محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

به میزبانی دانشكده پرستاري و مامايي تهران

اولین جلسه هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته پرستاری برگزار شد

اولین جلسه هيات ممتحنه و ارزشيابي رشته پرستاري مناطق آمایشی یک و 10 گروه 'ج' یکشنبه دوم تیرماه 1398 به میزبانی دانشكده پرستاري و مامايي تهران برگزار شد.

گالری عکس 
 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر محمدعلی چراغی، دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته پرستاری در گروه 'ج' در اولین جلسه رسمی این گروه از تقسیم بورد پرستاری در سه گروه الف با محوریت  اصفهان، گروه ب با محوریت مشهد و گروه 'ج' منطقه آمایشی یک و 10 شامل تهران، گیلان، مازندران، شاهرود، سمنان و البرز سخن گفت.
دکتر چراغی دبیر گروه 'ج' بورد پرستاری با تشکر از دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران برای برگزاری اولین جلسه بورد در دانشگاه علوم پزشکی تهران بر لزوم حمایت های مادی، معنوی و لجستیک لازم برای برگزاری جلسات تاکید کرد و از انجام تمهیدات لازم در وزارت بهداشت برای تدارک زیرساخت های مرتبط خبر داد.  
در ادامه این جلسه مروری بر شرح وظایف هیات های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی، جمع بندی رهنمودهای اجرایی، موضوعات ارجاعی جهت ارائه نظرات و سیاستگذاری و گزارش بازید مراکز جهت تاسیس رشته و ارزشیابی ادواری پرداخت.

درخواست دکتر حضرتی از بورد پرستاری؛ تشکیل شورای مستقل آموزشی پرستاری زیر نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت
دکتر مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، بورد پرستاری را بالاترین مرجع سیاست گذاری در پرستاری دانست  و گفت: یکی از افتخارات ما در همه جا بورد پرستاری است که به همت و تلاش همه عزیزان ایجاد شده است. ارزشیابی، بازنگری رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد، اعتباربخشی دانشگاه های آزاد و ... برنامه های سنگینی است که با زحمات و تلاش های اعضای بورد پرستاری انجام می شود که جای قدردانی دارد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به دغدغه های موجود در زمینه بورد پرستاری از حل این دغدغه ها با گسترده تر کردن بورد و امکان حضور افرادی بیشتر در بورد سه گانه پرستاری سخن گفت و برای اعضای جدید آرزوی توفیق کرد.
دکتر حضرتی با اشاره به وجود 14 رشته در پرستاری و 190 دانشکده پرستاری در سطح کشور خواستار پیگیری مجدانه بورد برای تشکیل شورای مستقل آموزشی پرستاری مستقل زیر نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای تسریع فرایندها شد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از کمبود نیروی پرستاری و مازاد بودن نیرو در بخش های اتاق عمل و هوشبری خبر داد و خواستار ورود بورد پرستاری برای حل مشکل کمبود نیرو در پرستاری با وجود مازاد بودن نیرو در بخش های مذکور شد.
وی گفت: ما پرستاری را در اتاق عمل، هوشبری، فوریت ها تکه تکه کردیم و این یک آفت برای پرستاری است؛ ما موافق این مسئله نیستیم و مسئولیت و سیاست گذاران هم موافق این امر نیستند. مدیریت این مسئله به عهده بورد پرستاری است تا با هماهنگی با بورد اتاق عمل و هوشبری تصمیمی جدی گرفته شود.
دکتر حضرتی تصریح کرد: ما به پرستارانGeneral  نیاز داریم. بورد پرستاری باید تمهیدی بیندیشد که نیروهای اتاق عمل و هوشبری بتوانند با گذراندن دوره های کوتاه مدت و اخذ گواهی به صورت قانونی در سایر بخش ها به کار گرفته شوند. این تقاضایی است که از سوی کادر اتاق عمل و هوشبری و توسط سازمان نظام پرستاری مطرح شده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به کمبود نیروی پرستاری گفت: بیشترین جذب نیرو در کشور را وزارت بهداشت داشته است و بیش از 70 درصد جذب نیرو در حیطه پرستاری بوده است. اما در حال حاضر معیار پرستار به تخت ما 8/1 و زیر خط استاندارد است. در استاندارد WHO نیز که برحسب تعداد پرستار نسبت به میزان جمعیت سنجیده می شود نیز باید به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت 50 پرستار داشته باشیم؛ این شاخص الان در ایران 5/22 است. ما کمبود نیروی پرستار داریم و درعین حال پرستار بیکار هم داریم؛ بیکاری ای که علتش عدم جذب بیمارستان ها است. دانشگاه ها به این علت جذب نمی کنند که باید از درآمد اختصاصی شان پرداخت داشته باشند. ما باید مشکل مسائل مالی را حل کنیم تا مشکل جذب حل شود و به استاندارد مراقبتی برسیم.
وی همچنین در پایان صحبت هایش معاونت پرستاری، سازمان نظام پرستاری، بورد پرستاری و انجمن های علمی پرستاری را چارچوب پرستاری دانست و برلزوم اتحاد و همکاری این چهار رکن تاکید کرد.

تقدیر از دبیران پیشین بورد پرستاری 
در بخش دیگر این جلسه از سوی معاونت و بورد پرستاری از دکتر سادات سیدباقر مداح و دکتر عباس زاده دبیران پیشین بورد پرستاری وزارت بهداشت در ادوار متوالی تقدیر شد.
 
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی: لازمه تحول آموزش پزشکی، تغییر در ساختارهاست؛ نمی شود با یک ساختار سنتی توقع نوآوری داشت
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی از میزبانی دانشکده از اعضای بورد پرستاری ابراز خرسندی کرد و تشکیل گروه های بورد را نقطه آغازی برای رخ دادن اتفاقات خوب در پرستاری دانست و گفت: یکی از لازمه های تحول آموزش پزشکی، تغییر در ساختارهاست؛ نمی شود با یک ساختار سنتی توقع نوآوری داشت. باید با بازگشت و توجه به ریشه های خودمان، بتوانیم اتفاقات مثبتی را در آینده رقم بزنیم.

دکتر مداح اجرای یک برنامه واحد در تمامی دانشگاه ها را از ایرادات موجود با توجه به تنوع ماموریت دانشکده ها دانست
دکتر سادات سیدباقر مداح، مادر پرستاری نوین ایران در ادامه مروری بر اتفاقات روی داده در بورد پرستاری داشت و گفت: فقط بورد پرستاری نبوده که پرستاری را به اینجا رسانده است؛ کمیته آموزش پرستاری در وزارت علوم نیز قبل از تشکیل بورد نقش هایی داشته است.
وی افزود: ما گاهی اوقات با دست خالی برای ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی دنیا تلاش کردیم؛ زمانی که نه اینترنتی بود و نه موبایلی... ما از طریق انجمن صنفی با دانشگاه های کشور های دیگر ارتباط برقرار می کردیم و به تبع هر برنامه ای که می ریختیم با مشکلات زیادی مواجه بود. برنامه ریزی بورد از سال 1371 شروع شده و حالا سه بورد داریم و هر بورد 18 نفر عضو از بهترین افراد پرستاری کشور دارد. ما در حال حاضر نزدیک به 40-50 نفر استاد تمام و نزدیک به 100 نفر دانشیار و 200 و اندی نفر استادیار و مربی داریم.
دکتر مداح افزود: مربی های ما معادل با لیسانس بودند؛  اما خوب تربیت می کردند، پرستار تربیت می کردند و همه مردم آن زمان از پرستاران راضی بودند. باید امروز به خودمان بیایم که بهترین ها را تربیت کنیم.
وی اجرای یک برنامه واحد و منحصر به فرد در تمامی دانشگاه ها را یکی از ایرادات موجود با توجه به نوع دانشکده ها دانست و گفت: دانشگاه ها ماموریت ها و ویژن های خاص خودشان را دارند و الان زمان این است که واحدها را تغییر دهید؛ ماموریت هر کدام از دانشکده ها مشخص است و باید برنامه براساس آن ماموریت ها تدوین شود.  
دکتر مداح تصریح کرد: نباید برنامه ریزی واحد باشد و همه آن را اجرا کنند؛ دانشکده های ما توانمند شده اند و زمان آن رسیده است که برنامه ریزی کنند. توقع این است که طبق نیاز هر منطقه برنامه ریزی شود. نقش بورد نظارت است تا ببینید برنامه ها با توجه به اهداف هر دانشکده چطور اجرا می شود.
وی همچنین بر توجه به دانشجویان در سطوح کارشناسی تاکید کرد و گفت: بهترین معلم باید در فن پرستاری باشد که بتواند دانشجویان را با رشته عجین کنند؛ باید روش ها را تغییر دهیم و روش هایی را به کار ببریم که بچه ها دلزده نشوند. باید جامعه را دریابیم و در راه توسعه قدم برداریم.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری