محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

نشست صمیمی معاون پرستاری وزارت بهداشت با نمایندگان دانشجویان پرستاری سراسر کشور

معاون پرستاری وزیر بهداشت: بیشترین نفع طرح تحول نظام سلامت برای مردم بود

نشست صمیمی معاون پرستاری وزارت بهداشت با نمایندگان دانشجویان پرستاری سراسر کشور به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو سه‌شنبه 13 آذرماه 97 در دانشکده پرستاری و مامایی تهران برگزار شد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در ابتدای مراسم دکتر نجاتیان، مدیرکل ارتقای سلامت معاونت پرستاری ضمن تبریک فرارسیدن 16 آذرماه روز دانشجو؛ دانشجویان را آگاه، توانمند و حرفه‌ای در رشته پرستاری توصیف کرد.
وی با تشکر از دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای میزبانی این مراسم؛ این نشست را فرصت خوبی برای طرح مسائل و دغدغه‌های دانشجویی دانست و گفت: در حرفه‌های دیگر کمتر سراغ داریم که دانشجویان بتوانند به مناسبت روز دانشجو با مقام‌های مسئول برنامه داشته باشند و مسائل و مشکلاتشان را مطرح کنند.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران نیز ضمن خیرمقدم به معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری مراسم در سالن استاد مداح مادر پرستاری نوین ایران گفت: سالن استاد مداح تنها متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست؛ همان‌طور که خود ایشان مآمن مراجعات پرستاران کل کشور هستند؛ سالنشان هم به روی همه پرستاران و علاقه‌مندان پرستاری باز است.
وی ضمن تبریک روز دانشجو بر اهمیت مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای دانشجویان پرستاری تأکید کرد و  استفاده از ظرفیت دانشجویی در هر حوزه را باعث سرعت بالاتر رشد و تکامل حرفه‌ای دانست.
وی خاطرنشان کرد: مردم باید حس کنند که مجموعه پرستاری در قبال سلامت آن‌ها مسئولیت‌پذیری بالایی دارد. به همان اندازه که درجه تأثیرگذاری روی مسائل اساسی اما ساده سلامت مردم‌داریم؛ می‌توانیم توقع حمایت مردم را داشته باشیم. داشتن همبستگی و وحدت رویه حرفه‌ای خیلی مهم است؛ اما پرستاران باید وکیل مدافع سلامت مردم باشند.
دکتر نیکبخت همچنین بر لزوم ورود پرستاران به حل مشکلات کلان نظام سلامت چون آلودگی هوا، چاقی، افزایش مصرف نمک، شکر و نوشابه، کمبود مصرف آب و لبنیات و کاهش فعالیت فیزیکی و داشتن برنامه روشن برای حل مشکلات و ارتقای کیفیت سلامت تأکید کرد.

برگزاری هفته پرستار و انجام غربالگری برای 2 میلیون نفر 
دکتر مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت با تبریک و گرامیداشت روز دانشجو؛ این روز را روز ضد استبدادی و استعماری دانست و بر تأثیر دانشجویان بر سرنوشت کشور تأکید کرد.
دکتر حضرتی خطاب به دانشجویان گفت: باید قدر خود و حرفه‌تان را بدانید؛ پرستاری یک شغل مقدس است و بیمارستان و جایی که بیمار نیازمند وجود دارد، خداوند حضور دارد.
معاون پرستاری با تأکید بر دامنه وسیع مراقبت و گستره آن در تمامی مراحل زندگی تصریح کرد: در ده سال آینده پرستاری جزء ده شغل برتر دنیا شناخته‌شده و جایگاه خودش را پیدا می‌کند.
دکتر حضرتی تعداد مراکز آکادمیک آموزش پرستاری را 187 مرکز متشکل از 102 واحد مرکز آموزش دانشکده‌های دولتی و 85 مرکز آموزش دانشکده‌های آزاد اسلامی اعلام کرد و از وجود یک هزار و 940 هیات علمی به تفکیک رتبه علمی در دانشکده‌های پرستاری کشور خبر داد.
او همچنین تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته پرستاری را 44 هزار و 350 نفر در سه مقطع تحصیلی  اعلام کرد.
وی همچنین بر اهمیت تأثیر دانشجویان کارشناسی و سهم 87 درصدی آن‌ها از میان دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته پرستاری تأکید کرد و گفت: اغلب نیروی ما در دانشکده‌ها صرف دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌شود؛ این در حالی است که اساس کار و تأکید ما روی دانشجوی کارشناسی است. سهم دانشجویان کارشناسی ارشد از میان دانشجویان شاغل به تحصیل 12 درصد و دانشجویان دکتری یک درصد  است که البته گسترش آن‌ها هم ضروت است و ما برای آن تلاش می‌کنیم.
دکتر حضرتی تعداد کادر پرستاری حرفه‌ای را 122هزار و 628 نفر اعلام کرد و 38 هزار و 918 نفر آن‌ها را پرستاران جوان دارای سابقه کاری کمتر از 5 سال دانست و اعلام کرد: 75 درصد پرستاران ما زیر ده سال سابقه کاردارند و در صد بسیار کمی باسابقه بالای 25 سال هستند. در دولت یازدهم و دوازدهم 6 هزار و 7 هزار نفر نیروی پرستاری جذب شد.
دکتر حضرتی ایجاد دسترسی به خدمات سلامت را از نکات مثبت طرح تحول نظام سلامت دانست و مدعی شد: بیشترین نفع طرح تحول نظام سلامت برای مردم بود. اما کسی هم منکر عیب‌هایش نیست. این‌یک تحول در نظام سلامت بود و معاونت پرستاری و مدیران ما هم در تمامی جلسات آن حضور داشتند.
او در توضیح برنامه‌های معاونت برای رفع کمبود پرستاری از تشکیل جلسات متعدد با کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه بودجه و مدیریت نام برد و ابراز امیدواری کرد که معاونت بتواند تا 1404 سالانه حداقل 5 تا 6 هزار پرستار جذب کنیم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت بر لزوم حضور تأثیرگذار پرستاران در جامعه تأکید کرد و گفت: پرستاری در خدمت مردم معنا می‌گیرد؛ پرستاران باید وارد جامعه شوند و با آموزش زندگی سالم به جامعه قدمی مثبت در ارتقای سلامت مردم و ارتقای حرفه پرستاری بردارند. 
وی از برنامه معاونت پرستاری وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم روز پرستار سال 97 به‌صورت هفته پرستار و انجام غربالگری (فشارخون،قند خون،اندازه‌گیری شاخص توده بدنی) برای حداقل 2 میلیون نفر در این هفته خبر داد.
وی در ادامه به ارائه گزارش وضعیت و عملکرد معاونت پرستاری پرداخت و از برنامه‌ریزی برای رفع کمبود نیروهای پرستاری در کوتاه‌مدت و درازمدت با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و منابع، تلاش درزمینهٔ ارتقا دانش و مهارت فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری با همکاری معاونت آموزشی، برنامه‌ریزی برای بهبود مستمر خدمات مراقبت پرستاری، نظارت بر مراقبت‌های پرستاری بخش دولتی،غیردولتی و خصوصی، اهتمام به بسترسازی برای استفاده از فناوری‌های روز در حرفه پرستاری، رسیدگی به کارکنان خدوم پرستاری در ابعاد معیشتی ،فرهنگ و اجتماعی و اهتمام جدی به اخلاق حرفه‌ای و مراقبت‌های معنوی به‌عنوان مأموریت‌هایی ابلاغی وزیر بهداشت به معاونت پرستاری نام برد.
وی مهم‌ترین اقداماتش در حیطه آموزش را تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ساختار آموزش سلامت به مددجویان و خانواده، بالینی سازی آموزش، طرح اینترن شیپ، طرح منتور شیپ ، طرح تخصصی سازی پرستاری، تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت آموزشی، صلاحیت حرفه‌ای و طرح ارتقا اخلاق حرفه‌ای و ایجاد حساسیت اخلاقی دانست.


مداح: پرستاران باید حافظ سلامتی جامعه باشند
دکتر سادات سید باقر مداح، مادر پرستاری نوین ایران و عضو هیات ممتحنه و ارزشیابی پرستاری نیز ضمن تبریک روز دانشجو با الهام از بیانات مقام معظم رهبری؛ دانشجویان را ذخیره و آینده کشور دانست.
وی در ادامه از تمرکز آموزش پرستاری بر اولویت پیشگیری در سال‌های دانشجویی‌اش سخن گفت و درمان و توان‌بخشی را در اولویت‌های بعدی عنوان کرد و گفت: پرستاران باید حافظ سلامتی جامعه باشند اما متأسفانه نقش پرستاران در قسمت اول و سوم نادیده گرفته‌شده است.
وی با اشاره به خدمت 67 ساله‌اش به پرستاری کشور گفت: پرستاری تعاملات عاطفی است و تعاملاتی است که هیچ قیمتی برایش نمی‌توانستیم بگذاریم. رشته مایکی از تنها رشته‌هایی است که تعاملات بسیار زیادی با مردم‌داریم اگر این تعاملات با عطوفت انجام نگیرد، نمی‌تواند اثر بگذارد.


قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت: سیاست ما تثبیت ظرفیت در پذیرش رشته پرستاری است
دکتر اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای متفاوت اعلام‌شده در مورد کمبود پرستار و تعداد دانشجویان پرستاری از انجام مطالعات متفاوت در مورد نیازهای کشور به رشته‌های تخصصی سخن گفت: آمار و ارقامی که از این مطالعات به دست آمد نشان می‌دهد که در برخی از رشته‌ها داریم به بارگذاری بیش‌ازاندازه می‌رسیم و باید روند کاهشی داشته باشیم.
وی با اشاره به 55 هزار دانشجو در رشته پزشکی و تعدادی مشابه در رشته پرستاری گفت: در وضعیت فعلی بالای 80 هزار پزشک عمومی داریم و تصور کنید با اضافه شدن این تعداد در 6-7 سال آینده چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتاً وقتی برای پزشکی کار نباشد فایده‌ای ندارد.
وی از سیاست معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای حفظ روند موجود و تثبیت ظرفیت در پذیرش رشته پرستاری خبر داد.  
وی در پاسخ به چرایی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری گفت: ما با طرح نیاز به 200 هزار نیروی پرستاری از سوی دانشگاه‌ها روبرو بودیم و افزایش ظرفیت هم به همین دلیل بود.
دکتر اکبری گفت: اعلام کمبود بدون آمار و اطلاعات و بر پایه شعار موجب شد که ظرفیتی به‌عنوان ظرفیت دانشجوی بیمارستانی ایجاد شود که سال بعد نیز متوقف شد. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از یک‌میلیون نفر پشت کنکور 650 هزار نفر داوطلب علوم پزشکی هستند و در این جو نمی‌شود کاهش ظرفیت را خیلی برجسته کرد.
قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص راه‌اندازی رشته مراقبت سلامت گفت: در رشته‌های بهداشتی نیرو زیاد داریم؛ اما اگر یک حوزه نیاز به مهارت و کار خاصی دهد می‌توان این آموزش را در یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت ارائه داد و این نیاز به رشته مجزا ندارد.
وی تصریح کرد: به ازای هر کاری نباید یک مدرک تحصیلی دست افراد بدهیم؛ برای آموزش یک مهارت نیازی به ایجاد رشته نیست. می‌توان برای خیلی از موارد دوره‌های مهارت حرفه‌ای ایجاد کنیم.
دکتر اکبری خاطرنشان کرد: بحث اقتصاد آموزش امر بسیار مهمی است؛ تربیت یک فرد کارشناس هزینه دارد و اگر قرار است این نیروی لیسانس در آینده در خیابان بیکار باشد هم تبعات بسیار زیادی برای کشور خواهد داشت و هم شان رشته را دچار تزلزل خواهد کرد. سیاست وزارت بهداشت پرداختن به کیفیت و تربیت نیروی انسانی بر اساس نیاز است.
دکتر عباس زاده، دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته پرستاری نیز ضمن تبریک روز دانشجو گفت: دیدگاه کل‌نگری و جامع‌نگری ضرورت زندگی دانشجویی است. واقعیت این است که بدنه اصلی کشور ما را دانشگاه‌های تیپ یک تشکیل نمی‌دهند. بورد پرستاری باید مسائل کلان کشور را ببیند. تلاش ما این است که سطح کلی دانش پرستاری کشور بالا بیاید و افتخار برای کشور این است که کل مجموعه هماهنگ باهم رشد کنند.
وی درخصوص افزایش ظرفیت دانشجویان پرستاری گفت: افزایش ظرفیت تعدیل‌شده است و ظرفیت ما به معنای واقعی افزایشی پیدا نکرده است. درواقع ظرفیت دانشگاه‌هایی که در آن دانشجو در شرایط نامطلوب آموزش داده می‌شد به دانشگاه‌های مطلوب انتقال داده‌شده است.


طرح مطالبات دانشجویان توسط نمایندگان دانشجویی مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی 
احمد مهدی زاده، نماینده دانشجویان دکتری پرستاری ضمن تبریک روز دانشجو و گرامیداشت شهیدان 16 آذرماه؛ هدایت تحصیلی نامناسب، تضاد نقش (دانشجو- مدرس) در دوره دکتری، عدم نظارت بر تدریس دانشجویان دکتری، تأکید بر اتمام دوره تحصیل در مدت مصوب و انتشار مقالات بدون توجه به نقش اساتید، عدم اختصاص واحدهای تئوری به دانشجویان دکتری، استفاده نامناسب از ماده 52 آئین‌نامه دکتری برای رفع کمبود هیات علمی، معیشت دانشجویان دکتری، سلیقه‌ای عمل کردن دانشگاه‌ها در خصوص چاپ مقالات، عدم توجه به مسائل فرهنگی دانشجوی دکتری، لزوم فعالیت و حضور دانشجویان دکتری در کرسی‌های آزاداندیشی، آینده شغلی دانشجویان دکتری، عدم ارتباط حضوری دانشجویان دکتری با دانشگاه‌های بین‌المللی به علت عدم تخصیص بورس و فرصت‌های مطالعاتی، مسائل صنفی، عدم صدور مجوز و یا پروانه کار برای پرستاران و ... را به‌عنوان مسائل و مشکلات دانشجویان دکتری پرستاری مطرح کرد. 
باغبادوران، نماینده دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری نیز در ادامه ایجاد آرامش و آشتی بین معاونت پرستاری و نظام پرستاری، تأسیس کلینیک‌های تخصصی پرستاری و تصویب انجمن‌های علمی را از مهم‌ترین اتفاقات و دستاوردهای معاونت پرستاری دانست و از معاون وزیر و مجموعه معاونت پرستاری قدردانی کرد. 
مشخص نبودن موقعیت دانشجویان کارشناسی ارشد در بالین، عدم به‌کارگیری پرستاران کارشناس ارشد در  جایگاه اختصاصی‌شان، عدم تربیت دانشجوی متخصص در دوره تحصیلات تکمیلی، تخصیص نگرفتن مأموریت آموزشی، عدم همکاری بالین و دانشگاه و تعیین شیفت‌های طولانی و فشار زیاد برای دانشجویان کارشناسی ارشد، یکسان بودن پرداختی‌های بالین بین کارشناسی و کارشناسی ارشد، عدم چرخش در سیستم مدیریتی، طرح اینترشیپی، یکسان اجرا نشدن کریکولوم کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها، تفاوت بین دانشگاه‌های آزاد و دولتی به‌طور خاص در کارآموزی‌ها، مشکلات موجود در طرح برای دانشجویان که مستقیم از کارشناسی به ارشد وارد می‌شوند. 
علی پروهان، دانشجوی کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی تهران، دبیر شورای صنفی دانشگاه و دانشکده و عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت نیز به‌عنوان نماینده دانشجویان کارشناسی پرستاری از آرامش ایجادشده در جامعه پرستاری، اتفاقات مثبت در مراقبت در منزل و تعرفه گذاری تشکر کرد و برگزاری نشست با دانشجویان را جزء اتفاق‌های خوب دانست.
عدم وجود وحدت رویه در اجرای طرح اینترشیپی، یکسان نبودن مدل برگزاری آزمون آسکی، در نظر نگرفته شدن حقوق برای دانشجویانی که به‌عنوان یک پرستار مشغول به خدمت هستند، عدم حضور و نظارت اساتید بر دانشجویان، عدم وجود بیمه مسئولیت مشخص برای دانشجویان، پذیرش بی‌رویه دانشجوی پرستاری، لزوم مسکوت ماندن رشته مراقبت سلامت، علت پذیرش پرستار عرصه بیمارستانی و وجود آن در شهرهای بندرعباس و کردستان، آینده شغلی دانشجویان پرستاری، صف‌های طولانی طرح، منع ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ویژه و مدیریت بدون گذراندن دوران طرح، مشکلات آموزشی در واحدهای درسی، بالینی یا علوم پایه بودن رشته پرستاری، از بین رفتن شئون دانشجویی در بالین و حضور بدون امکانات در بخش‌های کارآموزی نیز موارد مطرح‌شده از سوی نماینده دانشجویان کارشناسی پرستاری بود.
محمدعلی مردم نماینده بسیج جامعه پزشکی نیز به سطح کیفیت سلامت جامعه و مطالبات پرستاری، مسکوت ماندن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اجرا نشدن قانون ارتقای بهره‌وری، نبود وحدت رویه در بیمارستان‌های کشور، مشکلات موجود در پاویون‌ها و رختکن‌های دانشجویان، تبعیض و نا عدالتی بین گروه‌های مختلف ارائه‌کننده بهداشت و درمان، جذب و طرح نیروی انسانی، پذیرش بی‌رویه دانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار، کمبود نیروی پرستاری و عواقب آن در سطح سلامت، نسبت شاخص پرستار به تخت، ارتقای کیفیت آموزش در تحصیلات تکمیلی و مطالبات اجحاف شده پرستاران اعتراض کرد.
در بخش پانل نیز دکتر حضرتی، دکتر عباس زاده، دکتر نجاتیان و دکتر کشفی به سؤالات و مسائل دانشجویان پاسخ دادند و در پایان میهمان دانشجویان در سلف‌سرویس دانشجویی دانشکده بودند.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: عرفان تیموری

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری