محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

معاون بین الملل دانشگاه، پرستاری را لنگرگاه اصلی در خدمات بهداشتی درمانی توصیف کرد

جلسه ارائه گزارش فعالیت های بین الملل دانشکده پرستاری و مامایی روز شنبه 29 آذرماه 99 با حضور معاون بین الملل دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، جلسه گزارش عملکرد معاونت بین الملل دانشکده که روز شنبه ۲۹ آذرماه ۹۹ با حضور دکتر رامین کردی، معاون بین الملل دانشگاه، دکتر وحید ضیایی معاون آموزشی پردیس بین الملل، دکتر نوریان، مشاور اجرایی  معاون بین‌ الملل دانشگاه، دکتر کوروش جعفریان مشاور معاون بین الملل و رییس کالج بین الملل، ‌ هیات رییسه و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده برگزار شد.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رییس دانشکده پرستاری و مامایی، در ابتدای مراسم فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و هفته گرامیداشت مقام پرستار و شب یلدا را تبریک گفت و اظهار داشت: امسال هفته پرستار حال و هوای دیگری دارد. پرستاران کشور ما امسال درگیر کار و تلاش و مبارزه با پاندمی کووید ۱۹ بودند و تصویری از آنها در عموم مردم ساخته شد که در طول این سال‌ها با وجود تمام تبلیغات و تلاش‌ها ایجاد نشده بود. مردم جامعه قدردان آنها هستند. نیمی از آنها در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دچار بیماری کرونا شدند. تعداد زیادی از پزشکان ما نیز دچار این بیماری شدند و تعدادی از پرستاران و پزشکان نیز شهید شدند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با اشاره به آغاز بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تاریخ ۱۱/۱۱/۲۰۱۱ با پذیرش سه دانشجوی دکتری پرستاری از کردستان عراق، به گذشت یک دهه از آغاز فعالیت بین المللی دانشگاه و دانشکده اشاره کرد و از قرار گرفتن سه دانشجوی اول این دانشکده در جایگاه ریاست و معاونت دانشکده کشور خود خبر داد و فارغ التحصیلان را سفیران علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشورهای خود خواند.
 
گزارش عملکرد معاونت بین الملل دانشکدهعدم تسلط به زبان فارسی و انگلیسی  مهم‌ترین چالش دانشجویان بین الملل
دکتر خاطره سیلانی، معاون بین الملل دانشکده در ادامه گزارشی از فعالیت‌های معاون بین الملل ارائه داد و به چالش‌های موجود در این معاونت اشاره کرد.
وی در ابتدا با اشاره به آغاز فرایند بین المللی سازی با جذب سه دانشجو از کشور عراق در سال ۲۰۱۱، از اشتغال به تحصیل ۴۲ دانشجوی بین الملل به تفکیک ۲۱ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۱۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۵ دانشجو در مقطع دکتری تخصصی سخن گفت و تعداد هیات علمی دانشکده را بالغ بر ۵۴ نفر به تفکیک ۷ استاد، ۱۰ دانشیار، ۳۳ استادیار و ۴ مربی برشمرد.
وی تعداد دانش آموختگان بین المللی را ۴۳ نفر به تفکیک ۱۲ نفر در مقطع کارشناسی، ۲۱ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ دانشجوی مقطع دکتری عنوان کرد.
دکتر سیلانی عدم تسلط به زبان فارسی و حتی زبان انگلیسی در بین دانشجویان بین المللی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود دانست و گفت: ما متعهد هستیم دوره بین الملل به زبان انگلیسی تدریس شود و اگر دانشجویان بین الملل ما تسلط به زبان انگلیسی نداشته باشند در حفظ کیفیت آموزش با مشکل مواجهه خواهیم شد.
وی در ادامه تفاهم نامه‌های بین المللی امضا شده و عملیاتی شده را نام برد و از تلاش این معاونت برای تنظیم تفاهم نامه همکاری با دانشکده داروسازی و پرستاری دانشگاه نیزوا عمان سخن گفت.
وی همچنین مشارکت فعال دانشکده در برنامه ریزی مقدماتی راه اندازی شاخهٔ پرستاری و مامایی در شعبه بین المللی  TUMS  در کشور عراق را گامی در جهت حرکت به سمت توسعه همکاری با دانشگاههای منطقه و خارجی دانست و گفت: در انتظار شروع برنامهٔ –JOINT DEGREE PROGRAM  با دانشگاه پزشکی هاولر (HMU) اقلیم کردستان عراق با پذیرش دانشجوی ارشد مامایی در دو گرایش بهداشت باروری و مامایی جامعه نگر هستیم.
وی همچنین از عقد تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: مطابق این تفاهم نامه تا به حال ما ۴-۳ مورد دانشجوی کارشناسی ارشد بین الملل بررسی و پذیرش کردیم و بنا شد که تمام متقاضیان کارشناسی   پرستاری بین الملل را به شعبه آبادان معرفی کنیم.
دکتر سیلانی در ادامه به توضیح طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌ها با مشارکت محققین خارجی، تعداد مقالات بین المللی دانشکده، درصد مقالات بین المللی دانشکده، اعزام ۵ دانشجوی کارشناسی پرستاری به دانشگاه آلمریا اسپانیا در قالب پروژهٔ اراسموس  kA107
ERUSMUS MUNDUS MARHABA
، معرفی   طرح کوتوتل به اساتید و دانشجویان دوره دکتری، اعزام دومین دانشجوی دانشکده آمادهٔ به دانشگاه مک کوری استرالیا، برنامه‌های تبادل دانشجو مصوب در     2020 (فرصت مطالعاتی سوییس)، دوره‌های مشترک  Certificate based  و  Degree based  بصورت آنلاین، مسئولیت‌های بین المللی اعضای هیات علمی، مشارکت در برگزاری یک برنامهٔ آنلاین برای جشن میلاد مسیح و سال نوی میلادی۲۰۲۱ به عنوان فعالیت‌های کمیته دانشجویی بین الملل، اجرای اولین دوره  Joint degree Program      ارشد مشترک با دانشگاه هاولر عراق در سپتامبر 2021  به عنوان فعالیت‌های این معاونت پرداخت.
معاون بین الملل دانشکده همچنین پیگیری فرآیند تصویب کوریکولوم  تعدیل شدهٔ کارشناسی پرستاری برای شعب خارج از کشور  TUMS  (تغییر واحدها  با حفظ کیفیت برنامه برای اجرا در طول سه سال عمومی و یکسال تخصصی در شعب خارجی( TUMS  ، درخواست  Recognition  کوریکولوم‌های پرستاری از یکی از موسسات معتبر بین المللی، پیگیری طراحی  Joint degree Program  یا برنامه ارشد بصورت  Collaborative  با دانشگاه سانتیاگو دکمپوستلا اسپانیا، فعال سازی برنامه تبادل دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا با کشورها و دانشگاههای عضو پیمان  M8  با راهنمایی و مساعدت بخش تبادل دانشجوی ایجاد شده در معاونت بین الملل، جذاب نمودن وب سایت انگلیسی دانشکده و بارگذاری نظرات و تجارب آموزشی فارغ التحصیلان دانشجویان بین الملل به منظور افزایش جذب مخاطبان جدید با راهنمایی همکاران واحد  Marketing  ، تعدیل شرایط پذیرش دانشجو برای افزایش جذب دانشجویان  Post Graduate  با حذف زبان فارسی، پیشنهاد فعال سازی میز ترکمنستان با مساعدت و حمایت معاونت بین الملل دانشگاه با توجه به پتانسیل چشمگیر اقتصادی و نیاز موجود در آن کشور، جذب حداقل یک کوهورت از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان برای مقاطع مختلف پرستاری، تکمیل بانک اطلاعاتی پرستاران ایرانی مقیم خارج از کشور برای حفظ ارتباط با مراکز آکادمیک و پرستاری بالینی دنیا با استفاده از این افراد (با استفاده از پتانسیل‌های مجازی)، برقراری ارتباط با دانشگاههای برتر اسکاندیناوی (نروژ، دانمارک، سوئد، سوئیس، فنلاند) ژاپن، ایتالیا و اسپانیا و پیگیری برگزاری یک کنفرانس مشترک پرستاری با آلمان را رئوس برنامه‌های سال  ۲۰۲۱ این معاونت دانست.
 
طرح مشکلات آموزشی دانشجویان بین الملل
دکتر هومن شهسواری، ‌ معاون آموزشی دانشکده با قدردانی از حمایت‌های معاون آموزشی پردیس بین الملل دانشگاه گفت: نمی‌توانیم بین الملل را قسمتی جدا از دانشکده و دانشگاه ببینیم؛ ما سیستم جداگانه‌ایبرای دانشجویان بین الملل نداریم.
وی افزود: یک سری از مشکلات این حوزه مربوط به مشکلات زیربنایی هستند که در واقع به معاونت بین الملل ارتباطی ندارند اما روی آن اثر می‌گذارند.
وی با اشاره به جذب سه برابر ظرفیتی دانشجو در چهار سال متوالی گفت: ما ۷۰ نفر دانشجو درخواست دادیم  این در حالی است که در دفترچه کنکور ۱۵۰ نفر قید شد و درآخر ۱۹۷ نفر به دانشکده معرفی شدند؛ این سال چهارمی است که دانشکده سه برابر ظرفیت اعلامی‌اشبدون تغییری در زیر ساخت ها، فضا و امکانات دریافت کرده است.
وی افزود: به ازای هر ۷ نفر دانشجویی که به ما اضافه می‌شود ۵۰ درصد کریکولوم ما دوبرابر می‌شود؛ دلیلش هم این است که ۵۰ درصد کریکولوم کارشناسی ما بالینی است و ما براساس ضوابط بیمارستان دانشجویان را گروه بندی می‌کنیم؛ با یک استاد باید دانشجویان به بخش بروند. این حجم واحدهای ما را یکباره تصاعدی بالا می‌برد و روی بحث حق التدریس ما اثر می‌گذارد.
وی ادامه داد: یک سری دیگر از مشکلات ما به ماهیت رشته‌های پرستاری و مامایی برمی گردد؛ از جمله این که ۵۰ درصد کوریکولوم ما بالینی است و دانشجو از ترم دوم بیمارستان می‌رود و با بیمار مواجهه دارد و برنامه ریزی متفاوت لازم دارد.
معاون آموزشی دانشکده نداشتن برآورد مالی درست از بین الملل را یکی از چالش‌های اختصاصی این حوزه دانست و گفت: هزینه‌ایکه ما برای دانشجوی لیسانس براساس کریکولوم و مشکلات آن می‌دهیم با عددی که الان روی آن حساب می‌شود قطعا بیشتر خواهد بود. اگر سرمایه گذاری مان را روی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی داشته باشیم به نظر من بسیار به صرفه‌تر از دانشجویان کارشناسی خواهد بود.
وی حضور دانشجویان بین الملل در بالین به صورت گروهی و پذیرش بیماران را هم یکی دیگر از چالش‌های موجود دانست و ادغام دانشجویان بین الملل با دانشجویان ایرانی را نیز منجر به ایجاد مشکل در محاسبه حق التدریس عنوان کرد.
دکتر شهسواری در دست دانشکده نبودن مدیریت بین الملل از اول تا آخر، مسلط نبودن دانشجویان کارشناسی به زبان فارسی و حتی در برخی از موارد به زبان انگلیسی و اعلام دیرهنگام اسامی دانشجویان بین الملل به اداره آموزش را از دیگر مشکلات موجود در مورد دانشجویان بین الملل دانست.
 
پرستاری؛ لنگرگاه اصلی در خدمات بهداشتی درمانی
دکتر رامین کردی، معاون بین الملل دانشگاه با تبریک هفته پرستار از کیفیت خدمات پرستاری را تعیین کننده مراقبت از بیمار دانست و پرستاری را لنگرگاه اصلی در خدمات بهداشتی درمانی قلمداد کرد.
وی با تشکر از مجموعه دانشکده پرستاری و مامایی در فعالیت‌های بین المللی؛ سیاست دانشگاه را مدیریت صفر تا صد آموزش دانشجویان بین الملل توسط دانشکده‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: تا زمانی که دانشکده تاییدیه را ندهد دانشجو پذیرش نمی‌شود و بعد از آن هم دانشکده متولی کامل امر آموزش دانشجوی بین الملل است.
وی با اشاره به افزایش جذب نسبت به ظرفیت گفت: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران مسئول است که در سطح ملی این برنامه ریزی را انجام دهد که ما در منطقه ارجحیت علمی مان را داشته باشیم. باید نوع نگاهمان را در آموزش بین الملل عوض کنیم.
وی تصریح کرد: در آموزش دانشجویان بین الملل استفاده از بیمارستان‌های خصوصی منعی ندارد و در دانشگاه نیز می‌شود از بیمارستان‌هاییچون یاس استفاده کرد. حتما شما باید بر کیفیت آموزش نظارت کنید؛ اما با وجود ۵۰ هیات علمی دانشکده نمی‌توان به آن مدل که مد نظر شما هست برسید. فضاهای ما در اختیار شماست و اگر محدودیت فضا و بیمارستان دارید می‌توانید از امکانات موجود استفاده کنید و نظارت بر کیفیت با شما باشد.
وی همچنین از همکاری دانشکده در راه اندازی شعبه دانشگاه در کربلا قدردانی کرد و گفت: اولین دانشجوی این شعبه نیز از رشته پرستاری هستند و این از افتخارات دانشکده است.
دکتر کردی همچنین از افتتاح این شعبه و راه اندازی سه رشته در این دانشگاه در بهمن ماه ۹۹ خبر داد.
وی با تاکید بر کیفیت مراقبت در پرستاری به تمرکز بر جذب دانشجویان کارشناسی تاکید کرد و آن را به لحاظ مالی و تعدادی سودآور تعبیر کرد.
معاون بین الملل دانشگاه در ادامه بر ارتقای کیفیت پژوهش تاکید کرد و گفت: هر جایی که دانشکده ارتباطات بین المللی‌اشرا افزایش دهد کیفیت پژوهش‌اشافزایش پیدا می‌کند. گرفتن استاد راهنما و یا مشاور بین المللی خیلی از اوقات هزینه‌ایهم ندارد و شدنی است.
وی از استقبال بین المللی از کنگره‌های آنلاین بین المللی دانشگاه سخن گفت: بحث بین المللی آنلاین یک فرصت خوب در دانشگاه ایجاد کرد. ما در دو سه ماه گذشته ۷-۸ کنگره بین المللی داشتیم و اینها بین هزار تا هزار و ۴۰۰ نفر مشارکت کننده داشتند. ما کنگره‌ایداشتیم که ۷۰ درصد مخاطبینش خارجی بودند؛ ‌ این بی‌سابقه بود و این فرصتی است که از سخنران‌های خارجی در کنگره‌ها استفاده کرد.    

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *