محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

معاون بین‌الملل دانشگاه خواستار طرح ایده‌های نو از سوی گروه‌های آموزشی برای ارتقای بین‌المللی سازی شد

جلسه ارتقای فرآيندهاي آموزشي دانشجويان بین‌الملل چهارشنبه هشتم اسفند ۹۷ با حضور دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در جلسه ارتقای فرایندهای آموزشی دانشجویان بین‌الملل که با حضور دکتر کردی، معاون بین‌الملل، دکتر ضیائی معاون آموزشی و دکتر دشتی مدیر آموزش پردیس بین‌الملل دانشگاه، هیات رئیسه، مدیران گروه‌های آموزشی و رابطین بین‌الملل گروه‌های آموزشی دانشکده و با محوریت فعالیت‌های بین‌الملل گروه‌های آموزشی برگزار شد؛ دکتر رامین کردی معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به سابقه خوب دانشکده پرستاری و مامایی در بین‌المللی سازی؛ بین‌المللی سازی را مشارکت در سه بخش آموزش، پژوهش و خدمات دانست و تأکید کرد: بین‌المللی سازی در هر گروه با توجه به شرایط آن گروه متفاوت است؛ در برخی از گروه‌ها در بخش پژوهش، بین‌المللی سازی صورت می‌گیرد و در برخی از گروه‌ها در بخش خدمات. این مشارکت‌ها باید در شرایطی صورت گیرد که موجب ارتقاء شود؛ رئیس و مدیران گروه‌های آموزشی که واحد عملیاتی این مشارکت هستند باید این مفید بودن و منجر به ارتقا شدن را تشخیص دهد. روسای واحدها هستند که باید با توجه به شرایط واحد خودشان راجع به آن تصمیم بگیرند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اهمیت مشارکت در بخش خدمات نیز گفت: ممکن است شما تصمیم داشته باشید خدمتی را ادامه دهید که در جای دیگری تجربه‌شده است؛ باید این تجربیات را به اشتراک گذاشت و از آن‌ها استفاده کرد.
وی شناسایی فرهنگ ایرانی اسلامی در تعاملات بین‌المللی و تبیین جایگاه علمی دانشگاه در منطقه را به‌عنوان مزایای تعاملات بین‌المللی برشمرد.
وی همچنین در پاسخ به مشکلات مطرح‌شده از سوی مدیران و رابطین بین‌المللی گروه‌های آموزشی در خصوص عدم آشنایی دانشجویان بین‌الملل با زبان فارسی و مشکلات ایجادشده در محیط بالینی؛ شرایط گزینش دانشجویان بین‌الملل را مرتبط با دانشکده‌ها دانست و درعین‌حال خواستار تطابق‌پذیری و انعطاف‌پذیری دانشکده‌ها با دانشجویان بین‌الملل شد.
دکتر کردی همچنین حمایت کامل معاونت بین‌الملل دانشگاه از برنامه‌های بین‌المللی سازی و دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دانشکده را اعلام کرد و خواستار ایده‌های نو از گروه‌های آموزشی برای بین‌المللی سازی شد و در ادامه از تجمیع برنامه‌های بین‌المللی سازی دانشکده‌ها در برنامه دانشگاه خبر داد.
دکتر ضیائی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه نیز شأن و جایگاه معاونت بین‌الملل دانشگاه را جایگاه تسهیل گری و رفع موانع دانست و گفت: ما تسهیل گر بین‌الملل در بعد آموزشی هستیم و برنامه ریزان و مجریان اصلی درواقع گروه‌های آموزشی هستند. معاونت بین‌الملل در صورت بروز موانع و مشکلات می‌تواند برای رفع موانع تسهیل گر باشد.
وی جذب دانشجوی بین‌الملل در بعد آموزشی را به دو شیوه Degree Program و Non Degree Program عنوان کرد و گفت: دایره Non Degree Program می‌تواند خیلی وسیع باشد و درواقع می‌توانیم به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه Non Degree Program داشته باشیم. هر عضو با هر تخصص می‌تواند یک Non Degree Program داشته باشد.
دکتر ضیائی همچنین از برگزاری joint Program های مشترک با سایر دانشگاه‌ها نیز به‌عنوان زمینه‌های دیگری برای بین‌المللی سازی یادکرد.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه در ادامه از برنامه دکتری استاد محور PhD by Research نیز به‌عنوان برنامه جدید دانشگاه درزمینه بین‌المللی سازی سخن گفت: در این برنامه این استاد است که دانشجو را می‌گیرد و فرایندهای آموزشی دانشجو را مدیریت می‌کند. این برنامه می‌تواند شامل دوره‌های کوتاه‌مدتی با کمترین زمان 3 سال و حداکثر زمان 4 سال است و همه فرایندها در حیطه کار استاد است.
وی افزود: با تسهیلاتی که معاونت بین‌الملل انجام می‌دهد 90 درصد درآمد این دوره‌ها به واحد مجری می‌رسد و این تسهیل خوبی است.
وی داشتن مرتبه دانشیاری به بالا و h index 10 را از شرایط اجرای این برنامه برای اساتید عنوان کرد.
دکتر ضیائی همچنین این برنامه را جایگزین برنامه PhD in Research دانست و از امکان برگزاری دوره‌ها به شکل حضوری و غیرحضوری سخن گفت.
تلاش گروه‌ها برای جذب visiting Professor، دوره‌های آموزشی مشترک با سایر مراکز آموزشی، دوره‌های آموزشی مشترک با سایر دانشگاه‌های ایران برای جذب دانشجویان بین‌الملل، طرح تحقیقاتی مشترک در گروه، پایان‌نامه‌های مشترک (استاد راهنما یا مشاور بین‌المللی)، جذب گرنت از مراکز بین‌المللی و برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای بین‌المللی با مشارکت گروه در خارج از کشور هم از دیگر تأکیدات معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه بود. 
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نیز در این جلسه از اتفاقات مثبت روی‌داده در فرایندهای آموزشی و اختصاص درآمدهای حاصل از جذب دانشجویان بین‌الملل به دانشکده‌ها سخن گفت و با اشاره به مشکلات مالی از انتقال مدیریت این مسئله از معاونت بین‌الملل دانشگاه به دانشکده‌ها ابراز خرسندی کرد. 
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با استقبال از برگزاری دوره‌های Non Degree Program؛ این دوره را فرصت خوبی برای استفاده از تخصص اساتید و تدوین برنامه برای جذب دانشجویان بین‌الملل دانست و خواستار فعال‌تر شدن گروهها در این زمینه شد. 
وی در ادامه از وجود دو استاد خارجی به‌عنوانvisiting Prof  در دانشکده و خواستار مشارکت گروهها برای جذب حداقل یک visiting Prof  در هر گروه آموزشی خبرداد.
در ادامه دکتر خاطره سیلانی، معاون بین‌الملل دانشکده نیز گزارشی از فعالیت‌های معاونت بین‌الملل دانشکده ارائه داد.
وی در گزارشش آمار دانشجویان بین‌الملل مشغول به تحصیل در دانشکده را 46 نفر شامل 22 دانشجوی کارشناسی، 14 دانشجوی کارشناسی ارشد و 10 دانشجوی دکتری و تعداد فارغ‌التحصیلان بین‌الملل را 18 نفر به تفکیک یک نفر کارشناسی، 13 نفر کارشناس ارشد و 4 دکتری تخصصی عنوان کرد.
فراهم‌سازی مقدمات راه‌اندازی شاخه‌ پرستاری و مامایی در شعب بین‌المللی دانشگاه در عتبات عراق، بسترسازی برای ایجاد همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه ازجمله عراق، ترکیه و ارمنستان ، طراحی شش Short Course در پاسخ به درخواست دانشگاه سلیمانیه در خصوص High Tech Diploma، برنامه‌ریزی برای3 ماه استقرار پرستاران سلیمانیه برای گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی در قالب Summer School، رایزنی  برای شروع Joint Degree Program  با دانشکده پرستاری هاولر اربیل، مکاتبه با عمان برای شروع همکاری‌های مشترک، تطبیق کوریکولوم های پرستاری و مامایی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، رایزنی درزمینهٔ همکاری مشترک به‌صورت پذیرش دانشجو از ارمنستان، طراحی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مورد اقبال کشورهای منطقه در قالب(summer School)، تهیه آرشیو فیلم‌های کمک‌آموزشی، استفاده از مرکز مهارت‌های بالینی دانشکده در جهت ارتقا کیفیت آموزش بین‌الملل، فراهم‌سازی مقدمات برگزاری کلاس‌های OET برای دانشجویان، موفقیت 4 دانشجوی دکترا دانشکده برای رزو بورسیه از دانشگاه مک کوری در برنامهCotutelle ، رایزنی برای اجرای سبک جدیدی از آموزش بالینی دانشجویان بین‌الملل با قرار دادن آن‌ها در گروه‌های متناظر دانشجویان داخلی، برگزاری سخنرانی اساتید خارجی، عقد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با دانشکده پرستاری بوستون، برنامه‌ریزی برای برقراری ارتباط مداوم با سازمان‌های  WHO,ICN, UNICEF,ICM, EMRO, JICA، شرکت دانشجویان بین‌الملل برای شرکت در مناسبت‌های ملی و مذهبی، انتخاب دانشجوی برتر بین‌الملل و عضوگیری از دانشجویان بین‌الملل برای مشارکت در کانون‌های ادبی از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت بین‌الملل دانشکده در ارائه سخنرانی دکتر سیلانی بود.
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری