محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

آغاز دور دوم نشست‌های هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی با گروه‌های آموزشی

طرح دغدغه‌ها و مشکلات گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری در نشست صمیمانه با هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی

اولین جلسه از نشست‌های مشترک هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی با اعضای هیات علمی و آموزشی 9 بهمن‌ماه با میزبانی از اعضای گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری آغاز شد.

گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در ابتدای این جلسه دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده ضمن اشاره به برنامه‌ریزی هیات رئیسه برای برگزاری سری دوم نشست‌های مشترک با اعضای هیات علمی و آموزشی گروه‌های آموزشی دانشکده؛ جلسه اول دور دوم را مثل دور اول با گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری دانست.  
وی با اشاره به برگزاری اولین دور نشست‌های صمیمانه هیات رئیسه با گروه‌های آموزشی در سال گذشته به سری جلسات برگزارشده در سال گذشته با اساتید، کارکنان و دانشجویان و طرح مسائل و دغدغه‌ها در این جلسات سخن گفت و خواستار ارائه نظرات، خواسته‌ها و برنامه‌های پیشنهادی اعضای گروه شد.

طرح مطالبات و دغدغه‌های گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری 
دکتر سیده طاهره میرمولائی، مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری ضمن قدردانی از حمایت‌ها و نگاه مثبت هیات رئیسه دانشکده گفت: گروه ما گروه پرکاری است و بیش‌ازحد موظفی فعالیت می‌کند. فشار بالای کاری می‌تواند برای همکاران جوانی که ایده‌های زیادی دارند و دوست دارند کارهای غیر آموزشی هم انجام دهند؛ اذیت کننده باشد.
وی در ادامه با اشاره به هرم هیات علمی و آموزشی و ارائه 350 الی  400 واحد درترم و استفاده بالاجبار از دانشجویان دکتری در فیلدهای موردنیاز بدون داشتن تبحر و تجربه موردنیاز سخن گفت.
مدیر گروه آموزشی در ادامه از همکاری اعضای هیات آموزشی برای تقبل کارهای گروه نیز تقدیر کرد. 
در این جلسه خواست‌های گروه چون تعیین معاون برای گروه مامایی، اختصاص منشی جداگانه برای گروه مامایی، تغییر اسم گروه به‌عنوان مامایی و بهداشت باروری، حمایت هیات رئیسه برای انتشار مجله انگلیسی برای رشته مامایی، نیاز به فضای شورایی و اختصاص اتاق مناسب برای جلسات، تجهیزات مرکز مهارت‌های بالینی و خریداری موارد موردنیاز، فضای کم در مرکز مهارت‌های بالینی به‌خصوص در آغاز کارآموزی‌ها، کمبود اعضای هیات علمی، نبود فضای درست برای رشته مامایی در هیات رئیسه دانشگاه، جذب هیات علمی، جذب هیات علمی بالینی، دخالت و همکاری در فعالیت‌های اجتماعی، درخواست دانشجویان مامایی برای شکل‌گیری تشکل، وضعیت دانشجویان در بیمارستان، حل مشکل بالین برای گروه با توجه به بالینی بودن رشته، بودجه برای کارآموزی‌ها و ... مطرح شد.

معاون آموزشی خواستار ارائه پلان مشخص از سوی گروه مامایی و بهداشت باروری برای استفاده از مرکز مهارت‌های بالینی شد
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده در ادامه با قبول فشار بالای کاری در گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری از زحمات اعضای هیات علمی و آموزشی قدردانی کرد.
وی در ادامه با اشاره به مطالبات گروه اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که چالش‌هایی که در طول سال‌های زیادی ایجادشده است یک‌شبه از بین برود. خوشبختانه گروه اخیراً قدم‌های خوبی را در راستای حل مشکلات و مسائل برداشته است و دانشگاه هم با حمایت‌های دکتر خسروی، مشاور وزیر در امور مامایی از مشکلات رشته مامایی باخبر شده است. البته که شرایط اقتصادی اخیر هم باعث ایجاد محدودیت‌های خاصی شده است.
وی گفت: گروه مامایی ازنظر تعداد وضعیت خوبی ندارد و ما این را می‌دانیم؛ و اگر کارشناسی به گروه اضافه می‌شود باید بار گروه را سبک کنند. با توجه به این کسر نیرو اگر از هیات علمی کار اجرایی بگیریم این پتانسیل را سوزانده‌ایم. الآن واحدهای آموزشی روی زمین‌مانده است و ما برای حل مشکل مالی نیروهای حق‌التدریس در تلاش هستیم.
معاون آموزشی در خصوص تعلق گرفتن فضا در مرکز مهارت‌های بالینی به گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری؛ خواستار ارائه پلان مشخص از سوی گروه مامایی و بهداشت باروری برای استفاده از مرکز مهارت‌های بالینی شد.
معاون آموزشی دانشکده از ارائه 401 واحد بدون اعمال گروه‌بندی‌ها درترم گذشته خبرداد و گفت: از این میزان 86 واحد توسط گروه مامایی ارائه‌شده است که 21 درصد واحدها را تحت پوشش قرار داده است و میزان یک‌پنجمی که از واحدهای درسی را کاور کرده به‌اندازه نیروی حق‌التدریسش نیست.
وی تصریح کرد: با توجه به این مسئله وضع گروه مامایی و بهداشت باروری ازنظر تعداد هیات علمی و آموزشی بدتر از گروه‌های پرستاری نیست.

ورود گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری به طرح تلفیق تئوری و بالین؛ یک راهکار برای حل مشکلات موجود در آموزش بالینی گروه
دکتر فاطمه واثق رحیم پرور، معاون پژوهشی و استادیار گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری با توجه به رتبه دانشگاه در سطح کشور در ترویج زایمان طبیعی، خواستار تمرکز و تعیین برنامه در این زمینه شد.
معاون پژوهشی دانشکده در خصوص راه‌اندازی مجله رشته مامایی نیز از طرح موضوع در سطح دانشگاه خبر داد و وجود مجلات مشابه در سطح کشور را یکی از عوامل اثرگذار در فرایند راه‌اندازی مجله دانست.
دکتر واثق در مورد برگزاری امتحان آسکی خواستار جدیت گروه در این زمینه و طراحی مناسب اتاق پراتیک برای آموزش در روزهای اول کارآموزی شد.
وی همچنین ورود گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری به طرح تلفیق تئوری و بالین را به‌عنوان یک راهکار برای حل مشکلات موجود در آموزش بالینی گروه پیشنهاد داد.
این استادیار گروه همچنین با توجه به حجم کاری بالای اعضای هیات علمی در گروه خواستار بازبینی برنامه‌های کارآموزی شد و همچنین تکمیل واحدهای موظفی دانشجویان دکتری در بخش پژوهشی را نیز پیشنهاد داد.

تأکید رئیس دانشکده بر استفاده از ظرفیت دانشجویان دکتری 
دکتر نیکبخت در پاسخ به مسائل مطرح‌شده از سوی مدیر گروه در خصوص دانشجویان دکتری، این دانشجویان را ظرفیت دانشکده دانست و براستفاده از این ظرفیت به نحو احسن تأکید کرد.
وی همچنین با اشاره به پیوستن گروه‌های مراقبت ویژه و کودکان به طرح تلفیق آموزش و بالین و حمایت دانشگاه از این طرح؛ از ورود گروه مامایی و بهداشت باروری به این طرح برای حل مسائل و مشکلات موجود در عرصه بالینی استقبال کرد.
رئیس دانشکده در ادامه در پاسخ به درخواست گروه برای جذب هیات علمی بالینی؛ موانع ایجادشده در ادامه این طرح را ناشی از برداشت اشتباه از فرایند عنوان کرد.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری