محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

جلسه کارگروه تلفیق آموزش و بالین پرستاری در بیمارستان سینا

جلسه‌ کارگروه تلفیق آموزش و بالین پرستاری سه شنبه 24 مهرماه با حضور مدیر امور پرستاری دانشگاه، معاون آموزشی دانشکده، مترون و سرپرستاران بیمارستان سینا در بیمارستان سینا برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده در این جلسه که به‌منظور هماهنگی کارگروه تلفیق آموزش و بالین برگزار شد؛ از توقعش برای پذیرش دانشجویان پرستاری در بالین سخن گفت: دانشجویان امروز ما همکاران فردای ما هستند که تا چشم بر هم بزنیم در کنار ما قرار خواهند گرفت؛ پس آنها را در بین خودتان بپذیرید؛ برایشان فضا فراهم کنید و احترام قائل شوید تا دانشجویان احساس غرور و افتخار کنند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با اشاره به اجرایی شدن طرح تلفیق آموزش و بالین از ابتدای مهرماه سال جاری گفت: یقیناً ترم اول پایلوت است و ممکن است با اشکالات زیادی همراه باشد؛ اما با کسب نظرات و فیدبک ها مسائل مرتفع خواهد شد.

وی همچنین به توضیح سه سطح مختلف در این طرح پرداخت: طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری در سه سطح دیده‌شده است؛ در سطح اول که سطح دانشگاهی است مترون های بیمارستان‌های درگیر در آموزش، مدیر پرستاری دانشگاه و مسئولین دانشکده قرار دارند. سطح دوم همین سطحی است که الان در جلسه حضور دارند و سطح سوم سطح عملیاتی است که یک مربی بالینی و یک سرپرستار بخش این تیم را تشکیل می‌دهند.

دکتر نیکبخت همچنین در خصوص نحوه جبران زحمات همکاران درگیر در این طرح تصریح کرد: با معاونت آموزشی دانشگاه هماهنگ شده تا همکاران بالینی که اصطلاحاً در این طرح به آن‌ها CTA می گوئیم و به‌طور مؤثر در این آموزش مشارکت دارند به عنوان حق‌التدریس لحاظ شود.

دکتر شکوه ورعی، مدیر امور پرستاری دانشگاه نیز طرح تلفیق آموزش و بالین را طرحی برای کاهش و از بین بردن شکاف بین آموزش و بالین عنوان کرد و گفت: یکی از اتفاقات بسیار خوب نزدیک شدن مجموعه آموزش به بالین است و این نزدیک و همگون شدن زمانی ایجاد می‌شود که همه دوشادوش همدیگر و با یک هدف فعالیت کنند. این طرح فعلاً در ابتدای راه است و ما انتظار نداریم که در آغاز راه همه‌چیز به شکل کامل و بی‌نقص اجرا شود.

مدیر امور پرستاری دانشگاه همچنین بیمارستان سینا را دارای قابلیت های خوبی برای اجرایی شدن طرح دانست و گفت: سابقه و توانمندی‌های موجود در بیمارستان سینا برای همه‌کسانی که در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کنند واضح و مبرهن است؛ اتفاق افتادن این طرح عظیم از مجموعه سینا هم انتظار دوری نبود و ما خوشحالیم که این اتفاق در حال رخداد است.

دکتر ورعی اظهار داشت: یکی از اهدافرشد حرفه‌ای این است که آموزه‌ها و تجارب خودمان را خالصانه در اختیار کسانی قرار دهیم که بعدها همکاران ما خواهند شد؛ اگر بتوانیم پرستاران توانمندی تربیت کنیم قاعدتاً کمک به رشد حرفه‌مان خواهد بود.

دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده نیز در حضور سرپرستاران بیمارستان سینا به ارائه توضیحات مفصلی درخصوص طرح تلفیق آموزش و بالین پرداخت: تابه‌حال یک ساختار مشخص ارتباطی بین دانشکده و بیمارستان‌ها وجود نداشته و یکی از دغدغه‌ها و مطالبات دانشگاه و دانشکده این بود که این مسئله حل شود و همان‌طور که ساختار دانشکده پزشکی با اساتید و دانشجوهایش یک ساختار مشخص و مرتبط هست؛ این ساختار در پرستاری نیز شکل بگیرد. یکی از اهداف طراحی این مدل مشخص شدن نوع ارتباط و سهم هرکدام از دو گروه در ارتقای همدیگر بود.

وی افزود: یکی از مشکلات و مطالبات پرستاران بالین همواره این بود که دانشکده سهمی برای بیمارستان در آموزش دانشجوها قائل نیست و از پتانسیل بیمارستان‌ها برای حق‌التدریس استفاده نمی‌کند و همکاران ما در بالین مشارکت جدی در امر آموزش ندارند.

وی در ادامه مشکلات موجود در زمینه آموزش و بالین خاطرنشان کرد: دانشکده برای خودش یک آموزش را هدایت می‌کند که منطبق با نیازهای بیمارستان نیست؛ این شکاف کاملاً ملموس است. یک‌چیزهایی در بیمارستان شکل می‌گیرد مثل اعتباربخشی، کنترل عفونت و ... که در کریکولوم آموزش پرستاری اصلاً جای‌داده نشده است. الان زمان آن است که کنار هم بنشینیم و بررسی کنیم که آیا آنچه دانشکده تربیت می‌کند به درد عرصه بالینی می‌خورد؟

وی ادامه داد: همه این‌ها باعث شد دانشکده مدلی را طراحی کند که دو مسئله عمده رفع شود؛ یکی ساختار مشخص نحوه ارتباط بیمارستان‌ها و دانشکده و تبدیل بیمارستان به یک مرکز آموزشی بالینی و دوم ارتقای آموزش پرستاری.

معاون آموزشی دانشکده با اشاره به حجم بالای پذیرش دانشجو در دانشکده از لزوم مشارکت همکاران بالینی در آموزش دانشجویان سخن گفت: ما هزار و 400 دانشجو در دانشکده داریم این تعداد دانشجو می‌طلبد که بدنه پرستاری دانشگاه نقش آموزشی خودش را به عهده بگیرد. دانشجویان دانشجوی کل دانشگاه هستند و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم که ازیک‌طرف نه حرفه زمین بخورد و از طرف دیگر هم بتوانیم دانشجویی تربیت کنیم که فردا در بالین نیاز به آموزش دوباره نداشته باشد.

دکتر شهسواری عدم جذب دانش آموختگان دانشکده در بیمارستان‌های دانشگاه را از بزرگترین دغدغه های حرفه پرستاری دانست و گفت: سهم جذب دانش آموختگان دانشکده در بیمارستان های دانشگاه نزدیک به صفر است و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دیگر نصیب دانشگاه ما می‌شوند.

معاون آموزشی دانشکده خطاب به سرپرستاران بیمارستان سینا تصریح کرد: مدل تلفیق آموزش وبالین ‌یک مدل پویاست و امیدواریم با فیدبک ها و همکاری‌های شما ارتقاء پیدا کند و به‌عنوان یک مدل در سراسر کشور قابل‌استفاده باشد.

وی همچنین از صدور ابلاغ برای کارگروه طرح تلفیق با عنوان مشاور ارشد آموزش و بالین برای مترون ها، مشاور آموزش بالینی برای سوپروایزرهای آموزشی و مشاور تخصصی برای سرپرستاران در بخش‌های تخصصی در بیمارستان‌ها خبر داد.

دکتر شهسواری همچنین در توضیح ترکیب تیم تدریس گفت: این تیم ترکیبی از سرپرستار بخش، سوپروایزر بیمارستان، مدیر گروه آموزشی دانشکده و استاد مسئول درس خواهد بود. ورود دانشجویان دکتری و اعضای پرستار بالین به‌عنوان CTA دستیاران بالینی آموزش در تیم تدریس نیز اتفاقی است که در این مدل خواهد افتاد.

معاون آموزشی دانشکده ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد ورود سرپرستاران و CTA ها در امر آموزش تئوری در دانشکده و ارائه برخی از کلاس‌های تئوری باشیم.

مترون بیمارستان سینا نیز ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن این طرح، آمادگی بیمارستان سینا را برای همکاری با این طرح اعلام کرد: بیمارستان سینا جز بیمارستان‌های اول کشور است و بنیه قوی‌ای برای کارهای آموزشی و پژوهشی دارد و تمام و کمال قول همکاری داد.

در پایان این مراسم سرپرستاران بیمارستان سینا به ارائه نظرات و مسائل موجود پرداختند.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری