محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

در نشست مشترک انجمن علمی پدیده شناسی علوم سلامت ایران و دانشگاه قم مطرح شد

تاکید بر ضرورت وجود برنامه منسجم و همکاری بین بخشی در حوزه سلامت

با موضوع زمینه های همکاری بین علوم سلامت و علوم فلسفی و عقلی، نشست مشترک انجمن علمی پدیده شناسی علوم سلامت ایران و دانشگاه قم در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، نشست مشترک انجمن علمی پدیده شناسی علوم سلامت ایران، گروه فلسفه دانشگاه قم و دانشکده های پرستاری و مامایی مستقر در تهران، روز شنبه 9 بهمن ماه در دانشکده پرستاری و مامایی تهران برگزار شد.
در این نشست، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، معاون بین الملل دانشکده پرستاری و مامایی و دبیر انجمن علمی پدیده شناسی علوم سلامت ایران، ضمن قدردانی از حضور ریاست دانشگاه قم بر لزوم همکاری های بین بخشی در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: کار بین بخشی کار سختی است و فرهنگ آن در کشور ما و حتی در نهادهای علمی به خوبی جا نیفتاده است.
وی موفقیت ورزشکاران در ورزش های انفرادی در مقابل ورزش های تیمی را مثال زد و گفت: در ارتباط دانشگاه با صنعت و دانشگاه با حوزه که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز است، هر حوزه ای در این موارد برای خود برنامه های دارد اما برنامه های منسجم و فراگیر کمتر مشاهده می شود. 
نیکبخت نصرآبادی همچنین با تاکید بر ضرورت وجود برنامه منسجم و بین بخشی در حوزه سلامت و یادآوری برنامه پزشک خانواده به عنوان طرحی کل نگر با اشاره به سبقه مدل اینچنینی در فرهنگ اسلامی و ایرانی؛ دستیابی به مدلی عملیاتی و فراگیر در حوزه کار بین بخشی در بخش سلامت را هدف برگزاری این نشست عنوان کرد.
دکتر نورالدین محمدی، رئیس انجمن علمی پدیده شناسی علوم سلامت ایران، فلسفه تشکیل این نشست را رهایی از چارچوب نظری و یافتن راهکاری عملیاتی عنوان کرد.
وی گفت: دغدغه اصلی و نگرانی ما در علوم سلامت و همچنین در فلسه تربیت انسانی است که به انسان دیگر خدمت برساند.
دکتر محمدی ریشه مشکلات موجود در نظام مراقبتی را مبانی فکری غلط حاکم برجامعه دانست که عدم تعهد و عدم آگاهی از جامعه را در پی دارد.
وی با اشاره به توجه ویژه دکتر دیرباز رئیس دانشگاه قم به مقوله سلامت، نگاه ایشان را همسو با رویکرد انجمن علمی پدیده شناسی علوم سلامت دانست و چگونگی ورود به مرحله عملیاتی و متوجه کردن نفع آن به سوی مردم را هدف نشست مشترک عنوان کرد.
دکتر محمدی خاطر نشان کرد: همه ما چالش های نظام سلامت و این که این چالش ها، بدون نگاه عمیق و چندجانبه قابل حل نخواهد بود را می دانیم.
دکتر عسگر دیرباز، رئیس دانشگاه قم نیز از امکان همکاری دو دانشگاه در دو سطح سخن گفت و سطح یک همکاری را منوط به تعامل و تبادل نظر اساتید و آن را راهی برای طرح مسئله و تببین و تشریح مشکلات و ارائه راه حل دانست.
وی همچنین یافتن زمینه های همکاری مشترک با توجه به دانش و علم هر دو طرف را به عنوان سطح دیگری از همکاری مطرح و بر لزوم آموزش های تکمیلی در کنار آموزش های موجود و ارائه الگوهای اخلاق حرفه ای و راه کارهای تقویت تعهد تاکید کرد.
دکتر محمد علی چراغی، رئیس دانشکده و عضو انجمن پدیده شناسی علوم سلامت ایران نیز ضمن قدردانی از حضور رئیس دانشگاه و اعضای گروه فلسفه دانشگاه قم، تعهد حرفه ای را مورد توجه اکید دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست و از تصویب و ابلاغ سندهای تعهد حرفه ای و آئین اخلاق پرستاری و مامایی و تدوین منشور اخلاقی دانشکده سخن گفت.
وی با تاکید بر اهمیت آگاهی، باورمندی، حقوق شهروندی و حق و تکلیف اظهار داشت: هرکاری انجام می دهیم، باید باور کنیم و در مورد آن توافق کنیم. باید آن قدر این را باور کنیم که در آن شک نکنیم. باورمندی اگر شکل بگیرد شما قصدمند می شوید و بعد از آن وارد عمل می شوید. هر عملی که از ما ساطع می شود، باید از خود بپرسیم که باور داشته ایم قصد آن کار را کرده بودیم یا تحت تاثیر شرایط آن را انجام داده ایم.
دکتر ونکی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز توجه به ارائه کنندگان خدمت را مورد تاکید قرار داد و خواستار عملیاتی شدن نظریه ها شد.
حجت الاسلام و المسلمین شیرعلی پور نیز بر سه محور شناخت انسان، اطراف و محیطی که روی انسان تاثیر می گذارد و بحث ماوراء الطبیعه تمرکز کرد و اولین گام برای اصلاح جامعه را شناخت و اصلاح خود دانست.
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، مدیر امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات مدیره انجمن علمی پدیده شناسی ایران نیز گرفتاری های موجود در نظام سلامت را ناشی از اجرایی سازی مدل های غربی بدون بومی سازی در کشور دانست.
وی بر تولید و ارائه الگو ملی برای همکاری بین بخشی تاکید کرد و از ورود پرستاری به فاز کیفیت در سال های اخیر ابراز خرسندی کرد.
دکتر برقعی عضو گروه فسلفه دانشگاه قم نیز بر دوری از کلی گویی و تمرکز بر هدفی مشخص در همکاری مشترک تاکید کرد.
دکتر ساطع عضو دیگر گروه فسلفه دانشگاه قم نیز در جمع بندی از صحبت های مطرح شده مشکلات موجود در نظام سلامت را ناشی از ورود مبانی فکری غیرقابل قبول همراه با علم های تخصصی به کشور دانست.
توضیح این که، نشست مشترک انجمن علمی پدیده شناسی علوم سلامت ایران و گروه فلسفه دانشگاه قم و دانشکده های پرستاری و مامایی مستقر در تهران با حضور دکتر عسگر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و نماینده مجلس خبرگان رهبری، دکتر ساطع و دکتر برقعی از گروه فسلفه دانشگاه قم و اعضای هیات مدیره انجمن علمی پدیده شناسی علوم سلامت ایران برگزار شد.

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری