محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

در کارگاه کشوری تدوین نقشه راه توسعه نقش های پرستاری تخصصی صورت گرفت:

تاکید معاون پرستاری وزارت بهداشت بر تخصصی شدن پرستاری

دکتر حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت تغییر نیازهای جامعه، مردم و نظام سلامت را عامل ضرورت ایجاد پرستاری تخصصی دانست.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در این جلسه که روز یکشنبه 11 شهریورماه به میزبانی دانشکده پرستاری و مامایی تهران با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت، اعضاء بورد پرستاری و کارگروه توسعه علوم پرستاری اصفهان برگزار شد؛ دکتر حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت تخصصی شدن پرستاری را از آرزوهای دیرین پرستاران و تغییر نیازهای جامعه، مردم و نظام سلامت را عامل ضرورت ایجاد پرستاری تخصصی دانست و گفت: 50 سال پیش رشته بهورزی مشکلات جامعه را حل می‌کرد اما الان نیازهای جامعه و توقعات مردم تغییر کرده است.

وی افزایش بیماری‌های واگیردار، کنترل و پیشگیری بیماری‌های NCD ، افزایش جمعیت سالمند و ایجاد نیازهای مراقبتی جدید را از ضرورت‌های تخصصی شدن پرستاری عنوان کرد و گفت: در 30 سال آینده معضل جامعه ما سالمندان خواهد بود؛ اگر حالا برای آن برنامه‌ریزی نکنیم فردا ما را قضاوت خواهند کرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به حجم جمعیت جوان و تولیدکننده کشور در حال حاضر گفت: ازنظر اپیدمیولوژی ایران در حال حاضر در بهترین زمان خودش قرارداد که با عنوان دریچه طلایی از آن یاد می‌شود. اگر در سال‌های قبل برای این دریچه طلایی و کنترل نیروی کار و استفاده از آن برنامه‌ریزی کرده بودیم الان معضل ما کمتر بود.

وی از اشتغال به تحصیل 40 هزار دانشجوی کارشناسی پرستاری، سه هزار و 900 دانشجوی کارشناسی ارشد و 450 دانشجوی دکتری و وجود دو هزار عضو هیات علمی پرستاری در کشور خبر داد.
دکتر حضرتی با اشاره به سهم بالای پرستاران در نظام سلامت گفت: پرستاران 7/56 درصد نظام سلامت را تشکیل می‌دهند و این پتانسیل عظیمی در نظام سلامت است.

معاون پرستاری وزیر ارتقای کیفیت سلامت را منوط به تخصصی شدن پرستاران دانست و از تحصیلات تکمیلی و آموزش ضمن خدمت با عنوان راه‌های تخصصی شدن پرستاری یادکرد.
وی آغاز فعالیت وزارت بهداشت در توسعه نقش تخصصی پرستاری را مربوط به سال 96 و با مشارکت سازمان بهداشت جهانی WHO دانست و از خدمات کارگروه تخصصی توسعه علوم پرستاری قدردانی کرد.

وی با اشاره به قدمت فراوان در حوزه تحصیلات عالیه پرستاری؛ از مشخص نبودن جایگاه و نقش تخصصی پرستاران در جامعه ابراز تأسف کرد.
دکتر حضرتی اشتغال در جایگاه تخصصی را از  مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: استفاده از متخصصین در جایگاه‌های دیگر هدر دادن سرمایه کشور است.

در ادامه این جلسه دکتر خراسانی، دکتر افشاری و دکتر علیرضا ایرج پور به توضیح عملکرد کارگروه توسعه پرستاری در سه سطح پرداخت و الگوها توسعه نقش پرستاران را شرح دادند.
گفتنی است در حاشیه این همایش آخرین جلسه بورد پرستاری در دوره جاری در دانشکده برگزار و دکتر نیکبخت رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران از تلاش‌ها و خدمات بورد پرستاری در این دوره تقدیر کرد.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *