محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

هم اندیشی یک ترم تجربه آموزش مشترک دانشجویان پرستاری در طرح تلفیق آموزش و بالین

نشست بررسی و نقد طرح تلفیق آموزش و بالین در پایان یک ترم اجرای مدل با حضور مربیان بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و شریعتی برگزار شد.

گالری عکس 
 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ نشست بررسی و نقد طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری با حضور رئیس، معاون آموزشی، مدیر گروه، اعضای گروه‌های تدریس داخلی جراحی، اساتید مسئول لاین، اعضای آموزشی، CTA  و دانشجویان دکترای پرستاری مشارکت‌کننده در طرح تلفیق دوشنبه 17 دی‌ماه برگزار شد.
 
دکتر نیکبخت: برنامه ما تداوم طرح تلفیق آموزش و بالین و توسعه آن در سایر گروه‌ها است
دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده در ابتدای این نشست طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری را طرحی دانشگاهی دانست و اظهار داشت: این طرح، یک طرح منحصراً دانشکده‌ای نیست؛ بلکه در برنامه عملیاتی حوزه آموزش دانشگاه نیز بر آن تأکید شده است و طراحی، اجرا و ارزشیابی این مدل توسط دانشکده صورت می‌گیرد.
وی افزود: برنامه ما توسعه و تداوم طرح تلفیق آموزش و بالین و انتظار ما کمک به اجرای مطلوب آن و رفع نواقص و مشکلات است.  
دکتر نیکبخت در ادامه از همکاری گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی در اجرای پایلوت طرح قدردانی کرد و اجرای طرح به‌صورت فراگیر در سایر گروه‌های آموزشی از ترم آینده را نوید داد.  
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران همچنین از برگزاری نشست معرفی و نقد برنامه‌های ابداعی کلان در آموزش پرستاری از سوی کارگروه توسعه علوم پرستاری اصفهان با حضور 8 دانشکده پرستاری و مشارکت 40  دانشکده به‌صورت مجازی و از طریق وبینار در آینده نزدیک و معرفی طرح تلفیق آموزش و بالین دانشکده پرستاری و مامایی تهران به‌عنوان طرحی موفق در این نشست خبر داد.

معاون آموزشی خواستار هماهنگی و هم‌نوایی بیشتر تیم آموزش تئوری و بالینی شد 
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده در ابتدا این نشست را اولین جلسه مشترک اعضای تیم تدریس عنوان و از حضور همکاران بالینی بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، شریعتی و سینا در قالب تیم آموزشی ابراز خرسندی کرد.
وی هدف از برگزاری این نشست را مرور بر طرح تلفیق و بحث آزاد برای نقد طرح، تعیین چالش‌ها و مشکلات پس از اجرای یک‌ترم در گروه داخلی و جراحی و یافتن راه‌حل‌هایی جهت بهبود شرایط اجرایی طرح دانست و خواستار هماهنگی و هم‌نوایی بیشتر تیم آموزش تئوری و بالینی شد.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی مدل تلفیق آموزش و بالین را یک ساختار سیاست‌گذاری بین دانشگاه، دانشکده و بیمارستان‌ها توصیف کرد و اعضای کارگروه تلفیق را مترون ها، سرپرستاران و سوپروایزرهای آموزشی بیمارستان‌ها برشمرد و آن‌ها را مشاوران دانشکده در بالین دانست.
یک عضو هیات علمی به‌عنوان مسئول لاین برای هر حوزه آموزشی، یک عضو هیات آموزشی، یک دانشجوی دکتری به‌عنوان TA و یک پرسنل از بالین به‌عنوان CTA ازجمله اعضای تیم تدریس بودند که معاون آموزشی دانشکده از آن‌ها نام برد.
وی در ادامه گزارشی اجمالی از روند شکل‌گیری طرح تلفیق آموزش و بالین ارائه داد و هدف این طرح را کسب اطمینان از آموزش درست و کامل دانشجویان در محیط‌های بالینی عنوان کرد.
دکتر شهسواری همچنین بر مشخص بودن برنامه روزانه آموزشی دانشجویان در بخش‌های بالینی، مشخص بودن شرح وظایف و هماهنگی اعضای تیم تدریس، استانداردسازی بخش‌های آموزش بالینی، شناسایی دقیق CTA ها، مشخص بودن محتوای آموزشی برای اعضای تیم تدریس و دانشجویان، برگزاری جلسات حضوری تیم تدریس برای هماهنگی، ارزشیابی سازماندهی‌شده، مشخص بودن سهم ارزشیابی‌ها و اطمینان از نمره اکتسابی دانشجویان باوجود شواهد کافی برای اعضای تیم تدریس تأکید کرد.
وی در ادامه بر شنیدن صدای دانشجویان تأکید و تصریح کرد: دانشجو حق اعتراض دارد؛ باید صدای دانشجویان را بشنویم و آن را به‌حساب گله و شکایت نگذاریم؛ شاید جایی از فرایند دچار اشکال و نیازمند اصلاح باشد.
 
تأکید مدیر گروه آموزشی داخلی جراحی بر حساس بودن تیم تدریس به تعهدات حرفه‌ای 
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، مدیر گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی کسب مهارت‌های لازم در دوران کارآموزی، مشارکت در درمان، ایجاد تعلق سازمانی و روحیه خودباوری در دانشجویان را از اهداف اصلی طرح تلفیق آموزش و بالین برشمرد و خواستار حساس بودن تیم تدریس به تعهدات حرفه‌ای شد.
وی با تأکید بر ایجاد شرایط مطلوب برای حضور دانشجویان در بالین، حفظ شئون دانشجویان و احترام به جایگاه آن‌ها؛ انجام هماهنگی تیم‌های تدریس قبل از آغاز کارآموزی‌ها را لازم دانست.
مدیر امور آموزشی دانشگاه همچنین آموزش دانشجویان در بالین را تنها منحصر به آموزش و کسب مهارت در انجام پروسیجرها ندانست و اظهار داشت: دانشجویان در کار تیمی باید در کنار کسب مهارت‌های تخصصی باید از پرستاران به‌عنوان الگوهای آموزشی ارتباط سالم با تیم درمان، تعهد به سازمان و ارتباط انسانی و درست با بیمار را بیاموزند. مهم است که دانشجوی ما یاد بگیرد که اخلاقی کار کند؛ این‌ها کریکولوم های پنهانی هستند که باید آموزش داده شوند.
وی خطاب به CTA ها گفت: یکی از اهداف ما در این طرح ایجاد فضای یادگیری است؛ دانشجویان از تعاملات شما می‌آموزند.
دکتر غیاثوندیان با اختصاص سهم 40 درصدی به آموزش در بالین و سهم 60 درصدی به آزمون پایانی به‌صورت آسکی؛ نمرات اخذشده دانشجویان از این دو بخش را واقع‌بینانه عنوان کرد.
کمبود پرسنل پرستاری در بخش‌ها، مسئولیت و مشغولیت بالای CTA ها در بالین، نبود زمان کافی برای آموزش دانشجویان، تعداد زیاد دانشجویان در کارآموزی‌ها، بی‌انگیزگی برخی از دانشجویان برای آموزش بالینی، لزوم حضور مسئول لاین در بالین و ... ازجمله موارد و مشکلات مطرح‌شده در این نشست بود.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری