محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

برگزاری کارگاه معرفت نفس و صیانت از حقوق شهروندی با سخنرانی دکتر محمود دوستی در دانشکده پرستاری و مامایی

اولین جلسه از سلسله کارگاه های معرفت نفس، دوشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ در سالن شورای یک دانشکده برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، کارگاه معرفت نفس و صیانت از حقوق شهروندی در نظام اداری با حضور رئیس، معاونین و کارکنان دانشکده  6 دی ماه 1400 بصورت حضوری در سالن شورای یک دانشکده برگزار شد.
دکتر محمود دوستی استاد دپارتمان بیوشیمی دانشکده پزشکی، بیان کرد: آنچه که در هستی است چه از لحاظ مادی و معنوی در وجود هر انسانی نیز قرار دارد. انسان فطرتی خدا جویانه دارد که کمال جسمانیت و روحانیت با متعالی شدن او حاصل می شود.
وی گفت: هر چه که از حقیقت، معرفت و هستی فاصله گرفته شود به سوی ضلالت پیش خواهیم رفت، برای آن که به این ضلالت نرسیم باید معرفت نفس را بشناسیم و در جستجوی آن باشیم. خودشکنی بزرگترین رسالتی است که ما می توانیم برای به کمال رسیدن خود آن را به کار ببندیم و تا می توانیم باید خشوع و خضوع داشته باشیم .
دکتر دوستی با اشاره به سوره والعصرگفت: برای هر عملی از مبدا تا مقصد سه شرط مشارطه، مراقبه و محاسبه ضرورت دارد، برای رسیدن به فرجامی خوب باید مراقبه انجام گیرد و از رفتارهای ناپسندی چون بخل و غرور و تکبر و... دوری شود تا انسان بتواند به مرحله کمال و تعالی برسد.
دکتر دوستی گفت: شناخت، مجموعه ای از عقلانیت و علیت، راست و درست است که اگر می خواهیم انسان بزرگی شویم باید این مقوله را در خود پرورش دهیم در این صورت است که تعالی شدن در انسان تجلی می یابد. وی به نفس دنیوی و اخروی هم اشاره کرد و خاطر نشان کرد: اگر نفس دنیوی تحت نفس اماره قرار بگیرد انسان ذات شیطانی پیدا می کند و اگر تحت نفس مرضیه و راضیه باشد به تعالی می رسد و ذات انسان ملکوتی می شود.
در ادامه دکتر دوستی در تعریف صیانت گفت: فردی که قابلیت حفظ و نگهداری برای رسیدن هر کار و عملی به مقصد نهایی را داشته و در این زمینه متخصص، متعهد، با تجربه باشد می تواند امر صیانت را بر عهده بگیرد. هر کسی بر اساس این ویژگی ها می تواند فعالیت های مفیدی را برای جامعه خود داشته باشد، این صیانت باید در نظامی که فرآیندهای آن هدفمند و همسو است به درستی به کار گرفته شود  تا  هر کسی در هر پست و مقامی وظایف خود را طوری انجام دهد که کلمه حقوق که همان حق و تکلیف است به خوبی متجلی گردد.
در پایان کارگاه دکتر دوستی به سوالات حاضرین پاسخ داد.

سمیه عطایی
تهیه کننده:

سمیه عطایی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *