محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

نشست هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی و مدیر پرستاری دانشگاه با مسئولان پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره)

بررسی کیفیت آموزش دانشجویان پرستاری و مامایی در فیلدهای بالینی

در نشست مشترک هیات رئیسه دانشکده و مسئولین پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) در مورد کیفیت آموزش دانشجویان پرستاری و مامایی در فیلدهای بالینی و مقدمات اجرای طرح منتورینگ آموزش بالینی از ابتدای ترم آینده بحث و تبادل نظر شد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی صبح روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه با حضور در دفتر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با مسئولین پرستاری بیمارستان دیدار کردند.
در این دیدار دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده با اشاره به برگزاری جلسه قبلی با حضور مدیران پرستاری بیمارستان های تابعه دانشگاه در 28 فروردین ماه (اینجا)؛ برگزاری نشست های خصوصی با مسئولین هر بیمارستان را گامی دیگر در راستای تعامل دانشکده با بالین و پرستاری و فرصتی برای بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات دانشجویان و مربیان و انتظارات همکاران در بالین منحصر به هر بیمارستان دانست.
وی ضمن اشاره به همجواری و تعامل طولانی مدت دانشکده پرستاری و مامایی با بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: این بیمارستان ظرفیت های بسیار خوب برای آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و مامایی دارد و حتی اگر بخواهیم بخش اعظم آموزش دانشجویان را در یک بیمارستان متمرکز کنیم، بیمارستان امام خمینی (ره) این قابلیت را دارد؛ ضمن این که نباید از قابلیت ها و ظرفیت های بیمارستان های تک تخصصی دیگر نیز غافل شد.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی از اجرای طرحی از ابتدای ترم آینده به صورت منتورینگ آموزش بالینی خبر داد و گفت: در این طرح استاد دانشکده با همراهی یک منتور از بالین و ترکیبی از رده های مختلف دانشجویی از دکتری و کارشناسی ارشد با تشکیل یک تیم مراقبتی آموزش را شکل می دهند.
وی همکاری ایجاد شده بین دانشکده، دفتر پرستاری دانشگاه و بیمارستان ها را منشاء اتفاقات خوب در آموزش بالینی دانشجویان دانست.
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده تمرکز اصلی دانشکده را ارتقای آموزش بالینی دانشجویان عنوان کرد و خواستار مشارکت کامل  بیمارستان و ایجاد فرصت برای حضور تیم بالینی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرایی کردن این طرح دانش آموختگان دانشکده بتوانند در آینده همکاران پرستاران در بیمارستان های دانشگاه شده و نیازهای درمان دانشگاه را مرتفع کنند.
معاون آموزشی دانشکده گام اول اجرایی کردن طرح منتورینگ را تهیه شناسنامه ای از بخش های بیمارستان به عنوان بخش های آموزشی و در پایه بعدی تعیین مسئول آموزش بالینی و تشکیل تیم آموزش بالینی دانست.
وی تیم آموزش بالینی را ترکیبی از عضو هیات علمی به عنوان مسئول تیم، منتور آموزش بالینی و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد عنوان کرد.
دکتر شهسواری با تاکید بر نزدیک کردن آموزش تئوری و بالینی از تلاش دانشکده بر تمرکز برنامه های آموزشی دانشکده بر شایع ترین موارد مورد استفاده در پرستاری سخن گفت.
وی تصریح کرد: طبیعتا بحث های مالی و حق الزحمه همکاران بالینی نیز در این طرح دیده خواهد شد تا با رای زنی های صورت گرفته بتوان امتیازاتی نیز برای همکاران بالینی لحاظ کرد.
وی افزود: برنامه ای هم برای ارتقای سطح علمی پرستاران با مدیر محترم پرستاری دانشگاه در حال برنامه ریزی است.  
معاون آموزشی همچنین اجرایی شدن این طرح را نیازمند برنامه ریزی دقیق و تعامل خوب دانشکده و پرستاران بالین دانست و گفت: خوبی این طرح این است که دیگر یک مجموعه پرستاری متشکل از دانشکده و بیمارستان وجود خواهد داشت که دانشجوی پرستاری را تربیت می کند.  
دکتر خورشید وسکوئی، مدیر امور پرستاری دانشگاه نیز ضمن استقبال از اجرایی سازی طرح منتورینگ آموزش بالینی تاکید کرد: این برنامه باید موجب رشد هر دو طرف شود. بر اهمیت اولویت انجام کارهای بیمار و فرایندهای پرستاری تاکید کرد.
وی با اشاره به کمبود تعداد پرستاران در بیمارستان امام خمینی (ره) تصریح کرد: باید کارهای اصلی بخش ها و انجام فرایندهای پرستاری در اولویت قرار گیرد و حضور دانشجویان و مربی آنها نباید باعث افزایش بیش از پیش حجم کاری پرستاران شود.
وی از سوی دیگر از همکارانش در بالین خواست تا دانشجویان را در کارهای پرستاری مداخله داده و امکان یادگیری را برای آنها فراهم کنند.
آریامنلو، مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز از طرح همکاری دانشکده باپرستاران بالین استقبال کرد و ضمن برشمردن برخی از مشکلات موجود در آموزش بالینی، از زمینه های موجود همکاری دانشجویان با پرستاران بالین و مداخله در فرایندهای پرستاری سخت گفت.  
دکتر محمد نژاد، استادیار گروه آموزشی داخلی جراحی فاصله دانشکده و بیمارستان را بسیار بیشتر از حد تصور دانست و گفت: باید مشکلات دانشجویان در بالین را ارزیابی کرد.
دکتر فاطمه نوغانی، معاون اداری و مالی دانشکده نیز اجرای طرح همکاری را گامی موثر ومثبت برای حل مشکلات موجود در آموزش بالینی دانشجویان دانست و گفت: این طرح می تواند راهی برای بازگرداندن دانشجویان به بالین، نزدیک کردن آموزش تئوری و بالینی و بازگرداندن پرستاری به سال های اقتدار است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: این همکاری می تواند منفعت های دوجانبه ای برای دانشکده و همکاران ما در بیمارستان داشته باشد.
در ادامه این نشست هیات رئیسه و مدیر امور پرستاری دانشگاه به همراه مسئولین پرستاری بیمارستان از کارآموزی درس اصول و فنون پرستاری دانشجویان ترم دوم در بخش داخلی جراحی 5-1 بازدید کردند.
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی