محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

بحث و گفتگو در مورد برنامه های پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی با حضور معاون پژوهشی دانشگاه:

تاکید دکتر صحرائیان بر تمرکز معاونت پژوهشی دانشکده ها بر تربیت پژوهشگر

خطاب معاون پژوهشی دانشگاه به اعضای هیات علمی: قبل از این که به فکر پژوهش برای خودتان باشید؛ به فکر تربیت پژوهشگر برای کشور باشید. در پرستاری مشکلات زیادی داریم که جز با پژوهش حل نمی شود.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در جلسه ای که روز سه شنبه 5 دی ماه با حضور دکتر صحرائیان، معاون پژوهشی دانشگاه در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر صحرائیان در معاونت پژوهشی دانشگاه؛ وی را استاد مسلم پژوهش توصیف کرد.
وی هدف اصلی از برگزاری این جلسه را ارائه گزارش عملکرد معاونت پژوهشی سابق دانشکده، آگاهی از رویکرد و برنامه های پژوهشی دانشگاه و هماهنگی دانشکده در برنامه ریزی پژوهشی در برنامه عملیاتی سال 1396 تا 1400 عنوان کرد.  
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی همسویی با رویکردها و برنامه های معاونت پژوهشی دانشگاه، اطلاع از چالش ها و نیازها و هماهنگی واحدهای محیطی با اهداف دانشگاه را موجب تسهیل فرایندها و رسیدن به نتایج مطلوب دانست.
دکتر مریم مدرس، معاون پژوهشی دانشکده نیز ضمن قدردانی از تلاش ها و خدمات دکتر زیبا تقی زاده در طول تصدی معاونت پژوهشی، به ارائه دیدگاه های خود درباره معاونت پژوهشی دانشکده پرداخت.
وی از جهت گیری روشن در راستای اهداف پژوهشی دانشگاه، انطباق بخشیدن تحقیقات با اولویت های پژوهشی، جلوگیری از اتلاف و صرف منابع، ساماندهی و هماهنگی، بسیج قابلیت ها و ظرفیت های گروه ها برای پاسخ به نیازهای پژوهشی، بسترسازی لازم برای به کارگیری نتایج، اجرای پروژه آینده نگاری در پژوهش، ارتباط و اتصال هر چه بیشتر تحقیقات و تدوین برنامه های پژوهشی مبتنی بر مشارکت گروه های آموزشی به عنوان مهم ترین ماموریت های درنظر گرفته شده برای آینده پژوهش دانشکده نام برد.
معاون پژوهشی دانشکده در بخش چالش های موجود در حوزه پژوهشی نیز به صحبت در خصوص شاخص های ارزیابی و متریک در پژوهش، کمبود بودجه مرتبط با تهیه منابع و سخت افزارهای مورد نیاز پژوهشی، ضعف نوآوری در پژوهش و اثربخش نبودن نتایج پژوهش ها در عملکردهای بالینی و رویه های مراقبتی و ... پرداخت.
دکتر تقی زاده هم گزارشی از فعالیت هایش در 4 سال تصدی معاونت پژوهشی در قالب ارتقاء کیفی محصولات پژوهشی: تولید دانش، ایجاد زیرساخت ها، حرکت به خارج از دانشگاه و حمایت از انتشارات بین المللی اعضای هیات علمی و ... ارائه داد.
وی همچنین از تشکیل کمیته اخلاق سازمانی مشترک دو دانشکده پرستاری و مامایی و توانبخشی برای اولین بار در دانشگاه و چالش هایش سخن گفت.
دکتر تقی زاده عدم موفقیت در راه اندازی مجله انگلیسی زبان در دانشکده، کمبود نیروی انسانی، قدیمی بودن کتاب های کتابخانه، موفق نبودن در طرح های ارتباط با صنعت به دلیل عدم رغبت اعضای هیات علمی و محدودیت زمانی پایان نامه ها، کمبود بودجه و غیرقابل ارتقا بودن سیستم های تین کلاینت را از چالش های موجود در دوران تصدی اش بر معاونت پژوهشی دانشکده برشمرد.
وی راه اندازی بانک پرسشنامه، کتابخانه الکترونیک با حدود 2400 جلد کتاب، راه اندازی کتابخانه فرهنگی با بالغ بر 1050 جلد کتاب، راه اندازی کمیته اخلاق سازمانی، تدوین اولویت های پژوهشی گروه های آموزشی را از زمره موفقیت هایش در معاونت پژوهشی دانست.  
زهرا توکل، دبیر کمیته اخلاق سازمانی هم گزارشی آماری از فعالیت های کمیته اخلاق سازمانی مبنی بر ارسال 253 طرح نامه به کمیته اخلاق به تفکیک 148 پایان نامه مصوب، 11 پایان نامه بین الملل مصوب، 1 پایان نامه دانشجوی دانشگاه خارجی، 30 طرح مصوب، 190 طرح نامه های مصوب، 32 طرح مشابه پایان نامه (دریافت گواهی)، 7 طرح مشابه با پایان نامه (در حال کارشناسی)، 18 پایان نامه در حال کارشناسی و 6 طرح در حال کارشناسی ارائه داد.
وی شرکت اعضای کمیته در کارگاه های توانمندسازی از طرف کمیته ملی و دانشگاهی، برگزاری کارگاه جنبه های اخلاقی در مطالعات برای توانمندسازی اعضای هیات علمی، برگزاری کارگاه پروپوزال نویسی همراه با جنبه های اخلاقی پژوهش برای توانمندسازی دانشجویان کارشناسی ارشد و اطلاع رسانی در مورد فرایندهای کاری کمیته اخلاق در شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده را از جمله فعالیت های کمیته سازمانی اخلاق دانست.
توکل در بخش چالش ها نیز از بازنگری فلوچارت صدور مجوز برای کمیته های اخلاق، عدم تطابق با امکانات دسترسی محیط کاربری ساب ادمین کمیته و امکان ارجاع طرح نامه ها به سایر کمیته ها، دیده نشدن فرایند صدور مجوز اخلاق برای طرح های مستقل و طرح های مشابه با پایان نامه به عنوان زیر فرایند یک فرایند اصلی، محدودیت های سامانه پژوهشیار، مشخص نبودن جایگاه کارشناسان در چارت ماتریسی کمیته های اخلاق و به تعویق افتادن عملکرد و تشکیل جلسات کمیته اخلاق با تغییرات مدیریتی به علت عضویت دو عضو حقوقی در کمیته سخن گفت.
ارائه عملکرد مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی نیز موضوع صحبت دکتر رضا نگارنده، رئیس مرکز تحقیقات بود. وی با ارائه تاریخچه تصویب مرکز تحقیقات در سال 1388؛ 72 طرح خاتمه یافته، 46 طرح در حال اجرا، انتشار 318 مقاله، 91 مقاله ISI، 76 مقاله PubMed، 64 مقاله Scopus، 5 کتاب و شرکت اعضا در 53 کنگره بین المللی را از دستاوردهای مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی دانست.
رئیس مرکز تحقیقات همچنین h index مرکز را 10 اعلام کرد و از قرارگیری مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی در یک سوم اول مراکز تحقیقاتی دانشگاه و در رتبه 56 در میان 200 مرکز تحقیقات بالینی بالای سه سال در کشور خبر داد.
در بخش ارائه نظرات و دیدگاه های اعضای هیات علمی نیز دکتر فرناز فرنام، عضو هیات علمی بهداشت باروری، بارداری و زایمان از محدودیت زمانی در پایان نامه های دانشجویی و انجام نشدن طرح های تحقیقاتی بلند مدت، چاپ شدن مقالات دانشجویان کارشناسی ارشد در مجلات کم اعتبار، مشکلات موجود در کارهای بین دانشگاهی و عدم اطلاع از کارهای پژوهشی سایر دانشگاه ها به عنوان مشکلات موجود پژوهشی نام برد.
نبود هماهنگی و همکاری بین بخشی بین دانشکده ها و بیمارستان های دانشگاه و زیرساخت های لازم برای انجام طرح های ارتباط با صنعت نیز از جمله مشکلاتی بود که دکتر طاهره میرمولائی به آن اشاره کرد.
دکتر ژیلا میرلاشاری، مدیر گروه آموزشی پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان هم از مشکلات موجود در انجام پایان نامه ها با همکاری بیمارستان ها سخن گفت و پیشنهاد داد تا مهلتی 6 ماهه بعد از دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد برای چاپ مقاله به دانشجویان اختصاص داده شود.
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی هم درخصوص انعطاف ناپذیری ساختار پژوهشیار و مشکلات موجود در مورد وضعیت هزینه ها و ثبت آنها در این سامانه صحبت کرد.
وی همچنین با اشاره به متفاوت بودن Impact factor مجلات در رشته های مختلف؛ مقایسه دانشکده ها در زمینه Impact factor مقالات چاپ شده را هم دچار اشکال دانست.
کمرنگ شدن بخش پرستاری در کتابخانه دیجیتال دانشگاه و اجباری کردن گذراندن کارگاه های اخلاق پژوهشی برای دانشجویان نیز از جمله مواردی بود که توسط اساتید در این جلسه مطرح شد.


دکتر صحرائیان: یکی از اصول اساسی معاونت پژوهشی دانشکده ها آموزش پژوهش است
دکتر صحرائیان، معاون پژوهشی دانشگاه بعد از استماع نظرات اعضای هیات علمی و آموزشی؛ ضمن ابراز خرسندی از طرح مشکلات بر تفاوت وظیفه معاونت پژوهشی با مراکز تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: در یک دانشکده یکی از اصول اساسی  معاونت پژوهشی آموزش پژوهش است.
وی افزود: ما با دانشجویانی سرو کار داریم که از پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی تهران خوشحال هستند؛ دانشجویانی با نشاط و انرژی زیادی وارد دانشگاه شده اند و این دانشگاه است که باید به آنها سمت و سو بدهد.
معاون پژوهشی دانشگاه تصریح کرد: شاید یکی از کارهای معاونت پژوهشی دانشکده تشویق هیات علمی ها به پژوهش باشد؛ اما وظیفه اصلی اش این است که در پایان ببیند چند نفر از دانش آموخته هایش به پژوهشگرانی موفق تبدیل می شوند. دانش آموخته هایی که وقتی وارد بالین می شوند می توانند مشکلات موجود را درک و برای حل آنها پروپوزال داده و در حل آن مشکلات موفق شوند. اگر دانش آموختگان دانشگاه اینگونه نباشند؛ یعنی دانشگاه موفق نبوده است.
دکتر صحرائیان گفت: پایان نامه برای تحقیق نیست؛ برای آموزش پژوهش است. می خواهیم به دانشجو پژوهش کردن را یاد دهیم. هدف اصلی در دانشگاه آموزش است؛ آموزش به شیوه ای که دانشجو به یک محقق بدل شود.
وی در ادامه وظیفه هیات علمی را تربیت انسان ها و افزودن به علم و دانش دانست و گفت: یک هیات علمی با دانش آموخته هایی که تربیت کرده و با پژوهش هایی که انجام داده است ماندگار می شود. باید از خودمان بپرسیم چه کاری کردیم و چه انسان هایی را برای آینده تربیت کرده ایم. ما هیات علمی می شویم تا چیزی به علم اضافه کنیم و ما پژوهش را برای نفع مادی اش انجام نمی دهیم؛ برای نشاطی که از انجام آن و انتشارش به دست می آوریم، انجام می دهیم.
او خطاب به اعضای هیات علمی گفت: قبل از این که به فکر پژوهش برای خودتان باشید؛ به فکر تربیت پژوهشگر برای کشور باشید. در پرستاری مشکلات زیادی داریم که جز با پژوهش حل نمی شود. در پرستاری ایده زیاد است و ظرفیت های خوبی هم در هیات علمی ها وجود دارد.
معاون پژوهشی همچنین از اساتید خواست تا تمرکز خود را بر حل یک معضل و انجام پروژه های تحقیقاتی وسیع بر آن بگذارند.
دکتر صحرائیان داشتن نشاط را لازمه تولید علم دانست و گفت: با داشتن محیطی با نشاط و آرام میتوانیم اساتید را برای انجام پژوهش به وجد بیاوریم. استاد ما باید هر روز با نشاط و حال خوب به دانشگاه بیاید و تا حدی از بودن در دانشگاه احساس خوبی داشته باشد که ترک کردن آن برایشان سخت باشد.
وی ادامه داد: وظیفه ما این است که به هم نشاط دهیم؛ خواهش کنیم و کارها انجام شود. اگر نشاط وجود داشته باشد کارها به راحتی می چرخند و انجام می شوند.
وی درمورد مشکلات موجود در انجام کارهای پژوهشی در بیمارستان ها گفت: وقتی نامه ای برای همکاری در طرح های پژوهشی از سوی دانشکده می آید دچار تردید می شویم که چطور باید همکاری کرد. لازم است برای جلب همکاری دوستان بیمارستانی نحوه مشارکت افراد در کارهای پژوهشی تدوین شده و حق افراد دیده شود. گاهی عدم تمایل همکاران به خاطر بی اخلاقی هایی است که در کارهای مشترک قبلی ایجاد شده است. این بی اخلاقی ها راه را برای همکاری های بعدی می بندد. باید در این مورد فکر کرد، آئین نامه ها را بررسی کرد و راهکار ارائه داد.
معاونت پژوهشی دانشگاه؛ هدفمند کردن پژوهش های مسئله محور و خلق ثروت را از اهداف پژوهش در دوره جدید مدیریت دانست.
دکتر صحرائیان همچنین بر اهمیت استفاده از دانش آموخته ها به عنوان سرمایه های دانشگاه تاکید کرد و گفت: داشتن دانش آموخته برای یک دانشگاه یک سرمایه عظیم است و باید از آن استفاده شود. شما دانشکده ای با سابقه بالغ بر 70 سال هستید و خیلی از دانش آموختگان شما دوست دارند بعد از سال ها یک بار در دانشکده جمع شوند؛ از این ظرفیت در سایر کشورها به خوبی استفاده می شود.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

6 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

با سلام و احترام جناب اقای دکتر صحراییان استاد محترم شما به نکته بسیار عالی در خصوص آموزش دانشجویان در امر پژوهش اشاره نمودید و بسیار کاربردی است ولی لازم است ذکر کنم که فکر می کنید چه تعداد از اعضا هیئت علمی در امر پژوهش وارد هستند که بتوانند آموزش دهند ؟ با احترام

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
هیات علمی

هیات علمی

78/10/11 - 00:00

ضمن تشکر از حضور دکتر صحراییان ،منظور از اچ ایندکس مرکز که ۱۵ است ،میانگین اچ ایندکس اعضای مرکز است؟اسکوپوس این را نشان نمی دهد

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
فرساد ایمانی

فرساد ایمانی

78/10/11 - 00:00

تعداد از اعضا هیئت علمی که در امر پژوهش وارد هستند (میتوانند آموزش دهند/ در امر آموزش فعال هستند) از افراد غالبأ اپیدمیولوزیست/ نورولوژیست/ طب اورژانس و... هستند. این عده در آموزش رشته پژوهش فعال هستند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

من از استاد صحراییان خواهش می کنم دوره های مکرر آموزش پژوهش جهت اعضای هیات علمی برگزار کنند.من به شخصه احساس ضعف می کنم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
عضو هیئت علمی

عضو هیئت علمی

78/10/11 - 00:00

خسته نباشید به خانم دکتر تقی زاده ، و آرزوی موفقیت برای خانم دکتر مدرس ، خانم دکتر تقی زاده عزیز لبخند شما در زمان تحویل معاونت بسیار زیبا و پسندیده بود درود بر شما

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با تشکر از پشتیبانی شما از امر مهم پژوهش، باید کلیه دانشجویان از زمان تحصیلات تکمیلی برای پژوهش تربیت شوند نه وقت تلف کردن صرفا در کلاسهای آموزشی کوتاه مدت

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *