محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

تاکید بر استفاده از ظرفیت های آموزشی بیمارستان های دانشگاه در نشست مشترک مسئولان دانشکده پرستاری و مامایی با بیمارستان رازی

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی بر ارتقای وضعیت آموزش بالینی دانشجویان با استفاده از ظرفیت های آموزشی بیمارستان های دانشگاه تاکید کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ رئیس، معاون آموزشی، مدیر امور آموزشی و مدیر واحد ارتقای آموزش بالینی دانشکده صبح روز سه شنبه 16 مهر 98 با رئیس بیمارستان، معاون آموزشی، مترون و سوپروایزر آموزشی بیمارستان رازی دیدار کردند.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده در این جلسه با اشاره به دستور رئیس دانشگاه مبنی بر برنامه ریزی و تعامل روسای دانشکده ها و بیمارستان ها گفت: ریاست محترم دانشگاه همواره از ایجاد تعامل مطلوب  روسای دانشکده ها و بیمارستان ها حمایت  می کنند و برقراری این تعامل رسالتی است که دانشگاه به عهده ما گذاشته است و قطعا اتفاقات خوبی در جریان این تعامل شکل خواهد گرفت.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بیمارستان های ریفرال  کشوری چون بیمارستان رازی بر اهمیت ارتقای وضعیت آموزش بالینی دانشجویان با استفاده از ظرفیت های آموزشی بیمارستان های دانشگاه تاکید و از دستور ریاست دانشگاه و تاکیدات برنامه عملیاتی معاونت آموزشی دانشگاه بر ارتقای آموزش بالینی با استفاده از پتانسیل های موجود در دانشکده و بیمارستان ها سخن گفت.
دکتر نیکبخت با انتقاد از انفکاک آموزش تئوری و بالینی در پرستاری، ابراز امیدواری کرد که اجرایی شدن طرح تلفیق آموزش و بالین بتواند آرام آرام منجر به انسجام درونی در پرستاری شده و جدایی ها را از بین ببرد.
او افزود: هر چند این طرح قرار نیست معجزه کند اما قطعاً می تواند منشاء اتفاقات مثبت باشد.
وی با تاکید بر رتبه اول دانشکده پرستاری و مامایی تهران در میان 192 دانشکده پرستاری و مامایی کشور؛ رسالت دانشکده پرستاری و مامایی تهران را تربیت نیروی پرستاری شایسته برای کشور با استفاده از تمامی ظرفیت های آموزشی دانشگاه دانست.
دکتر ربابه عابدینی، رئیس بیمارستان نیز نیروهای پرستاری را بازوی راست ریاست بیمارستان توصیف کرد و گفت: بیمارستان را پرستاران می چرخانند. ما در خدمت بیمار هستیم و اگر دستور پزشک توسط پرستاران درست ارائه نشود خدمت دچار نقص خواهد بود. اگر حتی خودخواهانه به این مسئله نگاه کنیم باید هوای پرستاران را داشته باشیم.
وی از حضور دانشجویان پرستاری استقبال کرد و خواستار گسترش فعالیت های آموزشی داخلی و بین المللی فی مابین شد. 
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده مهم ترین دغدغه و چالش دانشکده و دانشگاه را فاصله میان محیط آموزشی و بیمارستان عنوان کرد و گفت: بیشترین نگرانی ما بحث آموزش بالینی دانشجویان بود که از بین رفتن آن تنها با همکاری هر دو طرف در دانشکده و بیمارستان صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: دانشکده و بیمارستان از نظر ما یکی هستند و بیمارستان نیز محیط آموزش بالینی دانشکده است؛ و هر چه ارتباط فی مابین این دو مرکز بهتر باشد منجر به آموزش بالینی قوی تر، همکاری های بین دو مرکز و بروز اتفاقات مثبت و خوشایند خواهد شد.
وی افزود: طرح تلفیق در گام اول در 5 بیمارستان دانشگاه اعم از بیمارستان امام خمینی (ره)، امیراعلم، شریعتی، فارابی و سینا و با مشارکت گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی اجرایی شد و با اضافه شدن مرکز طبی کودکان و بیمارستان رازی به 7 بیمارستان در حال حاضر رسیده است.
معاون آموزشی دانشکده در ادامه به توضیح مفصلی از ساختار و فرایندهای طرح تلفیق آموزش و بالین پرداخت و گفت: این مدل را با هدف تلفیق ظرفیت های موجود در محیط بالینی و محیط دانشگاهی در رشته پرستاری و از بین بردن شکاف بین آموزش تئوری و بالینی طراحی و پایه گذاری کردیم. در این طرح همه مدیران پرستاری بیمارستان ها، سوپروایزران آموزشی و سرپرستاران بخش های منتخب بیمارستان ها به عنوان مشاوران آموزش بالینی پرستاری دانشکده در این طرح بصورت گسترده مشارکت داشته و به جای استفاده از نیروهای حق التدریس برای آموزش بالینی دانشجویان از توانمندی و تجارب پرستاران خود دانشگاه  استفاده می شود.
وی بیمارستان رازی را دارای ظرفیت های خوب و منحصر به فرد برای آموزش دانشجویان دانست و گفت: بیمارستان رازی از بیمارستان هایی است که دانشجویان می توانند اصلی ترین مورد بیماریهای پوست را در آن تجربه کنند. ما پتانسیل های خوبی در بیمارستان رازی داریم که متاسفانه تاحالا از آنها به خوبی استفاده نشده بود.
دکتر نرگس قندی، معاون آموزشی بیمارستان رازی بر عدم تداخل آموزش دانشجویان با کار به عنوان نیروی انسانی، عدم تداخل در وظایف کاری و وظایف آموزشی پرستاران شاغل در این طرح و مسئولیت حرفه ای خطاهای احتمالی پیش آمده و نحوه مدیریت آنها تاکید کرد. 
مریم محمدی مترون بیمارستان نیز از ورود دانشجویان پرستاری به بیمارستان رازی استقبال و بر اولویت و اهمیت بعد آموزشی دانشجویان پرستاری تاکید کرد و از احساس دینش برای آموزش پرستاری سخن گفت.
وی با اشاره به نیاز همیشگی بیمارستان به نیروی پرستاری، آموزش بالینی دانشجویان در بیمارستان را عامل ایجاد خاطره خوب و تمایل برای جذب دانشجویان به بیمارستان های دانشگاه دانست.  
 
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری