محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

در جلسه هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی ارایه شد

گزارش تیم اعزامی به دانشگاه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق

گزارش سفر سلیمانیه با حضور تیم اعزامی دانشکده پرستاری و مامایی و معاونین آموزشی و پژوهشی پردیس بین الملل دانشگاه ارائه شد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر محمدعلی چراغی، رئیس دانشکده در جلسه هیات رئیسه این دانشکده که روز سه شنبه 23 خرداد ماه به منظور ارائه گزارش سفر به سلیمانیه کردستان برگزار شد، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان خواندن دعای جوشن کبیر در شب های قدر را فرصتی برای تعمق و سئوال از خود دانست. 
وی ابراز امیدواری کرد که این شب ها فرصتی برای بررسی و اصلاح گفتار و رفتار انسان باشد.

رئیس دانشکده، سفر سلیمانیه را سفری خوب وفوق العاده توصیف کرد و از حمایت های معاونت بین الملل دانشگاه قدردانی کرد.
وی  تنظیم تفاهم نامه ای مطلوب را از دستاوردهای مهم این سفر عنوان کرد و اجرایی شدن آن را منوط به نظارت دانشگاه و ضمانت های اجرایی لازم دانست.
دکتر چراغی همچنین از دریافت چهار پروپوزال دانشجوی دکترای پرستاری، درخواست گذراندن دوره های کوتاه مدت و کمک برای طراحی پایان نامه، درخواست سفر به ایران و دیدار از دانشکده پرستاری و مامایی تهران از سوی رئیس دانشکده پرستاری سلیمانیه خبر داد.

دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، معاون بین الملل دانشکده نیز در ادامه به ارائه گزارش سفر به سلیمانیه در اردیبهشت ماه سال جاری با ترکیب دکتر محمدعلی چراغی رئیس دانشکده، دکترعلیرضا نیکبخت نصرآبادی معاون بین الملل، پرویز وفا کارشناس روابط بین الملل، دکترزیبا تقی زاده معاون پژوهشی، دکتر فاطمه واثق رحیم پرور عضو گروه مامایی و دکترسیده طاهره میر مولایی عضو گروه گروه مامایی به دانشکده پرستاری دانشگاه سلیمانیه پرداخت.

وی بحث و تبادل نظردرخصوص همکاری های دوجانبه و کمک به تأسیس رشته کارشناسی مامایی در دانشکده پرستاری سلیمانیه اقلیم کردستان عراق را از اهداف این سفر عنوان کرد. 
معاون بین الملل دانشکده همچنین از معرفی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده پرستاری مامایی با تمرکز بر معرفی ظرفیت های آموزشی و پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران و اهمیت تعاملات دوجانبه توسط دکتر چراغی، رئیس دانشکده، با حضور رئیس، معاونین، مدیران گروه و دانشجویانPhD دانشکده پرستاری سلیمانیه سخن گفت.

دکتر نیکبخت بازدید از بخشهای مختلف بیمارستان آموزشی تخصصی زنان سلیمانیه و گفتگو با دکترشلیر، رئیس بیمارستان، بررسی انواع ارائه خدمات مامایی و امکان سنجی آموزش مامایی را از جمله مهم ترین فعالیت های تیم اعزامی به سلیمانیه دانست.

او همچنین از ارائه تاریخچه و دستاوردهای رشته مامایی در ایران، معرفی توانمندی های گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی تهران، نقاط قوت و تأثیر گذار دانشگاه و دانشکده به همراه Handout ازمطالب، شامل توانمندی های آموزشی اساتید مامایی وتوانمندیهای پژوهشی این اساتید، فیلدهای موجود (LDR) به عنوان یکی از نقاط عطف بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجام 75 درصدی زایمانهای طبیعی به دست ماماها در ایران به عنوان محورهای سخنرانی دکتر زیبا تقی زاده، معاون پژوهشی و عضو هیات علمی گروه آموزشی بهداشت باروری، بارداری و زایمان دانشکده در دانشگاه سلیمانیه نام برد.

وی از ارائه پروپوزال مربوط به راه اندازی کوریکلوم کارشناسی مامایی (آرایش دروس-واحدهای نظری و عملی و کارآموزی) در دانشگاه سلیمانیه توسط دکتر سیده فاطمه واثق و تاثیرات و فواید و مزایای کوریکولوم پیشنهادی توسط دکتر سیده طاهره میرمولایی نیز یاد کرد. 
 
معاون بین الملل دانشکده با اشاره به جلسه مشترک تیم اعزامی با هیات رئیسه و دانشجویان دکتری دانشگاه سلیمانیه، امکان شرکت در دوره های کوتاه مدت برای دانشجویان PhD در بازه های زمانی 3-2 ماهه در حیطه های بالینی، استفاده از امکانات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهران برای دانشجویان و اساتید آن دانشکده ، حضور اساتید و دانشجویان در فیلدهای آموزشی و بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تمایل برای شرکت در دوره های توانمند سازی آموزشی و پژوهشی را از درخواست های عنوان شده برشمرد.

وی در ادامه بازدید محیطی از دانشکده پرستاری و مامایی تهران در تیرماه، اقامت و برنامه سفر و بازدید از بیمارستانها، ارسال چهار پروپوزال دانشجوی دکترای پرستاری و درخواست گذراندن دوره های کوتاه مدت تخصصی بالین محور (2-3 ماهه)در راستای انجام پایان نامه را از درخواست های مشخص دانشگاه سلیمانیه دانست که اخیرا اعلام شده است.

در ادامه این جلسه دکتر زیبا تقی زاده، معاون پژوهشی دانشکده به ارائه جزئیات راه اندازی رشته مامایی در سلیمانیه پرداخت و راه اندازی رشته مامایی را نیاز کشور عراق و منطقه دانست.

دکتر هادیان، معاون پژوهشی پردیس بین الملل دانشگاه ضمن قدردانی از تلاش های همکاران در دانشکده پرستاری و مامایی تهران؛ برقراری ارتباط با دانشکده پرستاری سلیمانیه را اقدامی مطلوب و تمرکز اصلی این فرایند را راه اندازی رشته کارشناسی مامایی دانست.

وی بر لزوم تهیه یک برنامه عملیاتی کامل و جامع به زبان انگلیسی برای این اقدام تاکید کرد و گفت: تا جایی که اطلاع دارم دانشگاه سلیمانیه تنها دانشگاهی است که در عراق نیروهای مامایی را تربیت می کند.
دکتر هادیان با اجرای درخواست بازدید هیات اعزامی از دانشگاه سلیمانیه از دانشکده پرستاری و مامایی تهران در تیرماه سال جاری موافقت کرد و در ادامه درخصوص نحوه تعامل بحث و تبادل نظر شد.

دکتر حسن زاده معاون آموزشی پردیس بین الملل دانشگاه نیز بر لزوم شفافیت برنامه دانشکده پرستاری و مامایی در تعامل با دانشکده پرستاری سلیمانیه تاکید کرد.

خبر و عکس: شیما سادات عطری

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری