محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

جلسه هماهنگی و بررسی طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری با حضور مترون ها و سوپروایزرهای آموزشی 6 بیمارستان تابعه دانشگاه برگزار شد

دومین جلسه تلفیق آموزش و بالین پرستاری سه‌شنبه دوم بهمن‌ماه با حضور هیات رئیسه و مدیران گروه‌های دانشکده پرستاری و مامایی، مدیر امور آموزشی دانشگاه و مترون ها و سوپروایزرهای آموزشی 6 بیمارستان امام (ره)، شریعتی، فارابی، سینا، امیراعلم و مرکز طبی کودکان برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی در این جلسه که به‌منظور هماهنگی برای ترم آینده و بررسی مسائل و چالش‌های اجرای طرح تلفیق آموزش و بالین برگزار شد؛ ضمن تسلیت ایام فاطمیه طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری را طرحی دانشگاهی دانست و اظهار داشت: این طرح، یک طرح منحصراً دانشکده‌ای نیست؛ بلکه در برنامه عملیاتی حوزه آموزش دانشگاه نیز بر آن تأکید شده است و طراحی، اجرا و ارزشیابی این مدل توسط دانشکده صورت می‌گیرد.
وی افزود: برنامه ما توسعه و تداوم طرح تلفیق آموزش و بالین و انتظار ما کمک به اجرای مطلوب آن و رفع نواقص و مشکلات است.  
در ادامه از همکاری گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی در اجرای پایلوت طرح قدردانی کرد و از اجرای طرح به‌صورت فراگیر در سایر گروه‌های آموزشی از ترم آینده خبر داد. 
دکتر نیکبخت با قدردانی از گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی در اجرای پایلوت این طرح از اضافه شدن دو گروه آموزشی پرستاری مراقبت ویژه و مدیریت و کودکان و مراقبت‌های ویژه نوزادان از ابتدای ترم دوم سال تحصیلی 97-98 و درگیر شدن سایر گروه‌های آموزشی در گام‌های بعدی خبر داد. 
وی هدف از این طرح را نزدیک شدن آموزش تئوری و بالینی عنوان کرد و از ارائه این طرح در کارگروه توسعه علوم پرستاری اصفهان سخن گفت. 
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی همچنین از اجرای هم‌زمان طرح‌های متناظر در دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر در کشور و برگزاری نشست معرفی و نقد برنامه‌های ابداعی کلان در آموزش پرستاری از سوی کارگروه توسعه علوم پرستاری اصفهان با حضور 8 دانشکده پرستاری و مشارکت 40  دانشکده به‌صورت مجازی و از طریق وبینار در آینده نزدیک و معرفی طرح تلفیق آموزش و بالین دانشکده پرستاری و مامایی تهران به‌عنوان طرحی موفق در این نشست خبر داد.
 
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی مدل تلفیق آموزش و بالین را یک ساختار سیاست‌گذاری بین دانشگاه، دانشکده و بیمارستان‌ها توصیف کرد و اعضای کارگروه تلفیق اعم از مترون ها، سرپرستاران و سوپروایزرهای آموزشی بیمارستان‌ها را مشاوران دانشکده در بالین دانست. 
وی در مورد طرح تلفیق آموزش و بالین در دانشکده پرستاری و مامایی گفت: این برنامه با توجه به شرایط ویژه دانشکده پرستاری و مامایی و آموزش دانشجویان پرستاری تدوین شد؛ این طرح تابع شرایط ما و هدف ما هم حل مشکل خودمان در آموزش دانشجویان بود؛ نه ایجاد تغییر در سراسر کشور. 
وی گفت: با تمام مشکلاتی که در اجرای طرح به وجود آمد؛ خوشبختانه هم از حوزه بالینی و هم از حوزه دانشجویان فیدبک های خوبی به ما رسید. 
معاون آموزشی دانشکده از درگیری بیش از 70 نفر از پرستاران بالینی در طرح تلفیق آموزش و بالین سخن گفت و این میزان از همکاری و کاهش فاصله دانشکده با محیط بالینی را باعث افتخار دانشگاه و دانشکده دانست. 
وی تعداد پرستاران همکار در طرح را به تفکیک بیمارستان‌ها 45 نفر در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، 12 نفر در بیمارستان شریعتی، 8 نفر در بیمارستان سینا، 3 نفر در بیمارستان فارابی، 3 نفر در بیمارستان امیراعلم اعلام کرد و از اضافه شدن 14 نفر در مرکز طبی کودکان از ترم آینده اعلام کرد.   
دکتر شهسواری در ادامه گزارشی جامع از جلسات برگزارشده با دانشجویان و اعضای تیم تدریس ارائه داد و نکات مثبت این طرح را همکاری بیشتر بین دانشکده و بیمارستان، دریافت احترام بیشتر از سوی دانشجویان، تلاش جهت به‌روز بودن، فرصت بیشتر برای توسعه فردی، تلاش بیشتر دانشجو برای یادگیری، مبتنی بر نیاز شدن یادگیری، مشخص شدن نقاط ضعف یادگیری دانشجویان برشمرد. 
امکان جداسازی برنامه آموزش دانشجو از وظایف بخش (بارکاری بالا در همان روز)، عدم جایابی دقیق در برنامه آموزشی دانشجویان ازنظر زمانی محتوای آموزشی و نحوه آموزش، کم بودن تعداد بودن با دانشجویان، لزوم تشکیل جلسات بیشتر بین اعضای تیم تدریس ازجمله حضور سرپرستار، لزوم نظارت بیشتر مسئول لاین، سهم مشخص در ارزشیابی میانی و نهایی، عدم آگاهی از شرح وظایف، لزوم توجه به تعهد حرفه‌ای، عدم معرفی CTA و سرپرستار به دانشجویان و منافع مشارکت مشخص نشده نیز از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران بود. 
وی نقاط قوت مطرح‌شده از سوی دانشجویان را اجبار دانشجویان در یادگیری، داشتن فرصت متنوع یادگیری با اعضای تیم تدریس، مشخص شدن نقاط ضعف یادگیری، هدفمند بودن برنامه آموزشی، همکاری خوب سرپرستاران و CTA ها با دانشجویان، دریافت توجه بیشتر از سوی پرسنل، بالینی محور شدن برنامه آموزش، عدالت بیشتر در امر ارزشیابی و آموزش برشمرد؛ و عدم توجه کافی به دانشجو از سوی برخی از سرپرستاران و CTA ها، عدم ارتباط مناسب با اساتید و مربیان و دانشجویان دکتری و نبودن برنامه منسجم در بین اعضای تیم تدریس، عدم آگاهی اعضای بالینی تیم از چگونگی کار کردن با دانشجویان و عدم انجام مناسب آزمون آسکی در برخی از دوره‌ها را نقاط ضعف برنامه دانست. 
دکتر شهسواری با قدردانی از همکاران بالینی درباره چگونگی جبران زحمات  CTA ها در این طرح؛ از صدور ابلاغ، گواهی همکاری، تقدیرنامه‌های همکاری، معرفی به‌عنوان پرستار نمونه دانشگاه، پرداخت مالی به ازای همکاری، طراحی دوره آموزشی جهت  CTA ها به‌عنوان اقدامات انجام‌شده توسط دانشکده نام برد. 
وی افزود: توانمندسازی پرستاران دانشگاه شامل حوزه‌های آموزشی و حوزه‌های تخصصی نیز ازجمله برنامه‌های دیگر دانشکده برای CTA ها بود. 
وی از کمرنگ بودن نقش دانشکده در آموزش مداوم پرستاران ابراز ناخشنودی کرد و از ورود دانشکده به این مبحث از ترم آینده خبر داد.  
وی با اشاره به کلید خوردن آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای در وزارت بهداشت از اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت منجر به اخذ گواهی معتبر  خبر داد و گفت: به‌جای این‌که برای هر چیزی یک فوق‌لیسانس طراحی شود؛ افراد گواهی معتبر برای دوره‌های کوتاه‌مدت می‌گیرند و این‌ها رفته‌رفته شرط استخدام در آینده خواهند شد. 
غیرفعال بودن بخش‌ها در بیمارستان‌های تخصصی در روزهای پنجشنبه، لزوم آگاهی مترون ها از حق‌الزحمه CTA ها، آموزش و توانمندسازی برای گردشگری سلامت، درگیری همکاران بالینی در طرح‌های پژوهشی دانشکده، قدردانی از حضور رئیس دانشکده پرستاری و مامایی در روز پرستار، تضمین جذب دانشجویان دانشکده در بیمارستان‌های دانشگاه، آموزش واحد و هماهنگ برای جلوگیری از اتلاف وقت، آموزش در مرکز مهارت‌های بالینی دانشکده، هماهنگی بین مطالب آموزشی و هماهنگی مربیان تدریس با CTA ها ازجمله موارد مطرح‌شده توسط مترون ها و سوپروایزرهای آموزشی بیمارستان‌ها بود. 
 
خبر و عکس: شیما سادات عطری
 
 
 
کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری