محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

ارائه و نقد پنج طرح نوآورانه آموزشی در حوزه پرستاری در سمپوزیوم یک روزه معرفی و نقد نوآوری های آموزشی در پرستاری

سمپوزیوم یک روزه معرفی و نقد نوآوری های آموزشی در پرستاری به صورت حضوری و مجازی از طریق وبینار روز یکشنبه 19 اسفندماه با همکاری کارگروه توسعه علوم پرستاری و به میزانی دانشکده پرستاری و مامایی تهران برگزار شد.

گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در این سمپوزیوم که با حضور دکتر حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، دکتر مداح مادر پرستاری نوین ایران، دکتر نجاتیان مدیر کل ارتقاء سلامت معاونت پرستاری، روسای دانشکده های پرستاری و مامایی صاحب نوآوری در مناطق آمایشی و نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بررسی و نقد طرح های نوآورانه برگزار شد؛ دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع) حضور مسئولین و اساتید پرستاری کشور به صورت حضوری و غیر حضوری به صورت آنلاین و از طریق وبینار دانشگاه را محترم شمرد و ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند برای دانشکده های پرستاری سراسر کشور موثر باشد.
وی این سمپوزیوم را فرصتی برای به اشتراک گذاری تجربیات دانشکده ها برای ارتقای آموزش بالینی عنوان کرد.
دکتر نیکبخت در توضیح طرح نوآورانه دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان طرح تلفیق آموزش و بالین گفت: ارتقای آموزش بالینی یکی از مولفه های اصلی ارتقای حرفه پرستاری است و هر چه در این حوزه بیشتر سرمایه گذاری شود منجر به ارتقای حرفه پرستاری و سود رشته خواهد شد.
وی افزود: قسمت اعظم آموزش پرستاری آموزش بالینی است؛ از مدت ها قبل همه سطوح سیاست گذاری از معاونت آموزشی  و معاونت پرستاری وزارت بهداشت تا دانشگاه ها و دانشکده ها دغدغه شان ارتقای آموزش بالینی بوده و آن را جز برنامه های اصلی شان قرار دادند. این مسئله در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به صورت ویژه بخشی از برنامه عملیاتی معاونت آموزشی دانشگاه دیده شده است.
وی بر لزوم همخوانی طرح های ارایه شده  با بستر و زمینه موجود در هر دانشگاه تاکید کرد و گفت: بستر دانشگاه ها با هم متفاوت هستند؛ و ما عقیده نداریم که یک برنامه آموزشی الزاما باید به صورت جامع در تمامی دانشگاه ها اجرا شود.

تاکید معاون پرستاری بر ارائه برنامه کاربردی برای کاهش شکاف آموزش و بالین
دکتر حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع)؛ ایام رجبیه و آمادگی برای مهمانی خداوند را مبارک دانست.
وی در ادامه با اشاره به عنوان طرح پیشنهادی دانشکده پرستاری و مامایی تهران با عنوان طرح تلفیق آموزش و بالین؛ بر لزوم کسب نظر از دانشجویان به عنوان ذی نفعان اصلی و همکاران بالینی تاکید کرد.  
وی افزود: ما در تلفیق آموزش و بالین مشکل داریم؛ متاسفانه تئوری و بالین به صورت مستقل کار می کنند و احساس مسئولیت و تعهد به بخش در دانشجویان ایجاد نمی شود.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که به بهترین و کارآمدترین روش این شکاف بین تئوری و عمل برداشته و یک برنامه کاربردی به صورت گام به گام ارائه شود تا بتوان آن را با معاونت آموزشی وزارت بهداشت مطرح و اقدامی موثر انجام داد.
دکتر حضرتی با اشاره به طرح دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برگزاری آزمون عملی پیش کارورزی به شیوه آسکی؛ از اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت: این طرح در تعدادی از دانشگاه ها در حال انجام است اما این روش باید قانون شده و به شکل متحد الشکل اجرا شود.
وی طرح اتندینگ پرستاری؛ طرح پیشنهادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را طرحی ارزش مند دانست و گفت: این طرح مربیان بالینی و اساتید ما را به بالین می آورد؛ وی در پایان صحبت هایش خواستار اجرا شدن طرح ها به صورت پایلوت و در نظر گرفتن جوانب مختلف آن شد.

دکتر مداح: . همه جامعه عرصه کار پرستاری است
دکتر مداح، مادر پرستاری نوین ایران نیز بر عدم تمرکز پرستاری در عرصه های بیمارستانی تاکید کرد و گفت: هدف ما انسان با تمامیت موجودیت در تمامی عرصه های پیشگیری از جامعه تا بیمارستان است، هدف اصلی ما مردم و جامعه است و باید سعی کنیم در نوشتارهایمان این مسئله مشخص باشد. همه جامعه عرصه کار پرستاری است و اگر ما نتوانیم این جایگاه را جا بیندازیم؛ راه را اشتباه رفته ایم.
دکتر ایرج پور، دبیر کارگروه توسعه علوم پرستاری اظهار داشت: اموری چون تدوین لاگ بوک ها، درسنامه ها، راهنمای آموزش بالینی و .. که در کارگروه توسعه علوم پرستاری اتفاق افتاده در واقع حاصل یک خرد جمعی با مشارکت دانشکده های پرستاری و مامایی کشور بوده و کارگروه فقط وظیفه هماهنگ کنندگی را به عهده داشته است. برخی از کدهای برنامه عملیاتی انجام شده و برخی مثل دوره کارورزی و پیش کارورزی که در اصفهان پایلوت شده در حال انجام است و ما آن را در کتابی به تمام دانشکده ها ارسال کردیم و خواهش ما این است که این کتاب به شکل مجموعه فعالیت های کل کشور دیده شود.
وی همچنین از تدوین نقشه راه پرستاری به سفارش معاونت پرستاری سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت اجرایی شدن این نقشه راه استفاده کافی برده شود.  
دکتر ایرج پور در ادامه گفت: تغییر کاری آهسته و پیوسته است؛ هر کاری را که شروع می کنیم باید بستر حمایتی آن را داشته باشیم. ما در دانشگاه ها یک ساختارهایی داریم که باید هر فعالیتی را شروع می کنیم در دل این ساختارها ببینیم تا استمرار پیدا کند. باید سعی کنیم ساختارهای موجود و اسناد بالادستی را لحاظ کنیم و برای ماندگاری کارها اقدامات را به این مجوزها گره بزنیم.
 
طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تهران 
دکتر شهسواری، معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران در مقدمه معرفی طرح تلفیق آموزش و بالین گفت: همه مشکلات پرستاری را می دانند؛ ما هم در دانشکده پرستاری و مامایی تهران با چالش های زیادی در حوزه آموزش بالینی روبرو بودیم و در حوزه آموزش مهم ترین کاری که درنظر گرفتیم رسیدگی به آموزش بالینی و مشکلات موجود در بالین بود.
وی گفت: ما همچون بسیاری از دانشکده های پرستاری کمبود هیات علمی داریم و هیات علمی های ما در بالین حضورموثر ندارند؛ ضمن این که به مرور محدودیت های ما در بالین روزبه روز بیشتر می شود. واقعیت این است که پتانسیل عظیمی در محیط بالینی وجود دارد که ما از آنها استفاده نمی کنیم و برعکس پتانسیل هایی در دانشکده وجود دارد که بالین از آنها بی بهره است؛ این دو به این معناست که ما باید به ارتقای بالین و بالین به ارتقای ما کمک کند.
دکتر شهسواری گفت: مجموعه این شرایط باعث شد که با فرصت هایی که در طرح تحول و نوآوری آموزش اعلام شده از سوی وزارتخانه و قرارگیری اصلاح آموزش بالینی پرستاری در برنامه چهارساله دانشگاه و دانشکده ایجاد شده؛ این طرح تدوین شود.
دکتر شهسواری در توضیح طرح تلفیق آموزش و بالین؛ از انجام نیازسنجی و تحلیل جامع وضع موجود در گام نخست، تدوین طرح و اجرای پایلوت در سال تحصیلی گذشته در پنج بیمارستان بزرگ دانشگاه خبرداد و به توضیح مجملی از مراحل تدوین مدل، کارگروه های تخصصی بالینی، روش آموزش، محتوای آموزشی، سیستم ارزشیابی، آزمون آسکی، نظارت بر برنامه، پیش نیازهای پیاده سازی و چالش های برنامه پرداخت.
وی گفت: نیازسنجی و دریافت نظرات ما از دانشجویان، اساتید، مسئولین دانشگاه، مدیر پرستاری دانشگاه، معاونین آموزشی بیمارستان ها، مترون ها، سوپروایزرهای آموزشی و سرپرستاران بیمارستان ها انجام شد و با ساختار و تشکیلاتی که درست کردیم فاصله بین دانشکده و بیمارستان از نظر ارتباطی کاهش یافت.  
وی در توضیح یکی از چالش های این برنامه گفت: گروه بهداشت ما دارد روی این مسئله کار می کند که در فیلد جامعه و با توجه به شرایط گروه این مدل را بررسی و انطباق دهد. این مسئله در گروه روانپرستاری نیز با توجه به بیمارستان های تک تخصصی در حال انجام است.  
وی پیش نیازهای لازم برای اجرایی شدن طرح را امکان لاین بندی دوره به لاین های تخصصی و تطابق تعداد اعضای هیات علمی با لاین ها، مشخص بودن مراقبت های پرستاری بالینی در لاین تخصصی، داشتن مرکز مهارت های بالینی مجهز به فضای کافی جهت مرور مهارت های بالینی در هر روتیشن بالینی دانشجویان، داشتن مرکز برگزاری آزمون OSCE، نیروی انسانی کافی، مهارت برگزاری آزمون آسکی، بیمه مسئولیت اعضای هیات علمی، توانایی کار تیمی در بین اعضای تیم تدریس، آشنایی دانشجویان با مدل، برنامه ریزی دقیق آموزشی و ارتباط با تیم آموزش عنوان کرد.
دکتر شهسواری همچنین ضمن تاکید بر اینکه این طرح محدود به ارتقاء مهارت روانی و حرکتی دانشجویان نبوده و نخواهد بود؛ محتوای آموزشی طرح را مبتنی برسه اصل پایش، مداخلات مراقبتی و آموزش به بیمار دانست.   

طرح اتندینگ پرستاری' توسعه نقش اعضای هیات علمی مستقر در بالین پرستاری' 
دکتر وحید زمان زاده، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تبریز در این جلسه طرح اتندینگ پرستاری' توسعه نقش اعضای هیات علمی مستقر در بالین پرستاری' و اجرای آن در بیمارستان شهید مدنی تبریز را ارائه داد.


طرح کارورزی دانشجویان کارشناسی پرستاری در مراکز آموزشی درمانی 
دکتر اباذری، از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به معرفی طرح کارورزی دانشجویان کارشناسی پرستاری و اجرای آن برای سه ترم به صورت پایلوت پرداخت و از تدوین دستورالعمل اجرایی آزمون، شرح وظایف کمیته اجرایی و برگزاری آزمون برای دانشجویان کارشناسی در پایان ترم ششم سخن گفت.


طرح برگزاری آزمون عملی پیش کارورزی دانشجویان کارشناسی پرستاری 
دکتر یزدان نیک، معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان نیز عدم کفایت مهارتی و عدم احساس هویت حرفه ای را نیازمند تجدید نظر در شیوه های آموزشی به ویژه آموزش های بالینی عنوان کرد و به ارائه طرح برگزاری آزمون عملی پیش کارورزی دانشجویان کارشناسی پرستاری پرداخت.


طرح همتایاری در آموزش بالینی پرستاری برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری 
دکتر پیروی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ایران نیز طرح همتایاری در آموزش بالینی پرستاری برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری، انگیزه های ارائه طرح، مراحل اجرای طرح و چالش های طرح را معرفی کرد.   
توضیح این که سایر دانشکده های پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی  کشور نیز از طریق وبینار دراین سمپوزیوم شرکت داشتند.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری