای سلامت کارکنان، پایش سلامت کارکنان، تأمین فضای فیزیکی مناسب برای کارکنان و مراجعین، اما درواقع این امر یک ضرورت و سرمایه‌گذاری و دوراندیشی جهت اتلاف منابع و سیاست صحیح جهت جلوگیری از هزینه‌های سرسام‌آور آتی است.
دکتر علیزاده در پایان گفت: می‌توان با اتکا به خداوند متعال و همچنین ایثار و ایستادگی که از ویژگی بارز ایرانیان عزیز است می‌توان با تفکر و برنامه‌ریزی صحیح در حوزه ریاست علاوه بر ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات که حق هر ایرانی است گام‌های مهمی در افزایش درآمد مراکز درمانی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها برداشت./ق

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *