محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

تاکید بر توجه به نیازهای جامعه در بازنگری دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی

در جلسه بازنگری دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی بر مطابقت این رشته با نیازهای جامعه و پیشرفت آن به سمت مراقبت در منزل تاکید شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، در جلسه بازنگری دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی که صبح روز چهارشنبه ۳ خرداد ماه در این دانشکده برگزار شد، دکتر محمد علی چراغی، رییس دانشکده بر لزوم باورمندی به اهداف دوره و شرح وظایف آن تاکید کرد و باورمندی را شرط  عمل دانست.
دکتر چراغی افزود: باید هدف مشخص شود و خروجی این دوره بتواند منجر به کارافرینی شود. تکلیف باید در برنامه آموزشی دوره مشخص شود؛ این که قرار است این برنامه چه کسی و با چه تخصصی را تربیت کند. باید دغدغه ما در این بازنگری اصلاح کردن ( reform)باشد.
‎دکتر سادات سید باقر مداح، عضو بورد پرستاری وزارت بهداشت نیز خاطرنشان کرد: باید باور کنیم یک برنامه یک محتوای نوشتاری حداقل است. استانداردها همیشه از حداقل ها حرف می زنند اما دانشمندان باید حداقل ها را باور داشته باشند و ان را با نواوری مبتکرانه پیاده کنند.
دکتر شهرزاد پاشایی پور، مدیر گروه بهداشت جامعه و سالمندی نیز برنامه دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی را نیازمند بازنگری با توجه به نیازهای جامعه و پیشرفت آن به سمت مراقبت در منزل عنوان کرد و مواجه شدن با نقاط قوت و ضعف را مقدمه ورود به بازنگری دانست.
وی با اشاره به پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی برای ۵ دوره متوالی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، از فراغت از تحصیل ۳ دوره از این مقطع و رشته خبر داد.
‎دکتر پاشایی پور همچنین گزارشی از روند نظرسنجی های صورت گرفته از اساتید و دانشجویان در کل کشور براساس شیوه نامه نظام جامع ارزشیابی دوره های آموزشی و با استفاده از ابزارهای ارزشیابی دوره ارائه داد.
‎دکتر علی دادگری، مدیرکل دفتر توانمند سازی، ارتقاء و بهره وری سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت بر تطابق برنامه با نیازهای جامعه تاکید کرد: بسیاری از سالمندان ما در حال حاضر در جامعه هستند نه در بیمارستان؛ اما آنچه در برنامه وجود دارد سالمندی در بیمارستان است. چند درصد بیماران سالمند در بیمارستان  هستند، ما برای آموزش این درس دانشجویان را به بیمارستان ها می فرستیم، در حالی که درصد بالایی از سالمندان ما در جامعه و خانواده ها هستند نه در بیمارستان. اگر می خواهیم پرستار سالمندی تربیت کنیم باید این نقایص برطرف شود.
‎وی همچنین بر درون زا بودن و برون نگر بودن برنامه تاکید کرد و ان را حایز اهمیت دانست.
‎دکتر دادگری تصریح کرد: هر دانشکده ای که می خواهد دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی تربیت کند، باید هیات علمی خود را برای آموزش به دانشگاه های قوی برای گرفتن فلوشیپ اعزام کند و بعد وارد تربیت دانشجوی ارشد سالمندی شود.
توضیح این که، این جلسه با حضور دکتر محمد علی چراغی رییس دانشکده، دکتر ناهید دهقان نیری، معاون آموزشی دانشکده،  دکتر سادات سید باقر مداح، مادر پرستاری نوین ایران و عضو بورد پرستاری وزارت بهداشت، دکتر علی دادگری، مدیرکل دفتر توانمند سازی، ارتقاء و بهره وری سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، دکتر رضا نگارنده، عضو هیات علمی دانشکده، دکتر ناهید رژه عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، دکتر دالوندی و دکتر فرحناز محمدی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دکتر علی درویش پور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر شهرزاد پاشایی پور، مدیر گروه بهداشت جامعه و سالمندی و دکتر الهام نواب، مدیر گروه پرستاری مراقب ویژه و عضو گروه سالمندی برگزار شد.

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری