محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

تاکید بر تعاملات بین حرفه ای علوم سلامت و کار تیمی در نشست روسای دانشکده پزشکی و پرستاری و مامایی

نشستی با حضور دکتر محمدتقی بیگ محمدی رئیس دانشکده پزشکی، معاون آموزشی و مدیر مرکز مهارت های بالینی این دانشکده، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و معاونان و مدیرگروه ها و مدیر مرکز مهارت های بالینی و مدیر مرکز توسعه دانشکده پرستاری و مامایی، سه شنبه 7 دی ماه 1400 در سالن شورای یک برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی با اشاره به گروه های آموزشی در رشته پرستاری و مامایی، تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشکده بیان کرد: دانشکده پرستاری و مامایی ظرفیت همکاری های دو جانبه و بین حرفه ای با دانشکده پزشکی را دارد اما در دو دهه گذشته هیچ برنامه ی منسجم و طراحی شده ای از نظر تعاملات رسمی و حرفه ای بین دو دانشکده پزشکی و پرستاری و مامایی وجود نداشته و دانشجویان هر دو دانشکده بعد از فارغ التحصیلی اولین ارتباطات بین رشته ای خود را تجربه می کنند با اینکه هدف مشترک در هر دو رشته پرستاری و پزشکی حفظ و ارتقای سلامت و توانبخشی بیماران است اما آموزش این دو رشته عملا جدا از هم اتفاق می افتد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با انتقاد از نبود یکپارچگی و هماهنگی منسجم بین معاونت های آموزشی در بیمارستان ها و دانشکده ها، اظهار امیدواری کرد که بتوان با یک مدل عملیاتی این نقیصه را برطرف کرد، وی همچنین خاطرنشان کرد که این نشست می تواند آغاز یک اقدام اجرایی نوید بخشی برای شروع یک همکاری بین حرفه‌ای باشد که در این مسیر موضوعات متعالی تری پیگیری شود و بستری فراهم گردد که از همان دوران دانشجویی رشته پرستاری و مامایی و پزشکی احساس قرابت بیشتری را  با هم تجربه کنند.

 

در ادامه دکتر محمد تقی بیگ محمدی رئیس دانشکده پزشکی با اشاره به اینکه همکاری موثر بین پرستار و پزشک،  تعامل جدی را می طلبد گفت: بخشی از این خلأها مربوط به فرهنگ و مسائل کشوری است که باید رده های بالاتر در این زمینه وارد عمل شوند و بخشی از آن هم مربوط به مسائل دانشگاهی است که سعی بر آن می‌شود  تا در برنامه‌های مشترک این چالش ها پیگیری شود.

رئیس دانشکده پزشکی بیان کرد: در حال حاضر ارتباطات در مسئله آموزشی بین پرستار و پزشکان مطلوب نیست و آنچه که هم اتفاق می‌افتد به صورت نظام مند و سیستماتیک نیست، در فعالیت های آموزشی و همراهی با دانشجویان باید آموزش با عدالت بین همه شکل گیرد  و نظارت دقیق اعمال شود که مداخلات شخصی در مسائل کاری دخیل نباشند.

دکتر بیگ محمدی به نقاط قوت رشته پرستاری اشاره کرد و گفت: به نظم و انضباط در پرستاری نگاه مثبتی داریم و این ویژگی در پرستاران مثال زدنی است اما باید مراقبت لازم انجام گیرد که به سمت کمرنگ شدن پیش نرود.

رئیس دانشکده پزشکی گفت: درآموزش پرستاری نیز اشکالاتی وجود دارد که باید در رفع آن تلاش کرد، پرستاری حرفه‌ایست که باید مهارت‌های لازم را کسب کند و در این مسیر در حال ترقی و پیشرفت باشد و نباید اهمال کاری در کسب این مهارت ها وجود داشته باشد و دانشکده هم باید چنین تعهد حرفه‌ای را مطالبه کند.

دکتر هومن شهسواری معاون آموزشی دانشکده بیان کرد: چارچوب منظم و سیستماتیک برای کار تیمی بین این دو رشته وجود ندارد که این مسئله می تواند در آموزش پرستاری آسیب معناداری را ایجاد کند و عدم شناخت و کمرنگ بودن تعاملات بین این دو رشته می‌تواند از عوامل مهم این چالش ها باشد. وی خاطر نشان کرد با اینکه وظیفه ارتقاء سطح پرستاران بر عهده آموزش‌های مداوم جامعه پرستاری است اما این تعامل به طور معنی دار در بین پرستاران وجود ندارد.

دکتر شهرزاد غیاثوندیان مدیر گروه داخلی جراحی دانشکده با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است گفت: اما در عمل این تضاد وجود دارد، این فاصله ای که بین این دو دانشکده وجود دارد یک مشکل اساسی است که به دلیل نگرشی که در طی سالیان اتفاق افتاده حاصل گردیده و باید اصلاح ساختار و بستر سازی آن فراهم شود که با این تغییرات نتایج مطلوبی را تجربه خواهیم کرد.

دکتر جمال الدین بگجانی مدیر گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه دانشکده گفت: همکاری دانشجویان پرستاری و پزشکی می تواند پیامد بالینی خوبی را به همراه داشته باشد که این توانمندی و شور و شوق در بین دانشجویان به روشنی قابل مشاهده است و باید در این مسیر قدم های بیشتری را برداشت.

دکتر سیده طاهره میرمولایی مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری دانشکده گفت: همه ما در گروه پزشکی دست پرورده فرهنگی هستیم که در آن تربیت یافتیم و ادامه دهنده این فرهنگ نیز هستیم اما اگر این فرهنگ را اصلاح نکنیم هر چه که جلوتر پیش ‌رویم این چالش ها و خلا ها بیشتر خود را نمایان می سازد، وی تاکید کرد باید تعریف درستی از کار تیمی داشته باشیم و ارتباطات گروهی باید به صورت افقی باشد نه عمودی و این نوع نگرش در تعاملات حرفه ای در عمل باید آموزش داده شود.

در این نشست دکتر مهرناز گرانمایه معاون پژوهشی و دکتر الهام نواب مدیر گروه پرستاری مراقبت های ویژه مدیریت دانشکده پرستاری و مامایی نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.

دکتر کمال بصیری مسئول مرکز مهارت های بالینی دانشکده پزشکی، با اشاره به مهارت های بالینی و آموزشی پرستاران و ماماهای دانشکده گفت : ارزش کار خروجی دانشکده پرستاری و مامایی در فعالیت پرستاران و ماماهای فعال در سازمان اورژانس کشور به خوبی قابل مشاهده است، دانشکده پرستاری و مامایی تهران از نظر سطح و کیفیت بالینی فاصله زیادی با دانشکده‌های دیگر دارد که این بسیار ارزشمند است و هیچ جایی ظرفیت نیروی انسانی چون پرستاران این دانشگاه را ندارد که واقعاً اینگونه خدمتگزار جامعه خود باشند و این اعتقادات قلبی شان در خروجی کار کاملا دیده می شود.

در پایان رئیس دانشکده پزشکی و تیم همراه از مرکز مهارت های بالینی و پراتیک دانشکده پرستاری و مامایی بازدید کردند.

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *