محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

تجلیل از پرستاران برجسته تقریبی-جهادی در روز پرستار با حضور دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، قائم مقام و معاون پرستاری وزیر بهداشت

با حضور آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و دکتر حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت از پرستاران برجسته تقریبی-جهادی تقدیر شد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دومین هم اندیشی 'نقش جامعه پزشکی در تقریب دلها' به همت اتحادیه جهانی زنان مسلمان وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و بزرگداشت روز پرستار سوم بهمن ماه در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در ابتدای این همایش دکتر طوبی کرمانی دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان به معرفی مختصری از این اتحادیه پرداخت و  گزارشی از عملکردهای آن ارائه کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: اگر بانوان جامعه ای صالح باشند، آن جامعه صالح است
آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب در ​دومین هم اندیشی ' نقش جامعه پزشکی در تقریب دلها' ضمن تشکر از برگزار کنندگان این هم اندیشی و تبریک  تولد حضرت زینب(س) و روز پرستار، از تلاشهای دکتر طوبی کرمانی به عنوان دبیر کل اتحادیه جهانی بانوان مسلمان قدردانی کرد.
وی اظهار داشت: اگر بانوان جامعه ای صالح باشند آن جامعه صالح است و از سوی دیگر هرگونه کاستی که در عزم بانوان یک جامعه اتفاق بیفتد، بسیار آسیب رسان است و بیشتر از آسیبی است که ممکن است از ناحیه یک مرد به جامعه برسد؛ زیرا خانواده است که جامعه را می سازد، جامعه پاک را خانواده پاک می سازد و خانواده پاک را بانوی پاک می سازد.
وی به آیات قرآن در خصوص اهمیت نقش زن در خانواده و جامعه اشاره کرد و گفت: مسأله پرستاری مسأله بزرگی در جامعه بشری است، طبق آیات و روایات هیچ عبادتی بهتر از خدمت به مردم نیست.
آیت الله اراکی اظهار داشت: آنچه به انسان خدمت انرژی به مردم می دهد، عشق خدمت به خلق است و آنچه این عشق را پایدار می کند، عشق به خداوند متعال است که به انسان انرژی بی نهایت می دهد و استعدادها را شکوفا می کند، کسی که برای خدا کار می کند خسته نمی شود.
وی ادامه داد: ما باید از نعمت بزرگ ایمان، بهره برداریم؛ مبنای ایمان، عشق به خداست؛ اگر هر کاری را به عشق و محبت به خدا انجام دهیم، خداوند راههای دستیابی به موفقیت را به ما نشان می دهد  و ما را یاری می کند.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب تأکید کرد:آنچه که می تواند جامعه را یک دل کند و امنیت حقیقی در جامعه به وجود آورد، عشق به خداوند متعال است.
آیت الله اراکی اظهار داشت: جهان جهان خداست؛ خداوند صاحب فرمان است و درک این مفهوم، اساس ایمان است که  قدرت و دانش در دست اوست؛ اگر برای خدا کار کنیم و معتقد باشیم خداوند قادر بر همه چیز است؛ خدا یک انرژی بی پایان به ما می دهد و استعدادهای ما را شکوفا می کند و انرژی جسمانی ما را بالا می برد.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب با تأکید بر اینکه خواستن توانستن است، گفت برای دستیابی به  پیشرفت و موفقیت تصمیم گیری ما باید قوی باشد و همه با هم و دست در دست یکدیگر تلاش کنیم؛ مهمترین عنصر قدرت در تصمیم گیری ایمان قوی به خداوند و یقین است؛ با همین قدرت توانستیم داعش را شکست دهیم.با اراده همه کارهای نشدنی شدنی می شود.
وی در پایان به تشریح آیات و روایاتی که اشاره به موفقیت و پیروزی ایرانیان دارد، پرداخت و گفت: ما مطئنیم که پیروزی برای ما حتمی است و در همه زمینه ها پیروز خواهیم شد.

دکتر حریرچی: باید با علم بالا و اخلاق اسلامی، الگویی برای جوانان خودمان و کشورهای دیگر باشیم
دکتر حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تبریک به مناسبت روز پرستار، به عملکردهای تقریبی پرستاران و پزشکان در بیمارستانها اشاره کرد.

وی اظهار داشت: یک نمونه از تقریب پرستاران طبق فرمایش مقام معظم رهبری،  این است که پرستاری ترکیب عجیبی از مهربانی و عطوفت و علم و دانش و معرفت و توانایی است و پرستاران در حقیقت با عطوفت به طرف نجات بیمار حرکت می کنند.

دکتر حریرچی ادامه داد: بر اساس مطالعات بیشماری که وجود دارد، ایمان و امید هرچند به چیز موهوم با تغییرات معنی دار در سلولهای خونی موجب اثرات مثبت در بهبودی بیماریها می شود؛ بنابراین کسانی که ایمان دارند مخصوصا اگر این ایمان به خدا باشد، ترکیب سلولها را عوض می کنند که در میان پرستاران جامعه مسلمان این موضوع نمود بیشتری دارد.

وی در پایان تأکید کرد که ما به عنوان پرستاران جامعه مسلمان باید با علم بالا و اخلاق اسلامی، الگویی برای جوانان خودمان و کشورهای دیگر باشیم.

دکتر حریرچی ابراز امیدواری کرد که جامعه اسلامی همواره توأم با عدالت باشد.

معاون سازمان نظام پرستاری: تقریب مذاهب باید در بین مردم نهادینه شود
دکتر کشفی معاون سازمان نظام پرستاری با بیان توضیحی در مورد واژه تقریب مذاهب و تاریخ آن، گفت: تقریب مذاهب باید در میان توده مردم نمود پیدا کند.
وی تأکید کرد که باید با کارهای فرهنگی و اجتماعی برای ایجاد تقریب بین مردم داخل و خارج کشور کار کرد و تنها به برگزاری سمینارها و همایشها بسنده نکرد، بلکه این امر در میان مردم جامعه باید نهادینه شود.
دکتر کشفی با اشاره به تلاش گروههای مختلف برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان، گفت: ما نیاز به اتحاد جدی داریم و باید با کارهای فرهنگی و اجتماعی در مقابل تلاش دشمنان بایستیم، زیرا آنها نمی خواهند بین ما تقریب دلها ایجاد شود.
وی با اشاره به مشترکات بین مسلمین گفت:ضرورت دارد ما به صورت علمی و عملی بر روی این مشترکات سرمایه گذاری کنیم.
دکتر کشفی در پایان تأکید کرد که ما باید دیگران را با هر عقیده ای که هستند، بپذیریم و در راستای مشترکات یکدیگر مانند دوست همکاری کنیم.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران: رسالت ما باید ارائه الگوی جدید پرستاری به دنیا باشد
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، از پرستاران تقریبی به عنوان یک گفتمان جدید یاد کرد و گفت: با این گفتمان باید وارد عرصه نظریه پردازی و مفهوم سازی پیرامون پرستاران تقریبی شویم.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با اشاره به اشتغال به تحصیل دانشجویان بین الملل در دانشکده، وجود تنوع آیینی و مذهبی را زمینه ساز ایجاد فضای گفتمانی متفاوت دانست.
وی ادامه داد: پراکندگی آیینی و مذهبی موجود در دانشکده یک فضای گفتمانی برای مجمع تقریب مذاهب ایجاد می کند که به دانشگاهها به عنوان جوامع چند فرهنگی نگاه کرده و بر روی آنها سرمایه گذاری کند.
وی افزود: ما به عنوان پرستاران جمهوری اسلامی ایران، باید به دنیا یک الگوی جهانی ارائه دهیم؛ مدلی که برخاسته از گفتمان پرستاران تقریبی باشد.
وی پرستاری را تلفیقی از هنر، تخصص و در آمیختگی دانش تجربی با عواطف انسانی توصیف کرد و کار اصلی یک پرستار را ارائه مراقبت همدلانه به مردم جامعه و آحاد بشر دانست.
 
در ادامه مراسم، تعدادی از پرستاران نمونه داخلی و خارجی به ارائه سخنانی کوتاه پرداختند و در پایان با حضور آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، دکتر حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت و دکتر نیکبخت، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران از پرستاران برجسته تقریبی-جهادی تقدیر شد.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری