محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

با همکاری معاونت بین الملل دانشکده های پرستاری و مامایی و طب سنتی

سمپوزیوم معرفی طب فراگیر و طب ایرانی با حضور پروفسور فرناندو سالگادو برگزار شد

سمپوزیوم معرفی طب فراگیر و طب ایرانی با حضور هماهنگ کننده برنامه های طب سوزنی دانشگاه سانتیاگو برگزار شد.

گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، در این سمپوزیوم که با حضور دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، معاون بین الملل و جمعی از اساتید و دانشجویان بین الملل دانشکده پرستاری و مامایی، روز دوشنبه 4 بهمن ماه در این دانشکده برگزار شد، دکتر حسین رضایی زاده، رییس دانشکده طب سنتی، دکتر امیر هومن کاظمی، معاون بین الملل دانشکده طب سنتی، پروفسورفرناندو سالگادو، هماهنگ کننده برنامه های طب سوزنی از دانشگاه سانتیاگو اسپانیا، دکتر رژا رحیمی، معاون پژوهشی دانشکده طب سنتی و دکتر مهدی علی زاده از اعضای هیات علمی دانشکده طب سنتی به ارائه مباحثی در خصوص وضعیت طب سنتی و ایرانی پرداختند.
در ابتدا دکتر نیکبخت نصرآبادی معاون بین الملل دانشکده پرستاری و مامایی از همکاری با دانشکده طب سنتی و برگزاری این سمپوزیوم مشترک ابراز خرسندی کرد و به نحوه شکل گیری ایده برگزاری آن اشاره کرد.
وی در ادامه از استقبال دانشکده پرستاری و مامایی از انجام فعالیت های مشترک و اینچنینی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که این قبیل برنامه ها با هدف غایی و نهایی ارائه بهتر و با کیفیت تر مراقبت های پرستاری و مامایی انجام شود.
در این برنامه، دکتر امیر هومن کاظمی معاون بین الملل دانشکده طب سنتی، به بحث درخصوص integrative medicine پرداخت و دلیل استفاده از طب یکپارچه را احساس خوب بودن و افزایش کیفیت زندگی عنوان کرد.
وی با اشاره به تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی، انواع روش ها و سیستم های سنتی و مکمل را نام برد و طب ایرانی و چینی را از مکاتب کامل و جامع در اصول و ارکان و روش های تشخیصی و درمانی دانست.
پروفسور فرناندو سالگادو استاد دانشگاه سانتیاگوی اسپانیا نیز در این برنامه شرایط طب مکمل در اروپا را شرح داد و آب درمانی، گیاه درمانی و ماساژ را از جمله پر استفاده ترین موارد طب سنتی در اروپا برشمرد.
هماهنگ کننده برنامه های طب سوزنی دانشگاه سانتیاگو همچنین با اشاره به نظام مند شدن و قانونمند شدن طب های مکمل در اروپا، استفاده کنندگان این نوع طب را 80 هزار نفر در اروپا عنوان کرد و از پرداخت هزینه این نوع درمان در قالب بیمه ملی در برخی از کشورهای اروپایی خبر داد.
وی در ادامه در مورد تدریس طب مکمل در قالب دروس دانشگاهی نیز توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر حسین رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی نیز با اشاره به مرگ 600 هزار آمریکایی و 7 میلیون نفر در جهان براثر ابتلا به سرطان، از نقش طب مکمل و سنتی در کمک به پیشگیری و درمان این بیماری سخن گفت.
دکتر رحیمی، معاون پژوهشی این دانشکده نیز مبحث داروشناسی سنتی در طب ایرانی را مطرح کرد و شمار داروهای گیاهی را بالغ بر 8 هزار قلم دانست که تنها دو هزار و 300 نوع از آن ها در طب سنتی استفاده می شود. وی در ادامه به تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی در ایران و کتب موجود در این خصوص اشاره و برخی از انواع گیاهان دارویی را معرفی کرد.
دکتر علی زاده، عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی نیز تفاوت مفهوم حکیم و طبیب و اهمیت مزاج شناسی را شرح داد.
در پایان این برنامه، دکتر امیر هومن کاظمی، معاون بین الملل دانشکده طب سنتی به ارائه تاریخچه ای از آموزش طب سنتی در ایران، نحوه تشکیل دانشکده طب سنتی و معرفی این دانشکده پرداخت. 
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری