محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل پرستاری از زبان منتقدین

موقری: برنامه ریزان خوبی هستیم؛ اما عمل کنندگان خوبی نیستیم

اعضای هیات علمی و دانشجویان در جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل پرستاری انتقادات خود را به طرح پرستاری یک ساله اعلام کردند.

گالری عکس 
گالری عکس 
گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی،‌ اعضای هیات علمی و دانشجویان در جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل پرستاری که ۶ دی ماه در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد انتقادات خود به طرح پرستاری یک ساله را اعلام کردند.


موقری: برنامه ریزان خوبی هستیم؛ اما عمل کنندگان خوبی نیستیم

محمد رضا موقری، ‌عضو هیات علمی گروه آموزشی روانپرستاری در اعتراض به طرح تربیت کمک پرستار یک ساله گفت:‌ ما خیلی مشکلات داشتیم و پرستاران در طول این سال ها زحمات زیادی کشیدند‌ و خیلی از آنها حل شد. اما وضعیت فعلی هنوز هم در شان مردم و پرستاران نیست. همه ما در برنامه ریزی،‌ برنامه ریزان خوبی هستیم. اما عمل کنندگان خوبی نیستیم.من وارد جریان پرستاری نمی شوم و در مورد کمک بهیاری صحبت می کنم چون از اول در جریان آن بودم و سال ها مسئولیت آن را به عهده داشتم.
وی با اشاره به بحران های کمک بهیاری در دهه های ۷۰ و ۸۰ گفت: پیرو بحرانها طرح جامعی برای کمک بهیاری به وزارت خانه برده شد و تصویب شد. قرار بود طرح سه ساله و به صورت آزمایشی اجرا شود. یک سال این برنامه اجرا شد و بعد از آن ملغی شد.
این استادیار گروه روانپرستاری الگو و الگوسازی در پرستاری را نیز حائز اهمیت دانست و گفت:‌ ما باید به عنوان اساتید پرستاری برای دانشجویان الگو باشیم و الگوها باید اهل عمل باشند.


ابراز نگرانی دکتر میرلاشاری از عدم نظارت بر طرح تربیت کمک پرستار یک ساله 

دکتر ژیلا میرلاشاری،‌ مدیر گروه آموزشی پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان نیز از عدم نظارت بر طرح تربیت کمک پرستار یک ساله ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ همه ما در یک جهت حرکت می کنیم و اطلاعاتی که می رسد افراد را نگران می کند. نگرانی دیگر این است که چرا ما به عنوان مرکز آکادمیک پرستاری در جریان قرار نمی گیریم. در بازه زمانی کوتاهی به یکباره موضوع کمک پرستار و یا موضوع انتقال آموزش پرستاری به بیمارستان مطرح می شود. انتظار داریم که مدتی قبل در جریان قرار گیریم چرا که بارش افکار خیلی می تواند به این طرح ها کمک کند.
این استادیار پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان افزود:‌ در تمامی دنیا پرستاری دارای رده های مختلف است. اما در تمام دنیا کسانی که پیشرو در پرستاری هستند آموزش در رده های مختلف را در کالج ها ارائه می دهند. مدرسین آن تائید شده است و با بیمارستان هایشان در تماس هستند.
دکتر میرزا بیگی،‌ معاون وزیر در امور پرستاری در پاسخ به چگونگی دوره آموزشی کمک پرستاری یک ساله گفت: این طرح طرحی یک شبه نبوده است و از شهریور ماه سال ۹۲ روی آن کار شده است. این رده بندی را هم شهریور ماه امسال طی نامه ای به تمامی دانشکده های پرستاری، هیات مدیره های نظام پرستاری و مدیران پرستاری کشور ارسال کردیم و خواستار نظر شدیم.
وی افزود: در حال حاضر در کشور ۱۰ هزار نفر در حال آموزش هستند و ماه سوم آن هم طی شده است. اگر این دوره جوابگو باشد به تربیت این دوره تا زمانی که نیاز برطرف شود ادامه خواهیم داد. به این صورت ما یک رده قبل از پرستار خواهیم داشت و دیگر دوره های ۴ ماهه و غیره برداشته می شود. آن افرادی که سه یا چهار ماه هم دوره دیده باشند می توانند در دوره یکساله ثبت نام کنند و این دوره را ادامه دهند.
دکتر میرزا بیگی اظهار داشت: ما ۱۴۰ هزار نفر در گروه پرستاری داریم که بیش از صد هزار نفر آن کارشناس هستند. در تمام دنیا نسبت نیروهای پرستار به نیروهای کمکی سه به یک است که باعث می شود پرستاری به کارهای اصلی و علمی خودش برسد. لباس آنها قطعا با پرستاری فرق خواهد داشت و لباسی با ترکیب کرم یاسی برای آنها دیده شده است.
وی با صراحت گفت: ما به دنبال عزت حرفه ای هستیم و هم به دنبال راه افتادن کار بیمار هستیم. این افراد تحت هیچ شرایطی به عنوان پرستار و یا به جای آن تربیت نشده اند. این افراد قرار است کمبود سطح خودشان یعنی رده کمکی را پوشش دهند.


آرمان: اعتراض کردیم، پاسخ معاونت پرستاری دارای تناقض بود

علیرضا آرمان،‌ دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری و نماینده دانشجویان در پانل پرسش و پاسخ در اعتراض به طرح کمک پرستاری یک ساله گفت:‌ ما از تابستان امسال به وزارت خانه و مجلس شورای اسلامی نامه نگاری کردیم و به این طرح اعتراض کردیم و متاسفانه به نتیجه و جوابی قابل قبول نرسیدیم. پاسخ ها دارای تناقض بود.
آرمان افزود: این افراد در حالی در دانشکده ما آموزش می دیدند که اساتید ما از برگزاری این دوره خبر نداشتند.
وی استفاده فراگیران دوره یک ساله از لباس پرستاری را نقد کرد و گفت:‌ اگر به سایت جهاد دانشگاهی و مراکز آموزش دهنده این دوره مراجعه کنید می بینید که در تبلیغات این دوره فرد فراگیر روپوش پرستاری پوشیده است و دور گردنش گوشی انداخته است.
وی خاطر نشان کرد:‌ هر جا از دوره آموزشی کمک پرستاری نام برده شده است در پرانتز عنوان بهیاری را برایش ذکر کرده اند.
نمایندگان دانشجویان در پانل پرسش و پاسخ همچنین هدف معاونت پرستاری و وزارت بهداشت از برگزاری طرح کمک پرستاری یک ساله را مثبت دانست اما روش کار را مورد نقد قرار داد و گفت: کار درست، اما مسیر  انتخاب شده اشتباه است. این مسیر باعث می شود که این طرح  به بیراهه کشیده شود.
وی درخصوص کمبود نیروی پرستاری نیز گفت: ما کمبود پرستار نداریم،‌ آنچه نیروی پرستار را کاهش می دهد، افزایش ترک حرفه پرستاری و یا امتناع از ورود به حرفه توسط دانش آموختگان این رشته است. باید با افزایش جذبه بالین جلوی ترک حرفه را گرفت. 

عنایتی شفاف سازی دلایل و ابعاد طرح و روشن شدن شرح وظایف فراگیران بعد از اشتغال به کار را خواستار شد

حامد عنایتی،‌ دانشجوی کارشناسی پرستاری شفاف سازی دلایل ذکر شده برای راه اندازی دوره یک ساله پرستاری از جمله تامین کمبود نیروی پرستاری، رفع کارهای روی زمین مانده بیماران و پرداختن پرستاران به کارهای تخصصی و حفظ شان پرستاران را خواستار شد.
وی همچنین با اشاره به آموزش کارهای تخصصی پرستاری به فراگیران کمک پرستاری یک ساله خواستار شفاف سازی شرح وظایف آنها و حدود اختیاراتشان شد.  

 

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس:‌حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *