محتوای خبری دانشکده فناوری های نوین پزشکی

اولین جلسه مشترک دانشکده فناوری های نوین پزشکی و مجتمع بیمارستانی امام خمینی در حوزه ارتباط علوم پایه و بالینی

اولین جلسه مشترک دانشکده فناوری های نوین پزشکی و مجتمع بیمارستانی امام خمینی با هدف ایجاد ارتباط علوم پایه و بالین با حضور اعضای هیات رئیسه دو واحد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، 5 مهرماه 99، اولین جلسه مشترک اعضای هیئت‌رئیسه این دانشکده با اعضای هیئت‌رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی در محل بیمارستان با هدف همکاری علوم پایه و بالین برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر خسرو صادق نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی، در ارتباط بین بیمارستان با دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی گفت: این موضوع باید جدی و سیستماتیک مطرح شود. باید بتوانیم تعامل دوطرفه را داشته باشیم و اساتید و دانشجویان بتوانند از بستر، امکانات و نتایج خدمات طرفین بهره‌مند شوند. چه‌بسا این زمینه همکاری دوطرفه باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان دانشکده از همین‌الان جایگاهی در محیط بالینی بیمارستان برای خود پیدا بکنند و درگیر کار شوند. مطمئناً بیمارستان به نیروهای کارآمد نیاز دارد و این نیروها می‌توانند از زمان تحصیل در بیمارستان شناسایی شوند. با این نگاه جای تشکر دارد که اعضای محترم دانشکده این پیشنهاد را ارائه دادند.
در ادامه دکتر علیرضا احمدیان، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، گفت: شعاری که ما در دانشکده داریم این است که دانشجویانی تربیت بشوند که در بحث آموزش، آموزش‌های مهارتی و پاسخگو و در بحث پژوهش، پژوهش‌های نیاز محور را فراگیرند. گروه‌های آموزشی دانشکده خاصیت میان‌رشته‌ای دارند. برای اینکه بتوانیم ارتباط علوم پایه و بالین برقرار شود باید کوریکولوم های آموزشی اصلاح شوند، باید اساتید بالین در پایان‌نامه‌های دانشجویان حضورداشته باشند. ما باید منافع مشترک دو طرف را مشخص کنیم و در عمل به این منافع برسیم.
در ادامه دکتر جعفر آی، معاون آموزشی دانشکده، ضمن درود و سپاس بر پزشکان و پرستاران مدافع سلامت و آرزوی مغفرت و رحمت برای شهدای مدافع سلامت بیمارستان امام خمینی مختصر دانشکده را معرفی کرد. رسالت و دورنمای دانشکده، معرفی گروه‌های آموزشی، فعالیت‌های دانشکده در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، معرفی طرح‌های گرنت و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشکده، معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های دانشکده در بحران کرونا از موضوعاتی بودند که وی به آنها اشاره کرد.
در بخش بعدی، دکتر مهدی تهرانی دوست، مشاور علوم پایه و بالین دانشکده گفت: حوزه فعالیت‌هایی که دانشجویان دانشکده دارند در حوزه بالینی باید باشد. فرصتی که اینک پیش آمده می‌تواند مزیت خوبی برای دانشجویان باشد تا بتوانند دانش خود را تقویت کنند. این ارتباط می‌تواند در دو حوزه آموزش و پژوهش شکل بگیرد. شکل‌گیری دفتر همکاری دانشکده و بیمارستان در محیط بیمارستان می‌تواند شروعی برای این ارتباط باشد. محلی باشد که اساتید و دانشجویان هر دو واحد بتوانند با همفکری یکدیگر فعالیت‌های خود را آغاز کنند. اگر شرایطی فراهم شود تا دانشجویان دانشکده بتوانند در شرایط بالینی در کنار رزیدنت‌ها، اساتید و پزشکان بیمارستان قرار بگیرند می‌توانند با نیازهای بالینی آشنا شوند. در مقابل دانشکده هم این امکان را دارد که دستیاران بتوانند از فضای آزمایشگاهی، کارگاهی دانشکده استفاده کنند. مواردی نظیر راه‌اندازی اتاق فکر با حضور اعضای هیئت‌علمی علوم پایه و بالینی، برگزاری دوره راندینگ دانشجویان در بخش‌های بیمارستان، برگزاری تعدادی از کلاس‌های عملی مرتبط برای دانشجویان در بیمارستان، تعریف مأموریت‌های پژوهشی-فناوری برای اساتید آموزشی (فرصت مطالعاتی فناوری)، الزام در مشارکت مؤثر اعضای هیئت‌علمی بالینی در پایان‌نامه‌های علوم پایه، ایجاد دوره‌های فلوشیپ، ژورنال کلاب و سمینارهای مشترک، ایجاد کارگروه‌های نیازسنجی و حضور اساتید علوم پایه در جلسات تخصصی بالینی از موضوعاتی است که می‌توان به‌عنوان محورهای همکاری دانشکده و بیمارستان نام برد. البته که می‌بایست در پی این جلسه می‌بایست مدیران گروه‌های آموزشی با روسای بخش‌های بیمارستانی جلسه بگذارند و تخصصی‌تر با هم تعامل کنند.
دکتر سید مهدی رضایت، رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی و عضو هیئت‌رئیسه دانشکده، گفت: بحث همگرایی به این اشاره می‌کند که هر کاری می‌کنی باید خیرش به جامعه برسد. این همگرایی در مدل بیمارستانی می‌گوید آموزش، مرکز تحقیقاتی و شرکت دانش‌بنیان باید در کنار بالین باشند. امروزه تغییر ساختار آموزشی مطرح شده، دانشجو صرفاً آموزش‌های نظری نداشته بلکه باید در دوران تحصیل خود عمل کرده باشد و خبرگی در عمل پدید میاید. دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌تواند به‌صورت مدل شروع‌کننده این کار باشد. در مباحث نانو فناوری اتفاقات عملی بارز است. تولیدات ماسک‌های نانویی و سایر محصولات نانویی امروزه گواه این موضوع است.
دکتر حبیب اله محمودزاده، رئیس انستیتو کانسر، گفت: مطمئناً در حیطه بالین نیازها بسیار است. فعالیت‌های دانشکده درواقع می‌تواند پاسخگوی نیازهای برای مثال در حیطه درفت های مصنوعی، پروتزهای استخوانی، بافتی، عضله‌ای، پوستی و درمال گرفت ها که به‌خصوص مورد آخر را از خارج از کشور تهیه می‌کنیم و در حال حاضر هم اصلاً در دسترس نیستند، باشد. ما به پروتزهایی نیاز داریم که در داخل بافت قرار بگیرند و به‌صورت لوکال عمل کنند. در اشعه برای تومورها،  پروتزی روی بافت قرار گیرد که مانع برخورد اشعه به بافت‌های جانبی تومور شوند. در بحث ترمیم زخم‌ها، در نمایش و اندازه‌گیری سلول‌های سرطانی و جانبی آن به‌صورت دقیق نیازها بسیار است. ما می‌توانیم ایده‌های خود را به دانشجویان شما انتقال بدهیم و این نیازمند ایجاد این پل ارتباطی است.
دکتر سید علی دهقان منشادی، معاون درمان بیمارستان، گفت: به طبع در اقدامات درمانی و تجهیزات مصرفی ما در معاون درمان در کنار شما و آماده هرگونه همکاری هستیم تا با مشارکت بهتر و با استفاده از توانمندی‌های دانشکده پژوهش‌های بهتری استخراج و درنهایت نتایج مطلوبی برای بیماران حاصل شود.
دکتر صادق نیت از مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده دعوت کردند تا در جلسات بیمارستان که روسای بخش‌های مختلف حضور دارند شرکت کرده و ضمن معرفی به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. ایشان گفت: بحث علوم پایه و بالین نیاز همیشگی ما بوده است. ما بایستی جلسات تخصصی‌تر را بگذاریم و وارد جزییات کار بشویم. یک نفر از ما یک نفر از دانشکده مسئول این دفتر بشوند.
در پایان اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده و اعضای هیئت‌رئیسه بیمارستان تصمیم گرفتند برای شروع این همکاری، دفتری با عنوان دفتر همکاری دانشکده و بیمارستان در فضای مجتمع بیمارستانی امام تجهیز شود. دکتر رئیس کرمی از تیم بیمارستان و دکتر تهرانی دوست از تیم دانشکده به‌عنوان مسئولان این دفتر انتخاب شدند.

 

 

ساناز  عزی ایرانی
تهیه کننده:

ساناز عزی ایرانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *