محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

نشست هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی با مسئولین بیمارستان شریعتی

اجرای طرح منتورینگ آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و مامایی از مهر ماه سالجاری

هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی صبح روز دوشنبه 28 خرداد 97 با معاون آموزشی، مدیر پرستاری و سوپروایزر آموزشی بیمارستان دکتر شریعتی دیدار کردند.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ رئیس دانشکده پرستاری و مامایی در دیدار با مسئولین بیمارستان شریعتی با یاد از دکتر وسکوئی مدیر سابق پرستاری دانشگاه در جلسات پیشین هیات رئیسه با مسئولین بیمارستان ها از زحمات وی به عنوان عضو هیات رئیسه دانشکده در ایجاد ارتباط موثر با بالین و مهیا کردن بستر همکاری برای اجرایی سازی طرح منتورینگ آموزش بالینی تقدیر کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که دکتر شکوه ورعی نیز در جایگاه مدیریت پرستاری دانشگاه بتواند با انگیزه بالا منشاء اتفاقات مثبت و پیگیری طرح های در حال اجرا باشد.
دکتر نیکبخت نصرآبادی بیمارستان شریعتی را دارای ظرفیت بالا برای آموزش بالینی و دارای بخش های فوق تخصصی توصیف کرد و گفت: این بیمارستان دارای ویژگی های منحصربه فرد و ظرفیت های بالای آموزشی است و حیف است که دانشجویان فارغ التحصیل شوند بدون این که فیلد آموزشی شریعتی را تجربه کرده باشند.
وی گفت: خواست ما این است که دانشجویان بتوانند در یک فضای دلپذیر آموزش ببینند و هر جا فرصت آموزش وجود دارد در اختیار آنها قرار گیرد. دانشجویان پرستاری و مامایی سفیران ما در سراسر کشور و نمایندگان ما در دانشگاه هستند؛ آنها آینده پرستاری هستند و هر چه فضای آموزشی آنها دلپذیرتر، جذاب تر و آرام تر باشد برای ما ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد کرد.
دکتر نیکبخت گفت: باید فرصتی فراهم شود تا به دانشجویان پرستاری در بالین به عنوان همکاران آینده نگاه شود تا انگیزه بیشتری برای کار در بالین در آینده داشته باشند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی همچنین از اجرای طرح منتورینگ آموزش بالینی به صورت هماهنگ در تمامی بیمارستان ها از مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: در این مدل آموزشی همکاران بالین و دانشکده از جمله سرپرستاران، منتورهای آموزشی، اساتید دانشکده و ترکیبی از رده های مختلف دانشجویی از دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در یک بسته آموزشی قرار می گیرند. 
معاون آموزشی دانشکده نیز از شنیدن دغدغه ها و مشکلات بالین و دریافت فیدبک های محیط بالین سخن گفت: هر دوی ما یک طرف هستیم، حس دوگانگی نداریم و ارتباط آموزشی در طرح پیشنهادی ما ارتباطی دوسویه است. 
دکتر هومن شهسواری تشکیل کارگروه های جداگانه برای سیاست گذاری و مدیریت اجرایی شدن طرح در هر بیمارستان، تهیه شناسنامه ای از بخش های بیمارستان به عنوان بخش های آموزشی، تعیین مسئول آموزش بالینی و تشکیل تیم آموزش بالینی را از مراحل اجرایی کردن طرح منتورینگ دانست.
وی تیم آموزش بالینی را ترکیبی از عضو هیات علمی به عنوان مسئول تیم، منتور آموزش بالینی و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد به عنوان TA دانست.
دکتر شهسواری رفع گسست بین دانشکده و بیمارستان و آموزش تئوری و بالینی را از برنامه های مورد تاکید معاونت آموزشی دانشگاه دانست و تصریح کرد: دانشجوی ما باید در بالین آموزش ببیند تا بتواند باری از بیمارستان بردارد. در این طرح یک سری وظایف در بخش ها به دانشجویان سپرده می شود و بخش زیادی از آموزش تئوری به سمت نیازهای بالینی و آنچه در بخش های بیمارستانی رخ می دهد خواهد رفت.
وی همچنین از برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و آموزش مداوم توسط دانشکده برای ارتقای سطح علمی پرستاران بالین خبر داد.
معاون آموزشی دانشکده استقرار اساتید دانشکده در بخش های بیمارستان و شرکت اساتید و دانشجویان در راندها و گزارش های صبحگاهی را موجب کاهش گسست بین پرستاری و پزشکی دانست.

سعیدی، مدیر پرستاری بیمارستان دانشجویان پرستاری را بخشی از بدنه پرستاری بیمارستان دانست و اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران یک دانشگاه برتر است و ما یک هسته مرکزی داریم که برای پرستاری فکر می کند و تصمیم می گیرد؛ بخش بزرگی از این هسته دانشکده پرستاری و مامایی است.
ایجاد ارتباط صمیمانه و غیررسمی بین بیمارستان، دانشکده و دانشجویان از جمله پیشنهادات مدیر پرستاری بیمارستان برای کاهش گسست موجود بود.

سعیدی گفت: به دست آوردن علم کار بسیار سختی است اما به دست آوردن تجربه هم کار راحتی نیست. پرستاری که چندین سال در بالین کار کرده است باید تجربه خود را با خودش ببرد؟ بحث انتقال تجربه بسیار مهم است. کسی که تجربه کرده است بسیار بهتر می تواند آن را آموزش دهد. یکی از آرزوهای من این است که سرپرستاران ماهر ما این تجارب را به دانشجویان پرستاری انتقال دهند.
سعیدی با اشاره به انتخاب بیمارستان توسط بیمار براساس کیفیت ارائه خدمات پرستاری در کشورهای توسعه یافته بر قابلیت دانشجویان برای ایجاد تغییر تاکید کرد و آموزش به بیمار، خوشامدگوئی پرستار، توجه به نیازهای بیمار و بیمارستان ، انجام کار پژوهشی برای کاهش هزینه های بیمارستان، انجام کارهای علمی و جدید، آموزش استانداردهای اعتباربخشی و ..  را از جمله زمینه های مورد نیاز برای کار و ایجاد تغییر دانست.
مدیر پرستاری بیمارستان شریعتی با یاد از دکتر وسکوئی وی را انسانی خلاق، نوآور و دارای روحیه همکاری بالا توصیف کرد و برای دکتر ورعی آرزوی امیدواری کرد.
دکتر فاتحی، معاون آموزشی بیمارستان به وجود دو گسست یکی بین تئوری و بالین در پرستاری و دیگری گسست موجود بین پرستاری و پزشکی اشاره و ابراز امیدواری کرد که این طرح باعث کاهش گسست ها شود.
وی برای کاهش گسست بین پزشکی و پرستاری حضور مسئول دانشجویی اساتید پزشکی در تیم تدریس و یا کارگروه تصمیم سازی در اجرایی سازی طرح منتورینگ را پیشنهاد داد.
انجام طرح های مشترک پژوهشی با اولویت نیازهای بیمارستان، اجازه ورود دانشجویان مامایی به فیلد بیمارستان شریعتی، کار کردن دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در بخش های فوق تخصصی و همکاری در آموزش دانشجویان کارشناسی از جمله موارد دیگری بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *