محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد

کارگاه سه روزه پرستاری خانواده و انواع مقالات مروری با حضور پروفسور یولیتا سانسونی برگزار شد

کارگاه سه روزه دکتر یولیتا سانسونی استاد تمام دانشگاه ایتالیا Sapienza از روز شنبه نهم تیرماه کار خود را آغاز کرد.

گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در ابتدای این جلسه دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده ضمن خوشامدگویی به دکتر سانسونی استاد تمام پرستاری دانشگاه Sapienza؛ با اشاره به جایگاه دانشگاه Sapienza  به‌عنوان یکی از ده دانشگاه برتر ایتالیا و از دانشگاه‌های با رتبه زیر 50 در رتبه‌بندی جهانی ابراز امیدواری کرد که این دیدار و این برنامه باب همکاری‌های بیشتر در آینده بین دانشکده پرستاری و مامایی تهران به‌عنوان دانشکده رتبه اول کشور و دپارتمان پرستاری دانشگاه Sapienza   در انجام  پروژه‌های تحقیقاتی و برنامه‌های مشترک آموزشی  و همچنین تبادل استاد و دانشجو  باشد.دکتر سیلانی، معاون بین‌الملل دانشکده نیز در ادامه به معرفی دانشکده پرستاری و مامایی تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشکده پرستاری کشور پرداخت و تاریخچه‌ای از راه‌اندازی رشته پرستاری و مامایی در دانشکده، گروه‌های آموزشی دانشکده و دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی ارائه داد.
معاون بین‌الملل دانشکده ضمن اشاره به آغاز بین‌المللی سازی دانشگاه با جذب سه دانشجوی بین‌الملل از کشور عراق در دانشکده پرستاری و مامایی در سال 2011؛ دانشجویان بین‌الملل شاغل به تحصیل را 44 دانشجوی بین‌الملل از 10 کشور به تفکیک  12  نفر در مقطع دکتری، 11 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 16 نفر در مقطع کارشناسی برشمرد.
وی همچنین در بخش ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی به عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک با دانشگاه‌های کوفه، هاینان چین، کارولینسکای سوئد، افغانستان، هاولر کردستان و  سوئد اشاره کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده همچنین از سخنرانی‌های علمی، ویزیت‌های بین‌المللی از ICN و WHO، برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی به‌عنوان فعالیت‌های این معاونت نام برد.
پروفسور  یولیتا سانسونی Julita Sansoni  استاد تمام پرستاری نیز ضمن ارائه معرفی اجمالی از تحصیل در کشور ایتالیا از مقطع ابتدایی تا دکتری، نحوه ورود به رشته پرستاری و چگونگی تحصیل در مقاطع مختلف پرستاری را شرح داد.
وی با اشاره به برگزاری آزمون کنکور برای ورود به رشته پرستاری گفت: کارشناسی پرستاری در ایتالیا یک دوره سه‌ساله است  و در مقطع کارشناسی ارشد به دو نوع حرفه‌ای (professional) و علمی (scientific) تقسیم‌بندی می‌شوند.
وی دوره کارشناسی ارشد حرفه‌ای را برای کار در پرستاری و نوع دانشی را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانست و گفت: فارغ‌التحصیل‌های دوره کارشناسی ارشد دانشی می‌توانند به دوره دکتری بروند ولی کارشناسی ارشد حرفه‌ای برای رفتن به دوره دکتری و ادامه تحصیل باید کارشناسی ارشد دانشی بگیرند.
دکتر سانسونی مبحث پرستاری خانواده را با طرح این سؤال که «به نظر شما آیا مهم است که دانش پرستاری را توسعه دهیم و یا تولید کنیم؟» آغاز کرد و گفت: پاسخ این سؤال به‌نوعی که ما تربیت‌شده‌ایم برمی‌گردد؛ اگر بخواهیم در مورد بیماری صحبت کنیم دانشی که تولید می‌کنیم راجع به بیماری است نه پرستاری.
وی با تأکید بر لزوم تولید دانش پرستاری کرد: ما به‌عنوان یک پرستار باید دانش پرستاری تولید کنیم.
دکتر سانسونی با تأکید بر پژوهش کیفی در پرستاری گفت: خیلی‌ها اعتقاد دارند که تحقیق کیفی یک تحقیق علمی نیست؛ اما این روش برای پرستاری خیلی مهم است. دانش ما باید به یک مدل پرستاری برسد و این مدل است که می‌تواند ما را به‌عنوان پرستار از سایر رشته‌ها متمایز کند. ما باید به دنبال تولید دانش علمی باشیم که به یک مدل پرستاری منجر شود.
دکتر سانسونی پرستاری خانواده را حائز اهمیت دانست ورود به بحث پرستاری خانواده را منوط به تعریف خانواده دانست و گفت: مهم است که یک خانواده را بفهمیم، روابط بین خانوادگی را بشناسیم و بدانیم که خانواده چطور شکل می‌گیرد.
وی افزود: برای فهمیدن پرستاری خانواده باید خانواده، بهداشت و پرستاری را تعریف کرد. این تعاریف ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشند؛ بنابراین مهم است که هر جامعه‌ای تعریف خودش را از این مفاهیم داشته باشد و بر پایه آن مفاهیم مدل پرستاری مناسب خود را تولید کند.
وی تصریح کرد: مدل پرستاری به قانون‌گذاری کمک کرده  و قانون‌گذاری نیز می‌تواند آغازی برای اجرایی سازی پرستاری خانواده باشد.
دکتر پورتقی استادیار گروه آموزشی بهداشت جامعه و سالمندی نیز در این کارگاه به جایگاه علمی و اجرایی پرستار خانواده در ایران  پرداخت و لزوم داشتن مدلی اجرایی برای فراگیر شدن پرستار خانواده در کنار پزشک خانواده در ایران اشاره کرد. 
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 

 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری