محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

گزارش روز اول هفته سلامت 1398 دانشکده پرستاری و مامایی

دکتر پاشایی پور، دبیر ستاد هفته سلامت دانشکده پرستاری و مامایی و مدیر گروه بهداشت جامعه و سالمندی گزارشی از فعالیت های انجام شده گروه های پرستاری در روز اول هفته سلامت ارائه داد.

گالری عکس

دانشکده پرستاری و مامایی در راستای پاسخگویی اجتماعی و با شعار مراقبتهای اولیه بهداشتی: راهی به سوی پوشش همگانی سلامت به ارائه برنامه ها، کارگاه ها، ارائه خدمات پرستاری مبتنی بر روزشمار هفته سلامت پرداخت. 

دوشنبه دوم اردیبهشت ماه (آموزش رکن سلامت) 
- ورزش همگانی با مشارکت مجموعه دانشکده (اساتید، کارکنان، دانشجویان و کودکان مهدکودک) به همراه تغذیه سالم و جوایز با هدف شور و نشاط و انگیزه ورزش و تحرک بدنی به عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی سالم به طور نمادین به اجرا درآمد. (اینجا)
- به سیاق هر سال امسال نیز دانشکده پرستاری و مامایی با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 6 با دید جامعه نگری در سلامت، به هموطنان خود در سطح جامعه خدمات رسانی کرد. دانشکده پرستاری و مامایی دو غرفه فعال در گذر سلامت واقع در ایوان انتظار متروی ولیعصر (عج) برپا نمود که هر روز از ساعت 8 تا 13 فعالیتهای غربالگری فشارخون، نمایه توده بدنی، آموزش و مشاوره با هدف تشخیص زودهنگام بیماری، آموزش و درمان به موقع، آموزش پیشگیری از ابتلا، مشاوره های خودمراقبتی در مبتلایان و ارتقاء سلامت هموطنان ارائه می دهد. مطالب آموزشی با تاکید بر پیشگیری و خودمراقبتی با توجه به شعار روز اول هفته سلامت بین مراجعین توزیع شد تا انگیزه ای برای مراقبت بیشتر باشد.

ارائه خدمات پرستاری 
- با برپایی پایگاه سلامت در محوطه دانشکده با هدف خودمراقبتی و پیشگیری از بیماریها با غربالگری های ضروری انگیزه بیشتری ایجاد شده است. در این راستا علاوه بر غربالگری و مشاوره های تخصصی به مراجعین، کارکنان و کودکان مهدکودک دانشکده نیز مورد غربالگری قرار گرفتند. غربالگری جسمی و روانی سالمندان هر روزه در ایستگاه سلامت به طور فعال انجام می شود.
- گروه سلامت جامعه و سالمندی اقدام به غربالگری فشارخون، نمایه توده بدنی، معاینه پوست و مو، معاینه دهان و دندان، بینایی سنجی کودکان بهزیستی ارمغان عصر نمود. در این راستا موارد مشکوک و نیاز به ارجاع تشخیص داده شده و ارجاع داده شدند و آموزش های لازم در این زمینه انجام شد.

کارگاه های آموزشی 
-   کارگاه ورزش و تحرک و سبک زندگی سالم توسط گروه سلامت جامعه و سالمندی دانشکده در سالن سمعی بصری دانشکده تشکیل شد.
- آموزش و مشاوره در مورد موضوعات پیشگیری از اعتیاد، تحرک بدنی در مقطع دبیرستان و آموزش در ارتباط با بهداشت تنفسی و پیشگیری از سل و بیماریهای عفونی ریه با گروه هدف مدارس ابتدایی در جنوب شهر تهران با همکاری مراکز بهداشت جنوب شهر تهران و آموزش و پرورش منطقه برگزار شد. در این راستا اعضای هیات علمی گروه سلامت جامعه و سالمندی به همراه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی به آموزش و مشاوره های تخصصی در این زمینه پرداختند. پرسش و پاسخ و تشکیل گروههای کوچک از موارد مورد توجه این آموزش ها بود.
- کارگاه آشنایی با غربالگری های ضروری در مردان با تاکید بر غربالگری پروستات برای معلمین و مربیان در یکی از مدارس ابتدایی جنوب شهر تهران برگزار شد. در این کارگاه با توزیع پم فلت و پرسش و پاسخ سعی شد تا مطالب کلیدی و ضروری در این زمینه آموزش داده شود.

ستاد هفته سلامت امیدوار است توانسته باشد گامی هرچند کوچک با توجه به رسالت حرفه پرستاری در جامعه درجهت ارتقاء سلامت جامعه برداشته باشد.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری