محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

گزارش عملکرد معاونت بین الملل دانشکده پرستاری و مامایی با حضور معاون بین الملل دانشگاه

معاون بین الملل دانشگاه: هدف اصلی بین المللی سازی ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات دانشگاه است

دکتر کردی کسب الگوهای جدید از کشورهای پیشرفته را یکی از راه های ارتقای آموزش، پژوهش و خدمات پرستاری در کشور دانست.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر رامین کردی، معاون بین الملل دانشگاه به همراه دکتر علیرضا همتی، مشاور اجرايي معاون بين الملل روز سه شنبه 21 آذرماه با حضور در دانشکده پرستاری و مامایی با اعضای هیات رئیسه، مدیران گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی دیدار کرد.
دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده ضمن خیرمقدم به معاون بین الملل دانشگاه این جلسه را فرصتی برای آشنایی با اعضای هیات علمی و آموزشی و آشنایی با نظرات و ایده های آنها دانست.
وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر سادات سیدباقر مداح، مادر پرستاری نوین ایران در برنامه؛ وجود ایشان را باعث افتخار دانست. 

آغاز بین المللی سازی دانشگاه با پذیرش سه دانشجوی دکتری پرستاری  
رئیس دانشکده با اشاره به آغاز بین المللی سازی دانشگاه با پذیرش سه دانشجوی بین الملل در دانشکده پرستاری و مامایی گفت: در تاریخ 11/11/2011 با پذیرش سه دانشجوی بین الملل در مقطع دکتری تخصصی پرستاری از اربیل عراق در دانشکده ما دانشگاه وارد مرحله بین المللی سازی شد. در حال حاضر نیز 38 دانشجوی بین الملل در دانشکده مشغول به تحصیل هستند.
وی همچنین از پذیرش 65 دانشجوی بین الملل در فوریه 2018 خبر داد و گفت: دانشکده قابلیت برنامه ریزی برای جذب 100 دانشجوی بین الملل در آینده را دارد.  
رئیس دانشکده با اشاره به امکان حضور اساتید در فرصت های مطالعاتی اظهار داشت: در حال حاضر یک نفر از اساتید در فرصت مطالعاتی در کشور امریکا هستند و یکی دیگر از اساتید امروز از فرصت مطالعاتی کشور چین بازگشته اند.
وی همچنین از تبادل 6 نفر دانشجو در پروژه اراسموس و 5 سفر برنامه ریزی شده توسط اساتید سخن گفت.
دکتر نیکبخت همچنین با یادآوری از حمایت ها و پشتیبانی های دکتر چراغی، رئیس سابق دانشکده؛ ایجاد ساختار منسجم در معاونت بین الملل، پیشقدم شدن گروه آموزشی بهداشت باروری، بارداری و زایمان برای راه اندازی رشته مامایی در دانشگاه سلیمانیه عراق، انتخاب دانشکده پرستاری و مامایی به عنوان پایلوت دومین دور ارزیابی اعتباربخشی بین المللی ایسیک و تربیت 3 عضو هیات علمی در برنامه نیدکپ را از جمله اقدامات انجام شده در دوره معاونتش در حوزه بین الملل دانست.
رئیس دانشکده در ادامه با ابراز علاقه برای اجرایی کردن برنامه های متنوع بین المللی در دانشکده؛ حمایت های معاونت بین الملل دانشگاه برای ارتقای سطح بین المللی را خواستار شد.  

گزارش عملکرد معاونت بین الملل دانشکده 
دکتر خاطره سیلانی؛ مدیر توسعه روابط بین الملل دانشکده نیز در ادامه به ارائه وضعیت فعلی معاونت بین الملل و دستاوردهای این حوزه پرداخت.
وی توسعه ساختار نیروی انسانی و فضای فیزیکی معاونت بین الملل را از جمله گام های اولیه و مهم در این حوزه دانست.
وی با اشاره به پیشگام بودن دانشکده در بین المللی سازی دانشگاه با پذیرش سه دانشجوی بین الملل در 11/11/2011 از فارغ التحصیلی 7 نفر دانشجوی بین الملل تا کنون خبر داد.
مدیر توسعه روابط بین الملل دانشکده همچنین آمار دانشجویان بین الملل شاغل به تحصیل را بالغ بر 38 نفر از بیش از 11 کشور دنیا عنوان کرد.
وی در ادامه برگزاری نشست های دوره ای با دانشجویان بین الملل، تشکیل کانال تلگرامی، ساخت وضوخانه اختصاصی برای اهل سنت، ترجمه 16 برنامه آموزشی مصوب وزات بهداشت،  برگزاری 6 دوره کوتاه مدت آموزشی، دو برنامه تابستانی، مدرسه تابستانی برای دانشجویان سلیمانیه عراق، بروز رسانی صفحات انگلیسی وب سایت، ترجمه فرم ها و آئین نامه های آموزشی و اخبار، به روزرسانی صفحات وب سایت و تغییر پوسته جدید سایت،  تبادل استاد و عضویت پروفسور مک شری در دانشکده، برگزاری سخنرانی های آنلاین اساتید خارجی، سفرهای برنامه ریزی شده، انعقاد 5 تفاهم نامه بین المللی و ... را از جمله اقدامات صورت گرفته در معاونت بین الملل برشمرد.

بررسی ساختار مراقبت روانی در سفر برنامه ریزی شده به کشور نروژ 
در این جلسه همچنین دکتر فاطمه نوغانی، مدیر گروه روانپرستاری گزارشی از سفر برنامه ریزی شده گروه روان پرستاری به کشور نروژ و هلند ارائه داد.
وی با اشاره به وجود بهترین ساختارها در سلامت روان در دو کشور نروژ و هلند؛ بررسی ساختار مراقبت روانی، بازدید ساختارهای آموزشی بیمارستانی و بررسی مراقبت جامعه محور را از اهداف اصلی این سفر دانست.

دور دوم ارزیابی اعتباربخشی بین المللی ایسیک 
دکتر سریه پورتقی، دبیر اعتباربخشی دانشکده در این جلسه با اشاره پایلوت شدن دانشکده پرستاری و مامایی در دور دوم ارزیابی اعتباربخشی بین المللی ایسیک؛ گزارشی از تشکیل کمیته اعتباربخشی دانشکده، تشکیل کمیته های معین با حضور نماینده های حوزه های 5 گانه معاونت ها در راستای پیاده سازی شاخص های ایسیک، بازدید از قسمت های مختلف دانشکده، برنامه آشناسازی دانشجویان با دانشکده، تدوین فرایند پیگیری شکایات دانشجویی، تدوین بیانیه سلامت و امنیت دانشکده، فعال کردن سیستم اعلام و اطفای حریق، پیاده سازی کمیته حوادث و بلایا، برگزاری کارگاه های آموزش آتش نشانی، برگزاری سمینار مدیریت خطر و حوادث و بلایا، شناسایی محل تجمع ایمن، چک کپسول های آتش نشانی و فعال سازی ICS دانشکده ارائه داد. 

نیدکپ، مدل مراقبتی نوزاد نارس
دکتر ژیلا میرلاشاری، مدیر گروه آموزشی پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان بر اهمیت سفرهای خارجی اعضای هیات علمی تاکید کرد: این سفرها منجر به اتفاقات خوبی در دانشگاه و دانشکده خواهد شد و برای رسیدن به اهداف دانشگاه می تواند موثر باشد.
مدیر گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان همچنین از معرفی برنامه لینوس پالمه در سفر به کشور سوئد و دانشگاه کارولینسکا گفت: در این برنامه تبادل استاد و دانشجو با هدف تبادل اطلاعات و مهارت ها اتفاق می افتد. رقابت در این برنامه بسیار زیاد است. یک پروپوزال برای همکاری با دانشکده ما توسط دانشگاه کارولینسکا نیز طراحی شده است که در این برنامه اساتید به مدت 3 تا 8 هفته تبادل می شوند و تمام هزینه های این دوره برعهده برنامه لینوس پالمه خواهد بود. این موقعیت خوبی است و ما در پی این قضیه هستیم.
وی اظهار داشت: افق دید ما این است که سفر ها نه فقط به کشورهای همسایه و افریقایی بلکه به کشورهای پیشرفته نیز برنامه ریزی شود و با دنیا ارتباط بهتری داشته باشیم.
وی نیدکپ را مدلی مراقبتی از نوزاد نارس با تمرکز بر ارتباط با نوزاد و درک ارتباط غیرکلامی با نوزاد، مراقبت خانواده محور و شبیه سازی بخش های NICU با رحم مادر تعریف کرد.
او اجرایی سازی این برنامه را با حمایت یونیسف و با کمک وزارت بهداشت و با همکاری پروفسور آلس از دانشگاه هاروارد دانست و در توضیح دوره آموزشی نیدکپ گفت: دوره ای دو ساله برای 16 نفر شامل پرستاران و فوق تخصص نوزادان در 4 دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تبریز و شیراز و به زبان انگلیسی برگزار شد و در نهایت منجر به این شد که ما 16 نفر متخصص در این زمینه در کشور داشته باشیم.
دکتر میرلاشاری همچنین از برگزاری کارگاه های متعدد در سراسر کشور توسط این افراد متخصص در جهت ارتقای کیفیت مراقبت از نوزادان خبر داد و گفت: خوشبختانه 6 نفر از این 16 نفر از دانشگاه تهران و 3 نفر از 6 نفر از دانشکده پرستاری و مامایی تهران هستند.

تاکید بر لزوم حمایت اعضای هیات علمی برای شرکت در سمینارهای بین المللی 
دکتر زیبا تقی زاده، معاون پژوهشی دانشکده نیز با اشاره به رو به رشد بودن شاخص های علم سنجی اعضای هیات علمی دانشکده بر لزوم شرکت اساتید در سمینارهای بین المللی و افزایش این شاخص نیز تاکید کرد و خواستار حمایت های دانشگاه شد.
وی هدف اصلی شرکت در سمینارهای خارجی را در واقع ایجاد تعامل و ارتباطات بین المللی دانست و در این زمینه به انعقاد تفاهم نامه دانشگاه هاینان در پی سفرش به کشور چین اشاره کرد.

کمبود تعداد هیات علمی و افزایش واحدهای درسی دانشجویان بین الملل 
دکتر ناهید دهقان نیری، معاون آموزشی دانشکده از کمبود هیات علمی و افزایش بار کاری اساتید با ارائه واحدهای بین الملل سخن گفت: اساتید ما برنامه شان با واحدهای درسی دانشجویان داخلی پر هست و دانشجویان بین الملل نیز به این دانشجویان اضافه شده اند و اساتید معمولا باید خارج از ساعت اداری کلاس هایشان را ارائه دهند.
وی تصریح کرد: با وجود این که پوشش دانشجویان بین الملل در آئین نامه دیده نشده است اما اعضای هیات علمی صد در صد همکاری را دارند و واحدهای درسی دانشجویان بین الملل را پوشش می دهند.
معاون آموزشی دانشکده در ادامه از پایین بودن وضعیت تحصیلی دانشجویان بین الملل ابراز نارضایتی کرد و گفت: جز قوانین معاونت بین الملل این است که کلاس ها باید به زبان انگلیسی برگزار شود؛ این در حالی است که خیلی از دانشجویان خارجی ایران را به خاطر زبان فارسی و قرابت زبانی انتخاب کرده اند و به زبان انگلیسی اشراف ندارند.

ارائه خدمت در حوزه دانشجویی و فرهنگی به دانشجویان بین الملل
معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشکده از برگزاری مراسم های دانشجویی با حضور دانشجویان بین الملل در دانشکده سخن گفت: در مراسم روز دانشجوی سال گذشته از 16 دانشجوی برگزیده دانشکده تقدیر به عمل آمد که از این میان 3 نفر از آنها از دانشجویان بین الملل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بودند.
فاطمه رحیمی کیان همچنین از استقبال دانشجویان بین الملل از حضور در مراسم دورهمی دانشجویی در ماه مبارک رمضان در سال جاری سخن گفت و خواستار حمایت معاونت بین الملل برای ارائه خدمت در حوزه دانشجویی و فرهنگی به دانشجویان بین الملل شد.

ارتقای تجهیزات آموزشی در مرکز مهارت های بالینی  
هادی سیف، معاون اداری و مالی دانشکده نیز خواستار حمایت های معاونت بین الملل از دانشکده برای ارتقای تجهیزات آموزشی به طور خاص در مرکز مهارت های بالینی دانشکده و امکانات رفاهی برای دانشجویان شد.  
دکتر هومن شهسواری، مدیر گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی با اشاره به مشکلات موجود در آموزش بالینی دانشجویان بین الملل در بیمارستان ها؛ تجهیز مرکز مهارت های بالینی دانشکده و استفاده از آن برای آموزش دانشجویان بین الملل را پیشنهاد داد.
وی همچنین از افزایش بار کاری اعضای هیات علمی با پوشش واحدهای دانشجویان بین الملل سخن گفت و در ادامه خواستار حمایت های دانشگاه از فرصت های مطالعاتی اساتید شد.
 
آشنا نبودن با زبان فارسی؛ چالش دانشجویان بین الملل در حوزه بالین
دکتر مرضیه حسن پور، عضو هیات علمی گروه آموزشی کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان نیز ضمن معرفی خود به عنوان رابط بین المللی اولین کارگاه نیدکپ بر لزوم حمایت های دانشگاه از اساتید برای حضور در جوامع بین المللی و ایجاد بسترهای مناسب ارتباطی برای برگزاری کنفرانس های آنلاین و ... شد.
وی عدم آشنایی دانشجویان بین الملل با زبان فارسی را در برقراری ارتباط با بیماران در دوره آموزش بالینی چالش زا دانست.

تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان بین الملل 
دکتر فرناز فرنام؛ عضو هیات علمی گروه بهداشت باروری، بارداری و زایمان ضمن اذعان به وجود دانشجویان بین الملل به عنوان نقطه قوت دانشکده، بر لزوم بالا بودن کیفیت آموزش به این دانشجویان تاکید و لازمه آن را آشنایی دانشجویان با  زبان انگلیسی و یا فارسی دانست.
دکتر شکوه ورعی؛ عضو گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی نیز سفرهای علمی اساتید را منجر به کسب آموزه هایی دانست که نیاز به ادامه و پیشرفت دارند.

رشد تعاملات بین المللی با راه اندازی انجمن دانش آموختگان دانشگاه 
دکتر سادات سید باقر مداح، مادر پرستاری نوین ایران نیز که در این جلسه حضور داشت پیشنهاد راه اندازی انجمن دانش آموختگان دانشگاه در سطح بین المللی را مطرح کرد و وجود شبکه ای اینچنینی را راهی برای افزایش تعاملات بین المللی دانست.
وی دوره های کوتاه مدت را راهکار مناسب تری برای فراگیری مهارت در کنار علم آموزی دانست و در ادامه بر لزوم توانمندسازی اساتید با اجرای دوره های فشرده تاکید کرد.

هدف اصلی بین المللی سازی؛ ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات دانشگاه 
دکتر رامین کردی؛ معاون بین الملل دانشگاه بعد از استماع سخنان اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی با تاکید بر اهمیت رشته پرستاری و مامایی در نظام سلامت کشور گفت: یکی از مهم ترین ارکان پرستاری بهبود مراقبت در کشور است. در واقع در خیلی از بیماریها مراقبت پرستاری است که بیمار را به بهبود می رساند.
وی اذعان داشت: در نظام سلامت همواره برخی از گروه ها و رشته ها به راحتی می توانند در دوره های آموزشی شرکت کنند و هزینه های آن را هم با کسب درآمد بیشتر با استفاده از آموزه های آن دوره ها جبران کنند. اما برخی از گروه ها هم هستند که علی رغم اهمیت شان از این امکان برخوردار نیستند.
معاون بین الملل دانشگاه اظهار داشت: شاید اختلافات ما با دنیای پیشرفته در برخی از حیطه های چندان زیاد نباشد؛ اما در برخی از حیطه ها  این فاصله بسیار زیاد است؛ پرستاری هم کمابیش در این حیطه ها می گنجد.
وی با ابراز رضایت از فعالیت های صورت گرفته در دانشکده پرستاری و مامایی گفت: خوشبختانه نوع کاری که اینجا شده باعث افتخار است.
معاون بین الملل دانشگاه در تعریف بین المللی سازی تصریح کرد: بین المللی سازی به این معناست که از بعد بین المللی سازی در ارتقای آموزش، پژوهش و خدمات استفاده شود. این فرصتی است برای این که بتوانیم فرهنگ ایرانی اسلامی را گسترش دهیم. در این فرایند نباید مرجعیت علمی مان را از دست بدهیم.
وی بین المللی سازی را فرصتی مناسب برای استفاده از الگوهای جدید دانست و گفت: بین المللی سازی وظیفه نیست و نباید به آن اینطور نگاه شود. برای رشد آموزش، پژوهش و خدمات پرستاری در کشور راه هایی وجود دارد که یکی از این راه ها خود تمرینی است و راه دوم هم سفر به کشورهای دیگر و آوردن الگوهای جدید است. من با سفرهای خارجی در هر مدلی موافق هستم؛ اما باید در مورد آن فکر کرد تا سفرها در قالب طرح هایی مشخص و هدفمند باشد.
وی با اشاره به برند بودن دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه مادر است و بالتبع نمی تواند در این زمینه از دانشگاه های داخل کشور الگو بگیرد. کشورهای دیگر در پرستاری کارهایی کرده اند که باید از آنها مدل برداری کرد. وظیفه ما در معاونت بین الملل نیز کمک به این ارتقا است.
وی استفاده از برنامه های join program را یکی از راه های مناسب برای ارتقای بحث آموزش دانست و گفت: در این زمینه می توان روی پروژه های بلند مدت چون عقد تفاهم نامه با دانشگاه های خارجی و تبادل استاد و دانشجو تمرکز کرد. باید برای این مسئله برنامه بلندمدت تعریف کرد. سفر اعضای هیات علمی در حال حاضر به صورت پراکنده اتفاق می افتد و با توجه به فاصله زمانی موجود بین دو دوره بحث عملیاتی از آن در نمی آید. اگر قرار است این سفرها منجر به تغییر شوند باید برنامه ای بلند مدت برای آنها طراحی شود. بحث های آموزشی اگر این طور پیگیری شود، بهتر جواب می دهد.
وی تاکید کرد: باید براساس نیاز جامعه و نیاز رشته در کشور برنامه ریزی شده و نیروی متخصص برای رفع نیازها تولید شود. باید نیازها سنجیده و برای رفع آن ها برنامه ریزی شود. می توان این ایده ها را از کشورهای دیگر گرفت.
معاون بین الملل دانشگاه گفت: می خواهم با کمک حوزه بین الملل کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات دانشگاه افزایش پیدا کند. ما می خواهیم دانشگاه رشد پیدا کند. نمی خواهیم آدم ها را از فیلد جدا کنیم.
وی با اشاره به سخنان اعضای هیات علمی مبنی بر سطح دانشجویان بین الملل دانشگاه گفت: ما داریم تمرین می کنیم تا خروجی خوبی داشته باشیم. این کار در شروع مشکلات زیادی دارد اما این مسائل در ادامه فرایند حل خواهد شد. باید برای ارتقای گروه، توانمندسازی اساتید و داشتن دانشجویان قوی کار کرد.  
دکتر کردی با توجه به رشد قابل توجه پژوهش در پرستاری گفت: پرستاران در خیلی از دانشگاه ها جزء آدم های برتر و محقق هستند. یکی از حیطه هایی که در بین المللی سازی دانشگاه هم دنبال می کنیم ارتقای پژوهش است.
وی در ادامه از تدوین طرح هایی مشترک و عملیاتی بین معاونت بین الملل و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه خبر داد.  
معاون بین الملل دانشگاه از بحث خدمات به عنوان سومین بعد دارای اهمیت در بین المللی سازی دانشگاه نام برد.
او با اشاره به نحوه پرستاری در کشورهای پیشرفته؛ نقش پرستاران در درمان و ایمنی بیمار را مهم قلمداد کرد و گفت: اگر قرار است خدمات پرستاری در کشور ارتقا پیدا کند؛ باید این اتفاق در گام اول در بحث درمان دانشگاه رخ بدهد.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای سیستم پرستاری یکی از پیشنهادهای من به هیات رئیسه هم بود و اگر برای این ارتقا برنامه داشته باشیم می توانیم در زمان بندی مشخص با کمک بخش بین الملل می توانیم این ارتقا را محقق کنیم.
وی علی رغم یادآوری محدودیت های مالی موجود در دانشگاه، برای پشتیبانی برنامه های دانشکده توسط معاونت بین الملل قول مساعد داد.  
معاون بین الملل همچنین با تاکید بر لزوم تدوین برنامه استراتژیک در بحث بین الملل؛ از اساتید خواست تا ایده های جدید خود را به دانشگاه انعکاس دهند.
وی تاکید کرد: باید مشکلات کشور را ببینیم؛ کشورهایی که بیشترین درآمد سرانه را دارند به فکر حل مشکلات کشورشان هستند. ما باید برای هر قدمی که برداشته می شود میزان پیشرفت کشور را در نظر بگیریم و کاری کنیم که منجر به پیشرفت کشور شود.
دکتر کردی در پایان از تلاش دانشگاه برای راه اندازی کانونی متشکل از ایرانی های خارج از کشور که با دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری دارند با نام کانون پورسینا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این کانون تا پایان سال راه اندازی شود.
 
در حاشیه این جلسه همچنین معاون بین الملل دانشگاه با هیات مدیره انجمن علمی پرستاری ایران دیدار کرد. در این دیدار بر نقش انجمن های علمی در بین المللی سازی تاکید شد. 

 

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری