محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

کنفرانس علمی پوشش حرفه‌ای Dress Code/ پوشش حرفه‌ای الزام یا اختیار؟

کنفرانس علمی پوشش حرفه ای Dress Code سه شنبه 29 خرداد ماه توسط دانشجویان دکتری پرستاری گروه داخلی و جراحی دوره 19 و با راهنمایی دکتر شهرزاد غیاثوندیان برگزار شد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در این کنفرانس که با حضور هیات رئیسه، دکتر شکوه ورعی مدیر جدید پرستاری دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی برگزار شد؛ دکتر نیکبخت نصر آبادی، رئیس دانشکده در ابتدا انتصاب دکتر ورعی به سرپرستی مدیریت پرستاری دانشگاه را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، مدیر گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی و مسئول برگزاری کنفرانس نیز ضمن تبریک انتصاب دکتر ورعی به مدیریت پرستاری دانشگاه برای وی آرزوی موفقیت کرد.
وی در ادامه از نحوه شکل گیری این کنفرانس و چگونگی برنامه ریزی برای اجرای آن سخن گفت و بر علمی بودن کنفرانس پوشش حرفه ایDress Code تاکید کرد و گفت: این جلسه یک کنفرانس علمی در ساحت اندیشه و خردورزی است.
وی افزود: در بحث علمی مباحث براساس آمار، واقعیت ها، شواهد و مستندات مطرح می شوند و در بحث علمی گمانه زنی و حدس در سایه قرار می گیرد.
وی این کنفرانس را شامل دو بخش دانست و گفت: در بخش اول تاریخچه ای از پوشش حرفه ای ارائه شده و مطالعه ای تطبیقی در دنیا و ایران انجام می شود و در بخش دوم این مسئله به عنوان سئوال اصلی به بحث گذاشته می شود 'پوشش حرفه ای الزام یا اختیار؟'
وی از حضار خواست تا در بخش بحث و تبادل نظر نقطه نظرات خود در خصوص پوشش حرفه ای را مطرح کنند.
این کنفرانس که نتیجه تحقیق و بررسی دانشجویان دوره دکتری پرستاری گروه داخلی و جراحی آمنه یعقوب زاده، سحر خوش کشت، نسیم هاتفی مودب و لیلا مردانیان و با راهنمایی دکتر غیاثوندیان بود؛ با ارائه آمنه یعقوب زاده در مورد تاریخچه پوشش حرفه ای در پرستاری از زمان نایتینگل، پوشش های متفاوت پرستاران در دوره های مختلف و ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان آغاز شد.
یعقوب زاده در تاکید بر اهمیت پوشش حرفه ای گفت: پرستاری به عنوان حرفه مطرح است نه به عنوان شغل؛ و یکی از مباحثی که در حرفه مطرح می شود پوشش حرفه ای است. رفتار حرفه ای تمام آن چیزی است که انتظار می رود فردی که در یک حرفه ای مشغول به کار است انجام دهد؛ در واقع هم شامل پوشش حرفه ای و هم رفتار حرفه ای است. نوع پوشش در مراقبت از بیماران و ایجاد تصویر جامعه از یک حرفه تاثیر دارد.
پوشش حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی تهران و شرح وظایف مربیان و دانشجویان دانشکده در محیط بالین نیز مبحث مورد ارائه هاتفی بود.
دکتر نورالدین محمدی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه ایران نیز که به عنوان کارشناس در این کنفرانس حضور داشت در اهمیت پوشش حرفه ای گفت: یک موضوع فوق العاده مهم در حرفه ای شدن است. موضوع پوشش حرفه ای موضوعی بسیار چالشی است اما ارائه مطالب چالش موجود در این مبحث را نشان نمی داد.
وی افزود: بحث های زیادی در زمینه پوشش حرفه ای وجود دارد. برای مثال بحث متعارف بودن موضوع خیلی روشنی نیست. متعارف بودن برای افراد متفاوت است. چیزی که در پوشش حرفه ای باید لحاظ شود این است که آیا این کدها روشن و غیر قابل تفسیر هستند؟ این در حالی است که همه کلماتی که در ضوابط و قوانین پوشش حرفه ای مطرح می شود بار حقوقی و قانونی دارد.
دکتر محمدی گفت: نباید یونیفرم را با پوشش حرفه ای یکسان گرفت. پوشش حرفه ای تنها یونیفرم نیست و فقط به پوشش برنمی گردد. پوشش حرفه ای حتی به رفتار در بالین و نوع ارتباط در بالین برمی گردد. یونیفرم تنها بخشی از پوشش حرفه ای است.
دکتر غیاثوندیان همچنین گفت: پوشش حرفه ای باید بخشی از زندگی دانشجو و استاد تلقی شود؛ و هر بند پوشش حرفه ای باید عقلانی و قابل دفاع باشد. از اصول نباید عدول کرد واصول زمان و مکان نمی شناسند. بنابراین پوشش حرفه ای هر چه عقلانی تر باشد ضمانت اجرایی شدن آن است.
تاکید بر اهمیت نقش سیستم نظارتی در رعایت پوشش حرفه ای، طراحی پوششی مناسب و مورد اقبال، رعایت پوشش حرفه ای در محیط دانشکده و بالین، کارت های شناسایی و لباس های متحد الشکل برای دانشجویان نیز از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.
دکتر شاهواری، نماینده رفتار حرفه ای پرستاری و مامایی دانشکده نیز در مورد رعایت پوشش حرفه ای در بیمارستان های دانشگاه گفت: نباید در پوشش حرفه ای دوگانگی وجود داشته باشد؛ و اگر پوشش حرفه ای قانون است باید برای همه لازم الاجرا باشد.
وی همچنین بر تاثیر الگوهای رفتاری در رعایت پوشش حرفه ای تاکید کرد.
دکتر نیکبخت در پایان با تاکید بر ارائه الگوی ایرانی اسلامی؛ داشتن الگویی اختصاصی و فرهنگ مدار را از مواردی دانست که می تواند مورد تحقیق و تفحص دانشجویان دکتری قرار گیرد.
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری