محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

نشست سیاست گذاری در نظام سلامت و آشنایی با طرح تحول نظام سلامت در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد

نشست سیاست گذاری در نظام سلامت و آشنایی با طرح تحول نظام سلامت سه شنبه 27 آذرماه با حضور مشاور معاون پرستاری و مدیر کل توانمندسازی و بهبود نیروی انسانی معاونت پرستاری برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در این نشست که روز سه شنبه 27 آذرماه با حضور دکتر سادات سیدباقر مداح مشاور معاون پرستاری، دکتر نجاتیان مدیر کل دفتر توانمندسازی و بهبود نیروی انسانی در معاونت پرستاری، دکتر نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی، جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی گروه سلامت جامعه و سالمندی تشکیل شد؛ سیاست گذاری ها و برنامه های نظام سلامت کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر مداح، مادر پرستاری نوین ایران و مشاور معاون پرستاری وزیر بهداشت در ابتدای جلسه بر پیشروی سیاست گذاری ها و برنامه های نظام سلامت کشور به سوی پیشگیری تاکید کرد و از انجام اقدامات چشمگیر در این زمینه خبر داد. 
مدیر کل دفتر توانمندسازی و بهبود نیروی انسانی معاونت پرستاری با اشاره به اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  و تاکید آن بر سلامتی به عنوان حقوق انسانی؛ به  ابعاد حق سلامتی و اهداف توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: وظایف نظام سلامت افزایش سطح سلامت مردم، حفاظت مالی شهروندان در مقابل هزینه های سلامت و فراهم آوردن رضایت مردم است. طرح تحول نظام سلامت نیز با توجه به همین اهداف در اسفند 1392 اجرایی شد.
وی تحول در نظام سلامت را یک فرایند جامع، پایدار و مبتنی بر شواهد تعریف کرد که در تمامی ابعاد سیستم سلامت کشور جاری است و هدف آن افزایش کارآیی، اثربخشی و دسترسی به خدمات باکیفیت است.
نجاتیان تحولات را لازمه به روز ماندن سیستم های مرتبط با سلامت و همکاری تیم سلامت را برای رسیدن به اهداف ضروری دانست.
وی همچنین بر نقش های متعدد پرستاران و نقش آنان در این تحول تاکید کرد.
در این نشست نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای طرح تحول نظام سلامت، تحولات در درمان، بهداشت، کاهش هزینه های مردم در بخش های بستری دولتی و خصوصی و بخش آموزش مورد بحث قرار گرفت.
افزایش رضایت مردم، کاهش پرداخت از جیب به میزان 38 درصد، کاهش مواجهه خانواده ها با هزینه های کمرشکن سلامت به میزان 15 درصد، پوشش بیمه ای 13 میلیون نفر، افزایش 25 هزار تخت بستری، بازسازی بیمارستانها و استخدام حدود سی هزار پرستار نیز از عمده نتایج طرح تحول نظام سلامت بود که در این نشست عنوان شد.
دکتر پاشایی پور، مدیر گروه آموزشی پرستاری سلامت جامعه و سالمندی دانشکده پرستاری و مامایی ضمن قدردانی از حضور و زحمات معاونت پرستاری؛ تربیت پرستارانی جامعه نگر که بتوانند مهارت لازم در مراقبت همه جانبه از مددجویان داشته باشند را هدف اصلی آموزش پرستاری در گروه پرستاری سلامت جامعه و سالمندی دانست.
وی با اشاره به توانمندی های تخصصی دانش آموختگان پرستاری سلامت جامعه و پرستاری سالمندی؛ بهره بردای از این پتانسیل ها در جامعه را خواستار شد.
در این جلسه همچنین در مورد روند پیش رو در نظام سلامت و نقش پرستاران بحث و تبادل نظر شد و اعضای هیات علمی و دانشجویان به بیان دیدگاه ها و تجارب خود در این زمینه پرداختند.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری