محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

در دانشکده پرستاری و مامایی تهران صورت گرفت:

دیدار نوروزی معاون پرستاری وزارت بهداشت با اعضای هیات رئیسه و مدیران گروه های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی

دکتر میرزا بیگی و هیات همراه با هیات رئیسه و مدیران گروه های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران دیدار کردند.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، در دیدار نوروزی معاون پرستاری وزارت بهداشت با اعضای هیات رئیسه و مدیران گروه های آموزشی این دانشکده که 16 فروردین 96 برگزار شد، معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تبریک سال نو از همکاری های سه دانشکده پرستاری و مامایی تهران، شهید بهشتی و ایران با معاونت پرستاری تقدیر کرد.
دکتر محمد میرزا بیگی در این دیدار از تالیف کتاب «ندای بلند عمل» در مورد مجموعه فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در دوره 4 ساله معاونت پرستاری خبر داد و در ادامه به ارائه عملکرد این معاونت پرداخت.
وی با اشاره به آمارهای موجود در خصوص نیروهای پرستاری در سال 76، عدد کلی بهیار و پرستار به تخت بیمارستانی در آن سال را 6/0 با غلبه تعداد بهیاران بر پرستاران عنوان کرد.
وی وجود 183 دانشکده  و گروه پرستاری در سطح کشور و اشتغال بالغ بر 200 هزار نفری در پرستاری را مرهون تولیدات این دانشکده ها دانست.
او دانشکده ها را مولد و فرهنگ ساز برای پرستاری دانست و آنها را جایگاه دانایی و توانایی نیروهای انسانی توصیف کرد: انصافا دانشکده های مادر به خصوص دانشکده پرستاری و مامایی تهران جایگاه خودش را ثابت کرده است.
وی جامعه پذیری در سطح اجتماع را یکی از نیازهای مهم پرستاری خواند و گفت: شناخت و پذیرش جامعه با هم متفاوت است. این که دکتری پرستاری به چه درد مردم می خورد و چه کارآمدی برای اجتماع دارد، چیزی است که باید روی آن کار کرد تا جامعه پذیری و پذیرش آن در اجتماع افزایش یابد.
دکتر میرزا بیگی با اشاره به ایجاد شبهات زیاد در خصوص پرستاری در فضای مجازی گفت: حقایق وقتی مطرح نشوند، شبهات جای آنها را می گیرند. شبهه اساسش شایعه است و چیزی برای پاسخگویی به آن وجود ندارد. باید کاری کرد که مسئله جای شبهه را در پرستاری بگیرد. 
معاون پرستاری وزارت بهداشت از کمبود نیروی پرستاری و نبود معیار سنجش به صورت سند بالادستی به عنوان یکی از مهمترین چالش های موجود حرفه پرستاری یاد کرد و گفت: همه می گفتیم کمبود نیرو وجود دارد اما سندی برای تعیین آن وجود نداشت. در سال 76 عدد پرستار به تخت بیمارستانی  6/0 بود اما این که چقدر باید باشد؛ مشخص نبود. تا همین چند وقت پیش هم هنوز سندی در این زمینه وجود نداشت. در 6 ماه گذشته با همکاری معاونین وزارت بهداشت و با مسئولیت جناب آقای وزیر سندی تحت عنوان سند عرضه و تقاضا یا سند آمایش استانی و سند درمان تدوین و تصویب شد و شاخص نیروی کل پرستاری 5/2 و پرستاری دانشگاهی 8/1 در این سند گنجانده شد.  
وی کمبود نیروی پرستار دانشگاهی را دلیل اصلی افزایش دوبرابری ظرفیت پذیرش دانشکده های پرستاری عنوان کرد: در زمانی که طرح تحول نظام سلامت مطرح بود؛ تصمیم بر این شد که برای رسیدن به عدد مورد نیاز ظرفیت دانشگاه ها نیز افزایش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: ما در بهترین وضعیت هنوز 9/0 هستیم و تا رسیدن به شاخص تعیین شده فاصله زیادی داریم.
وی ابراز امیدواری کرد که ورود فارغ التحصیلان دوره افزایش ظرفیت به بیمارستان ها، وضعیت نیروی پرستاری را بهبود بخشد. 
دکتر میرزا بیگی در ادامه گزارش فعالیت های معاونت پرستاری گفت: در مدت 3 سال و دو ماه معاونت پرستاری 32 هزار و 500 نفر به کارگرفته شدند؛ 7 هزار نفر آن در قالب نیروهای طرحی و تبدیل به طرحی، 5 هزار نفر جایگزین مرخصی زایمان، 9 هزار نفر طرح تحول نظام سلامت و اضافه بار ایجاد شده، 7 هزار نفر برای بیمارستان های تازه تاسیس. 11 هزار نفر نیز استخدام دولتی شدند که حدس ما این است که این استخدام بیشتر تبدیل وضعیت و در دل رقم 32 هزار و 500 نفر باشد؛ بنابراین به این رقم اضافه نشد. از 32 هزار و 500 نفر تنها 11 هزار نفر ظرفیت دولتی است؛ باقی اش را باید چه می کردیم؟ معاونت توسعه شبه دولتی کنار وزارت خانه ایجاد کردیم به اسم موسسه کارآفرینان آوا سلامت که سهام دارانش هیات امنای ارزی وزارت بهداشت بودند که آن هم برای دانشگاه هاست؛ یعنی سهام داری شخصی نیست. حضور ما هم در آن هیات مدیره حقوقی است. 10 هزار نفر از آن رقم اعلام شده نیز با دستور العمل مشخص تحت پوشش این شرکت قرار گرفته اند.
وی تصویب آئین نامه کار دانشجویی را یکی دیگر از اقدامات معاونت پرستاری برای رفع کمبود نیروی پرستاری دانست و گفت: مطابق این آئین نامه دانشجویان سال آخر می توانند نه در قالب کار دانشجویی معاونت فرهنگی بلکه به عنوان کار دانشجوی پرستاری در بالین کار کنند و حقوق مناسبی بگیرند.
معاون پرستاری در جمع بندی اش تدوین سند عرضه و تقاضا، افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری، تدوین آئین نامه کار دانشجویی و روش های بکارگیری دولتی و غیر دولتی را از مهم ترین اقدامات معاونت پرستاری دانست.
دکتر میرزا بیگی با اشاره به تربیت نیروهای کمکی یکساله به عنوان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در معاونت پرستاری، تصریح کرد: سطح بندی مراقبت های پرستاری یکی دیگر از مطالبات بود. سطح بندی یعنی این که چقدر نیاز داریم این خدمات توسط نیروهای دانشگاهی ارائه شود. حاصل این سطح بندی 60 به 40 شد؛ 40 درصد خدمات پرستاری خدماتی است که نباید توسط نیروهای دانشگاهی ارائه شود. کمک پرستاری از اینجا در آمد. در طول این چند سال بهیاری و کمک بهیاری که نداشته ایم. بهیاری که تعدادش در سال 76 از پرستاران بیشتر است موجودی اش در سیستم حدود 7 هزار نفر است. کاردان هم نداریم؛ پس چه کسی باید فاصله بین بیمار تا پرستار را پر کند تا پرستار کارشناسی که اینقدر برایش هزینه شده است مشغول فعالیت های عادی نشود و از کارهای تخصصی اش بازنماند.
او گفت: با تامین بخش 40 درصدی است که آن بخش 60 درصدی می تواند کارش را علمی انجام دهد. قرار نیست کمک پرستاران کار پرستاری بکنند؛ ما باید نیاز مردم را تامین کنیم که الان نیاز مردم در این سطح روی زمین مانده است. نیاز به نیروی پرستاری را بلاخره یک عده ای تامین می کنند؛ اگر ما برای آن برنامه ای نداشته باشیم دیگران از مسیرهای کاذب آن را تامین می کنند. الان 10 هزار نفر در بخش کمک پرستار آماده به کار گیری هستند و از اسفند ماه سال گذشته شروع به تزریق شده است. نسبت آن نیز به کل نیروی پرستاری 4 به 1 و نسبت به پرستار دانشگاهی 3 به 1 است. 
وی از بازتعریف فرم های پرستاری و ابلاغ سامانه تسهیل گر کشوری برای برنامه ریزی شیفت های پرستاری به عنوان گام  های دیگر معاونت پرستاری نام برد.
دکتر میرزا بیگی با اشاره به برنامه صلاحیت حرفه ای گفت: تا الان 10 هزار تا گرفته شده است و خود شما ارزش هایش را بیشتر می دانید. ما تیم هستیم و اگر رئیس نظام پزشکی در گروه صلاحیت حرفه ای ما قرار می گیرد به این خاطر است که ما موظف هستیم که دادگاه مشخص داشته باشیم و محل آن در سازمان نظام پزشکی است. تمام پرونده هایی که در صورتی که پرستاری به صورت حرفه ای دچار قصوری شود پرونده اش در نظام پزشکی است و قانون این را تعریف کرده است. بیش از 60 درصد اعضای شورای صلاحیت حرفه ای پرستار هستند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت همچنین تعریف 10 شاخص ملی پرستاری به طور خاص با اولویت ایمنی بیمار را اقدام دیگر معاونتش دانست و ادامه داد: ابلاغ شیوه نامه پرستاری جامعه نگر نیز عرصه وسیعی را پیش روی پرستاری باز می کند که می توان در آن از بازنشسته ها و جوان ها دعوت کنیم تا در آن فعال ظاهر شوند. از هر 50 هزار نفر جمعیت باید یک مرکز مراقبت در منزل راه اندازی شود. از قدیم هزار مرکز در ایران هست و 800 مرکز دیگر نیاز است که راه اندازی شود.
میرزا بیگی بر ناعادلانه بودن نظام پرداخت «فی فورسرویس» یا همان پرداخت به ازای خدمت را ناعادلانه تاکید کرد و از موافقت معاونت پرستاری با تعرفه گذاری بسته های خدمت سخن گفت: نظام پرداخت «فی فور سرویس» نظامی است که هنوز تغییر داده نشده است اما به هر حال نمی توان آن را رد کرد. باید در دل این نظام ناعادلانه خوب تر را انتخاب کرد. اما این به این معنا نیست که ما ناامید شده باشیم و فی فور سرویس تا ابد ادامه داشته باشد. شخص آقای وزیر نیز از مخالفان سرسخت این روش پرداخت هستند.
وی همچنین از نظام پرداخت در برنامه ششم به صورت خرید راهبردی خدمات یا DRG خبر داد.
او افزود: با تغییراتی که در بحث کارانه پیش آمد هم کارانه حداقل دو برابر شد و هم تعداد کارانه بگیرها دو برابر شدند.
معاون وزیر همچنین از تلاشش برای جدا کردن اضافه کار از کارانه سخن گفت: این مبلغ اینقدر هست که اگر ما بحث اضافه کار را از دل آن در بیاوریم کارانه به بیش از 14 برابر افزایش پیدا می کند.
او از انجام بازنگری محتواهای درسی دوره دکتری پرستاری به عنوان تلاش در زمینه آموزش و توانمندسازی علمی پرستاری نام برد و ایجاد 15 گرایش برای این دوره را اتفاقی مبارک توصیف کرد و آن را گامی به سمت بستر سازی برای تحقق DNP دانست. 
دکتر میرزا بیگی خاطر نشان کرد: بازنگری دوره کارشناسی و دوره های کارشناسی ارشد را نیز داشتیم و دوستان بورد  پرستاری وزارت نیز تلاش های بسیار زیادی در این زمینه کردند. 
وی همچنین از تصویب دوره های مهارتی در شورای برنامه ریزی و پیشنهاد 18 دوره در پرستاری، ابلاغ هیات علمی بالینی و بالینی سازی آموزش، تصویب و ابلاغ مقطع ارشد مدیریت پرستاری، تصویب پژوهشگری بالینی با ورودی های رشته های پرستاری و مامایی و بالینی در شورای برنامه ریزی اسفندماه سال گذشته و کاربرد آن در مراکز تحقیقات به عنوان اقدامات دیگر این معاونت نام برد.
معاون وزیر در جمع بندی آخر از تصویب حدود 50 سرفصل با 25 بخشنامه در مدت معاونتش خبر داد و بر مردم، نظام سلامت، پرستاری و پرستاران به عنوان ارکان اصلی یاد کرد و گفت: همه این سه ضلع باید دیده شوند؛ چرا که هر کدام از از این اضلاع اگر دیده نشوند، ضررش متوجه مردم خواهد شد.

گزارش اقدامات شاخص دانشکده پرستاری و مامایی تهران در دیدار نوروزی معاون وزیر 

دکتر محمد علی چراغی، رئیس دانشکده نیز ضمن تبریک سال 1396 و خیر مقدم به دکتر میرزا بیگی و هیات همراه، دیدار نوروزی و حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت در دانشکده های پرستاری را حرکتی نوآورانه توصیف کرد.
وی این دیدار را اتفاقی خوب و مهم توصیف کرد و پیشگام و نوآور بودن را لازمه رهبری برای تغییر و توسعه دانست. 
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران با یادآوری از دکتر سادات سیدباقر مداح، مادر پرستاری نوین ایران به عنوان فردی تاثیرگذار و شاخص در پرستاری گفت: ما در پرستاری دو فرد داریم که نامشان به خودی خود یک مفهوم یا کانسپت هست. از یادآوری نام دکتر مداح در ذهن انسان یک مفهوم یا کانسپت شکل می گیرد که جای صحبت زیادی دارد. آقای دکتر میرزا بیگی هم یک مفهوم یا کانسپت هستند. ایشان نیز انسانی شاخص در پرستاری هستند و خدمات شایانی برای اعتلای پرستاری انجام داده اند.
وی ادامه داد: ایشان ویژگی های رهبری برای تغییر و توسعه را دارند. خصوصیات یک رهبر برای تغییر و توسعه این است که نوآور، پیشگام و ریسک پذیر باشد و مبتنی بر اسناد بالادستی عمل کند.
وی به شعار سال دانشکده پرستاری و مامایی مبنی بر فکر، گفتار و عمل مبتنی بر شواهد در مدیریت، آموزش، پژوهش و بالین اشاره کرد و آن را مسیر اصلی فکر و عمل مجموعه دانست.
در این دیدار که با حضور معاونین و مدیران گروه های آموزشی صورت گرفت؛ از اشتغال به تحصیل 30 دانشجوی بین الملل و 54 پذیرش جدید دانشجوی خارجی در مهر ماه سالجاری، پذیرش 18 نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری در پردیس کیش، سفر هیات اعزامی از دانشکده به دانشگاه سلیمانیه برای راه اندازی شاخه پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی در آنجا، پیگیری راه اندازی رشته مامایی در سلیمانیه عراق، همکاری دانشکده در دوره های کوتاه مدت پرستاری در پردیس بین الملل کیش، تعیین اولویت های پژوهشی و تسهیل روند پژوهشی، راه اندازی کتابخانه فرهنگی، راه اندازی کمیته اخلاق پژوهش، پیگیری راه اندازی رشته کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، راه اندازی کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، برگزاری کنگره بین المللی پرستاری کودکان برای اولین بار در کشور با همکاری مرکز طبی کودکان، فعالیت شاخص دانشکده در مدل مراقبتی نیدکپ، پیگیری راه اندازی رشته کارشناسی ارشد پرستاری چشم با همکاری بیمارستان فارابی، بازنگری دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، پاسخگوئی اجتماعی در قالب هفته های سلامت، بازنگری دوره کارشناسی و دکتری، برگزاری بردهای تخصصی، همکاری در برگزاری سمینار بین المللی پرستاری آسم و آلرژی، پیگیری راه اندازی پرستاری مراقبت در منزل، طراحی دوره کارشناسی ارشد پرستاری انکولوژی با همکاری معاونت پرستاری و دانشکده مجازی  به عنوان اقدامات شاخص صورت گرفته در معاونت ها و گروه های آموزشی این دانشکده یاد شد.
گفتنی است در این دیدار نجاتیان، مشاور معاون و مدیر کل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری، احمدوند، معاون مدیر امور عمومی و مالی و اداری معاونت، دکتر دادگری، مدیر کل ارتقای بهره وری و توانمندسازی نیروی انسانی معاونت پرستاری، دکتر عباس زاده، دبیر بورد پرستاری وزارت بهداشت، کوهی، کارشناس معاونت و رئیس گروه توسعه کیفی خدمات پرستاری، افشانی، کارشناس و رئیس گروه آموزش و تحقیق و توسعه؛ معاون وزیر در پرستاری را همراهی می کردند.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری