محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد

بحث و تبادل نظر درخصوص آموزش تحول گرا در پانل تخصصی نظریه پردازی

پانل تخصصی نظریه پردازی آموزش تحول گرا با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دکترای پرستاری و مامایی برگزار شد.

گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، پانل تخصصی نظریه پردازی آموزش تحول گرا، چهارشنبه 3 خرداد ماه به دنبال ادامه پانل های نظریه پردازی و با هدایت دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، استاد گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی و معاون بین الملل دانشکده و ارائه 6 تن از دانشجویان دکترای پرستاری دوره 17 برگزار شد.
در ابتدا دکتر نیکبخت معاون بین الملل دانشکده، ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر به معرفی پانل نظریه پردازی پرداخت.
محبوبه شالی، اولین دانشجوی ارائه دهنده، ضمن معرفی پانل و اهداف آن به ارائه توضیح درخصوص گزارش چاپ شده در مجله لانست پیرو گزارش فلکسنر در سال 1910 که محور اصلی نظریه پردازی بود، پرداخت.
وی هدف آموزش تحول گرا را تربیت افرادی حرفه ای  و نقاد عنوان کرد و در توضیح کمیسیون آموزش تحول گرا گفت: این کمیسیون جهت آموزش افراد حرفه ای حوزه سلامت در قرن 21 در ژانویه 2010 راه اندازی شد. هدف این کمیسیون، توسعه چشم انداز تازه با توصیه های عملی برای اقدامات ویژه است تا بر مبنای آن بتوان تحولی در آموزش افراد حرفه ای حوزه سلامت در کشورهای فقیر و غنی ایجاد کرد.
در ادامه معرفی نویسندگان گزارش توسط رضا فتحی انجام شد و 20 تن از نویسندگان عضو کمیسیون آموزش تحول گرا که از افراد صاحبنظر در زمینه آموزش و مراقبت علوم پزشکی بودند، توسط وی معرفی شدند.
زهرا نجفی از دانشجویان ارائه دهنده نیز درخصوص آموزش تحول گرا و لزوم استفاده از این نوع آموزش گفت: آموزش تحولی منجر به تغییر پارادایم و تحول در دیدگاه ها و ارزش های فراگیران می شود. این تغییر پارادایم همواره نیازمند صرف انرژی است.
وی اعتبار بخشی را یکی از ملزومات هر سیستمی برای ارتقاء دانست.
پگاه مطوری پور دانشجوی ارائه دهنده نیز  اذعان کرد: اعتبار بخشی در آموزش تحول گرا صورت نمی گیرد و یا در صورت انجام بسیار ضعیف است. نقش تیم ها در  افراد حرفه ای حوزه سلامت که به صورت فردی عمل می کنند گم شده است و این موضوع منجر به قبیله گرایی سفت و سخت  شده و استانداردهای اعتبار بخشی سفت و سخت  فرصتها را برای همکاری محدود می کند.
فاطمه بخشی دیگر دانشجوی ارائه دهنده در پانل نیز در ادامه انواع آموزش را برای شرکت کنندگان با کاربرد آن در علوم پزشکی و پرستاری تشریح کرد و گفت: یادگیری تحولی سه تغییر اساسی را بوجود می آورد؛ فراگیر را از حفظ کردن، جستجو کردن با سمت و سوی مشخص، تجزیه و تحلیل و ترکیب اطلاعات برای تصمیم گیری سوق می دهد.
در نهایت افشین خزائی از دیگر دانشجویان، با ارائه سخنرانی در ارتباط با مهاجرت و توریسم در آموزش بحث مرتبط با گزارش را خاتمه داد.
دکتر محمد علی چراغی رییس دانشکده نیز استعانت از اسماء الحسنی را راهی برای تحول درونی و لازمه تحول گرایی را گذشتن از دگماتسیم عنوان کرد و با اشاره به شعارهای سال دانشکده از سال 91 تاکنون و شعار سال جاری دانشکده مبنی بر «فکر، گفتار و عمل مبتنی بر شواهد در آموزش، پژوهش، مدیریت و بالین» را شعاری مبتنی بر تفکر دانست.
وی گفت: اگر انسان دغدغه مردم را داشته باشد فکر می کند و حاصل فکرش را تبدیل به علمی می کند که در خدمت زندگی قرار گیرد.
در جمع بندی نیز دکتر قدیریان، عضو هیات علمی گروه آموزشی روانپرستاری در تعریف Transformation Education استفاده از عبارت آموزش تبدیلی را مناسب تر از آموزش تحول گرا و آموزش تبدیلی را دارای گفتمان متمایزی دانست.

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری