محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

در نشست مشترک رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و مدیر امور پرستاری دانشگاه صورت گرفت:

ارائه مدل های مشترک همکاری بین بخشی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی بر لزوم وحدت رویه و وجود خط مشی مشخص برای رسیدن به یک مدل همکاری ارتقای آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی با همکاری معاونت درمان دانشگاه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در جلسه ای که به منظور بررسی همکاری بالینی روز یکشنبه 3 دی ماه با حضور دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده، دکتر خورشید وسکوئی، مدیر امور پرستاری دانشگاه، دکتر هومن شهسواری معاون آموزشی دانشکده و دکتر فاطمه خوش نوای فومنی مدیر دفتر ریاست و دبیر هیات رئیسه در دانشکده پرستاری و مامایی تشکیل شد؛ دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده هدف از این جلسه را ارتقای آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری عنوان کرد و از لزوم ساماندهی آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری و ایجاد سازوکارهای روشن برای استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های آموزشی در بیمارستان های دانشگاه سخن گفت.
دکتر نیکبخت با اشاره به وجود 3 نفر دکتری پرستاری و 250 نفر کارشناس ارشد پرستاری در بیمارستان های تابعه دانشگاه خواستار استفاده از این ظرفیت برای آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی شد.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری گفت: باید در برنامه آموزش بالینی رضایت دانشجو، مربی، بیمارستان، دانشکده لحاظ شود که در حال حاضر رضایتی از وضعیت آموزش بالینی در دانشجویان، اساتید و همکاران بالینی وجود ندارد و باید علت بروز این نارضایتی مشخص و حل شود. کیفیت پرستاران فارغ التحصیل هم متناسب با نیاز فیلدهای درمانی نیست. 
وی این جلسه را اولین قدم شکل گیری ارتباط رسمی با معاونت درمان دانشگاه دانست و بر لزوم وحدت رویه و وجود خط مشی مشخص برای رسیدن به یک مدل همکاری ارتقای آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی با همکاری معاونت درمان دانشگاه تاکید کرد.
دکتر نیکبخت با اشاره به آگاهی مدیر پرستاری دانشگاه از مشکلات موجود در آموزش بالینی و ظرفیت های موجود در بیمارستان ها؛ نقش مدیریت پرستاری دانشگاه در ایجاد ساز و کار مناسب برای ارتقای آموزش بالینی و ارتباط موثر با بالین را موثر توصیف کرد. 
رئیس دانشکده همچنین تشکیل کمیته ای معین برای ارائه مدل های مشترک بالینی و تئوری و الگوسازی برای دانشکده های پرستاری کشور به صورت فراگیر را از برنامه های آینده دانشکده پرستاری و مامایی تهران دانست.
دکتر وسکوئی، مدیر امور پرستاری دانشگاه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشکده پرستاری و مامایی؛ این جلسه را فصلی نوین در ارتباط دانشکده با محیط های بالینی دانست و استفاده از ظرفیت موجود در بیمارستان ها برای آموزش بالینی به دانشجویان پرستاری و نیاز تیم درمان به آموزش و ارتقای فردی را از جمله بسترهای مناسب برای تقویت همکاری ها برشمرد.
وی با اشاره به نیاز بیمارستان ها به نیروی پرستاری؛ حضور دانشجویان در دوره آموزش بالینی در بیمارستان ها را فرصتی مناسب برای استفاده از ظرفیت های پرستاران شاغل در بخش های بالینی برای آموزش بالینی دانشجویان و استفاده از نیروی دانشجویی برای کمک به بیمارستان دانست.
دکتر وسکوئی افزود: در بیمارستان ها محیط بالینی خیلی خوبی داریم و جای کار بسیار زیاد است؛ و با توجه به وحدت استراتژی و رویه ای که وجود دارد به نظر می رسد این بهترین زمان برای ارائه مدلی ماندگار است.
وی گفت: پیشنهاد واضح ما این است که بالین برای رشد نیروهایش از ظرفیت های دانشکده کمک بگیرد و دانشکده نیز از پرستاران دکتری، کارشناس ارشد و حتی پرستاران کارشناس خبره بیمارستان ها در آموزش بالینی دانشجویان استفاده کند.
وی همچنین بر لزوم وجود برنامه مشخص و لاگ بوک های مدون برای حضور دانشجویان در محیط های بالینی تاکید کرد.
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده نیز ضمن ابراز خرسندی از ارتباط ایجاد شده استفاده از ظرفیت های بیمارستان برای آموزش بالینی را مثبت قلمداد کرد و گفت: ما همه در گام اول پرستار هستیم و در ذهن من محیط دانشکده و بیمارستان هیچ گاه از هم جدا نبودند. هر چه ارتباط این دو با هم قوی تر و برنامه ریزی شده تر باشد؛ به نفع ما خواهد بود.
معاون آموزشی دانشکده افزود: دانشکده پرستاری و مامایی تهران منحصر به فرد است و الگوی آموزشی ما نیز باید الگویی منحصر به فرد باشد تا بتواند نیازها و مشکلات ما را مرتفع کند.
وی همچنین ماندگار نبودن فارغ التحصیلان پرستاری در فیلدهای بیمارستانی تهران را از جمله مشکلات قابل تامل دانست.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری