محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

دومین رویداد ملی کارآفرینی و فناوری مراقبت های مکمل در حوزه پرستاری و مامایی برگزار شد

دومین رویداد ملی کارآفرینی و فناوری مراقبت های مکمل با همکاری دانشکده پرستاری و مامایی تهران و سازمان نظام پرستاری دوم و سوم آبان ماه 98 برگزار شد.

گالری عکس 

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دومین رویداد ملی کارآفرینی و فناوری مراقبت های مکمل با هدف تولید و طراحی وبسایت، نرم افزار، بازی های رایانه ای، اپلیکیشن و سامانه های هوشمند و با محورهای اصلی درمان های ذهنی – جسمی، تسکینی، عضلانی- اسکلتی و بیولوژیک؛ در روزهای دوم و سوم آبان ماه 98 با همت و همکاری معاونت پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران و سازمان نظام پرستاری برگزار شد.
دکتر فاطمه واثق رحیم پرور، معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی و دبیر اجرایی رویداد ملی کارآفرینی و فناوری مراقبت های مکمل این رویداد را مختص پرستاری و مامایی و انگیزه ای برای طرح ایده ها و تجاری سازی آنها دانست.
وی با اشاره به تعداد بالای فارغ التحصیلان رشته های پرستاری و مامایی اذعان داشت: دانش آموختگان ما با توجه به شمار بالای آنها نباید در انتظار جذب دولت باشند؛ آنها باید با طرح ایده های نوآورانه و تجاری سازی آنها دست به کارآفرینی زده و به فکر کسب درآمد باشند.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران برگزاری رویداد را کاری ماندگار در سازمان نظام پرستاری دانست و خواستار تداوم این رویدادها شد.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران کارآفرینی در حوزه پرستاری در دنیا را 3 تا ۳‌.۵ درصد عنوان کرد و بیشترین مشارکت با 11 درصد را متعلق به پرستاران کشور انگلستان و بعد آمریکا دانست.  
دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 هزار دانشجوی پرستاری و دانشجوی مامایی در سطح کشور داریم و اگر تنها در پرستاری یک درصد از دانشجویان بخواهند وارد حوزه کسب و کار و کارآفرینی باشند باید 550 ایده کارآفرینانه داشته باشیم.
دکتر نیکبخت ابراز امیدواری کرد که این جریان که از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه رتبه یک کشور آغاز شده است در بین 192 دانشکده پرستاری سطح کشور نیز تسری پیدا کند.

پرستاری شغل اول جهان در یک دهه آینده

دکتر اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پرستاری نیز ضمن قدردانی از دانشکده پرستاری و مامایی تهران برای میزبانی این رویداد، بر نقش بی بدیل پرستاران به عنوان رهبران حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: حوزه سلامت به سرعت در حال دگرگونی و تغيير است به گونه ای در دنيا  به دنبال تغییر رویکرد بیمارستانی به پیش بیمارستانی  است و  سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز بر پوشش همگانی سلامت و توجه به نقش بی بدیل پرستاران به عنوان رهبران سلامت و تاثیر گذاری آنها تاكيد کرده است؛ تا جايي كه سال 2020 را به عنوان سال جهانی پرستاران نامگذاری کرده است.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد : دلیل آنهم نیاز روزافزون جهان به 8 میلیون پرستار در دهه آینده است. جالب است که بدانید که اگر تسلط بر اپليكيشن نويسي و IT را به مهارت های پرستاران بیفزاییم در یک دهه آینده پرستاران در صدر مشاغل جهان قرار می گیرند.
رئیس سازمان نظام پرستاری افزایش نیاز جهانی به نیروی پرستار و افزایش بیماری های مزمن و سالمندی را از جمله دلایل افزایش نیاز جهانی به نیروی پرستاری دانست.  
وی با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور گفت: ما در حوزه نیروی انسانی کمبود داریم و از طرفی به دلیل کمبود منابع و تحریم قدرت جذب را هم نداریم؛ این مسئله ما را با یک فشار مضاعف در بالین مواجهه کرده و راهی به جز استفاده از خلاقیت، نوآوری، فناوری و کارآفرینی برایمان باقی نمانده است.
وی با تاکید بر نیاز مردم به افزایش سواد سلامت افزود: پرستاران با بهره بری از فناوری،  خلاقیت و نوآوری مي توانند تصویر اجتماعی مردم از جامعه پرستاری را تغيير دهند.
دکتر دالوندی با اشاره به این که مردم ما محروم از خدمات مطلوب پرستاری در جامعه هستند، بیان کرد: امروزه وسایل و لوازم مراقبت در منزل در حال دگرگونی هستند بنابراین پرستاران باید به فکر و اندیشه وادار شوند .
وی در پايان از برگزاري سومين رويداد تحت عنوان مراقبت از كودكان در آذر ماه سال جاري خبر داد.
دکتر ناصر محمدی، دکترای تخصصی بیماریهای داخلی عفونی، کارشناس ارشد مدیریت در نظام سلامت و رئیس هیات مدیره شرکت مشاورین ایده ناب ویژن نیز با تأسی به سوره مبارکه 'والعصر' در توضیح ویژگی های انسان نوآور گفت: افراد نوآور باید مسیر زندگی شان را باور داشته باشند، کار خوب انجام دهند، به درستی عمل کنند و استقامت کامل داشته باشند؛ این ها خصیصه کسانی است که به زیان نمی افتند.
وی در ادامه توضیح مختصری از نحوه انتخاب 24 پروژه از بالغ بر 80 پروژه ارسالی به رویداد و انتخاب ایده های برتر براساس رای داوران و توجه به نظرات منتورها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که از هفته آینده شاهد حضور برندگان و آغاز به کار آنان در مجموعه شتاب دهنده نظام پرستاری باشند.
در این رویداد صاحبان ایده، افراد علاقه مند به ایده پردازی، مسئولین دانشکده پرستاری و مامایی تهران و سازمان نظام پرستاری، مدیران برخی از استارت آپ ها و اسپانسرهای رویداد، اساتید و دانشجویان و تیم‌های علاقمند به کارآفرینی و دارای ایده حضور داشتند.
ارائه آموزش‌های لازم برای تبدیل ایده به یک استارتاپ کارآمد، کارگاه‌های آموزشی، ارائه مشاوره های تخصصی به شرکت‌کنندگان از برنامه های این رویداد بود.
در پایان این رویداد دو روزه ایده های برتر به ترتیب زیر معرفی و تقدیر شدند.
رتبه اول: حسین واثقی دودران، مژده غفاری و سیامک جمالی از گروه اینوکول
رتبه دوم: فاطمه الفتی و دکتر راضیه معصومی از گروه مانیو
رتبه سوم: مینا رستمی، صدف قمری و محمد حسین نصیری از گروه زندگی در پیش رو، رضا باقری، دکتر خاطره سیلانی و دکتر الهام نواب از گروه Balance Therapy in Nursing و پردیس حاجی طالب و علی ابدالی از گروه اوتیسما و بنفشه قربانی، دکتر فاطمه بهرام نژاد از گروه دلبان
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری