محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

در آستانه هفته سلامت سال 97 صورت گرفت:

نشست مشترک دانشکده پرستاری و مامایی تهران و اداره کل سلامت شهرداری تهران

نشست مشترک دانشکده پرستاری و مامایی تهران، مدیر کل سلامت و مشاور مدیر کل دفتر امور بانوان شهرداری تهران صبح روز چهارشنبه 29 فروردین ماه به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری های مشترک دانشکده پرستاری و مامایی و حوزه سلامت شهرداری و امور بانوان شهرداری در هفته سلامت 97 برگزار شد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران در ابتدای جلسه با یادآوری از توافقات صورت گرفته در جلسه مشترکی که با حضور مشاور مدیر کل امور بانوان شهرداری در سال 96 برگزار شد؛ از تدوین پروپوزال همکاری مشترک بین دانشکده و شهرداری با تمرکز بر سلامت بانوان و گروه هدف دختران دانشجو یاد کرد.
وی آمار بالای اساتید و دانشجویان دختر دانشکده را زمینه مناسبی برای همکاری بین دانشکده و شهرداری دانست.
رئیس دانشکده همچنین از رای زنی های انجام شده با امور خوابگاه های دانشگاه برای حمایت از ارتقای امور خوابگاه ها با همکاری شهرداری تهران خبر داد.  
دکتر نیکبخت با اشاره به شعار جهانی سلامت با عنوان 'سلامت برای همه، پوشش همگانی سلامت: برای همه در همه جا' بر نگاه و رویکرد کلی نگر این شعار تاکید کرد و نقش همکاری های بین بخشی در اجرای برنامه ها را حائز اهمیت دانست.
وی گفت: همین نگاه کلی در برنامه ریزی شعارهای روزانه هفته سلامت هم دیده می شود.
وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در هفته های سلامت سنوات گذشته توسط دانشکده با همکاری شهرداری و آموزش و پرورش؛ این هفته را فرصت مناسبی برای فتح باب همکاری های بیشتر دانشکده و شهرداری در طول سال دانست.
دکتر نیکبخت تصریح کرد: قطعا هفته سلامت زمانی نیست که بشود تمام مشکلات سلامت مردم را حل کرد؛ بلکه فرصتی برای یادآوری توجه به سلامت است. اگر انجام کارهای سمبلیک در این هفته منجر به یک برنامه تغییر رفتار شود؛این اتفاق مثبتی خواهد بود.
 
استقبال مدیر کل سلامت شهرداری تهران از عقد تفاهم نامه همکاری با دانشکده پرستاری و مامایی تهران 
زینب نصیری، مدیر کل سلامت شهرداری تهران ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشکده پرستاری و مامایی و برنامه های ارائه شده این دانشکده در هفته سلامت به ارائه شمایی کلی از برنامه های اداره سلامت شهرداری در هفته سلامت 97 پرداخت.
وی در توضیح رویکرد اداره سلامت شهرداری به هفته سلامت 97 گفت: متناسب با شعار سازمان بهداشت جهانی 'سلامت برای همه' ما داشتیم یک سری مسائل را در حوزه سلامت طراحی و برنامه ریزی می کردیم که هفته سلامت در واقع فرصتی شد تا از ظرفیت ها استفاده کنیم برای انجام کارهایی که باید به نتیجه می رسید. ما از دو زاویه به این شعار نگاه کردیم؛ یک زاویه خدماتی است که باید به افراد جامعه و مشخصاً افراد محروم و در معرض آسیب داده شود و دوم بحث مشارکت تمام ذی نفعان حوزه سلامت است.
وی افزود: طی سال های گذشته جای یک سری از ذی نفعان به عنوان افرادی که بتوانند برنامه های ما در حوزه سلامت را مرور کرده و اصلاح کنند؛ خالی بود.
نصیری در ادامه از برنامه اداره کل سلامت شهرداری تهران برای تشکیل نشست های تخصصی با ذی نفعان حوزه سلامت از جمله اساتید دانشگاه و فعالان حوزه سلامت، مدیران رسانه ها، بنگاه های اقتصادی که در حوزه سلامت به عنوان مسئولیت اجتماعی کارهای خوبی انجام دادند، استارتاپ ها، واحدهای تابعه شهرداری تهران و ... برای اصلاح فرایندها خبر داد.  
وی همچنین به طور خاص از نشست با اساتید دانشگاه و فعالان حوزه سلامت برای نقد برنامه راهبردی سلامت شهرداری تهران و اصلاح فرایندها سخن گفت و از اساتید دانشکده پرستاری و مامایی تهران دعوت کرد تا در این نشست حضور بهم رسانند.  
نصیری گفت: امسال به خانه های سلامت نیز تاکید شده است که برنامه های خودشان را کیفی، با اولویت افراد محروم، در معرض آسیب و اقدامات اجتماع محور محلی با اولویت اقدامات محیط زیستی و سلامت محله متمرکز کنند.  
او گفت: با توجه به ظرفیتی که در گروه های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران وجود دارد می توان وارد عقد  تفاهم نامه همکاری مشترک بین اداره کل سلامت شهرداری تهران و دانشکده شد تا بتوان از ظرفیت های فی مابین استفاده کرد.
کلنگ زنی فرهنگ سرای دانشجویی در کارگر شمالی با همکاری شهرداری 
دکتر نوروزی، مدیر فرهنگی دانشجویی و اجتماعی دانشگاه؛ ضمن ابراز خرسندی از حجم کارهای انجام شده در دانشکده پرستاری و مامایی این دانشکده را دانشکده ای سرآمد در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانست و از وجود تفکر و ذهنیت عالی در حوزه دانشجویی و تصمیم گیری با موضوع سلامت در کشور سخن گفت.
مدیر فرهنگی، دانشجویی و اجتماعی دانشگاه گفت: ما حدود 8 هزار و 136 دانشجوی دختر داریم که جز شهروندان تهرانی محسوب می شوند و از این میزان هزار و 655 نفر آنها در خوابگاه هستند که اگر قرار است روی دختران کار شود بی شک فیلد خوبی برای کار، فعالیت و امتحان برخی از نوآوری هاست.
وی همچنین از کلنگ زنی فرهنگ سرای دانشجویی در کارگر شمالی با همکاری شهرداری در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این فرهنگ سرا اجرایی شود.
 
حل معضلات اجتماعی نیازمند برنامه های بلند مدت و متمرکز 
الهه عطایی، مشاور مدیر کل بانوان شهرداری تهران حل مشکلات و معضلات اجتماعی مناطق محروم تهران را نیازمند برنامه های بلند مدت و متمرکز دانست و خواستار مشارکت و همکاری دانشکده پرستاری و مامایی تهران در ارائه آموزش های تخصصی وخدمات حرفه ای به زنان مناطق محروم و در معرض آسیب شد.
 
ارائه برنامه های ستاد هفته سلامت دانشکده پرستاری و مامایی
دکتر پاشایی پور، مدیر گروه آموزشی بهداشت جامعه و سالمندی و دبیر ستاد هفته سلامت دانشکده با ذکر توانمندیها و ظرفیت های موجود در گروه های آموزشی بر برنامه دانشکده برای ارائه فعالیت های متمرکزتر در هفته سلامت سال 97 تاکید کرد.
وی حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری و توانبخشی را از جمله اهداف اصلی برنامه های ستاد هفته سلامت دانشکده عنوان کرد.
دبیر ستاد هفته سلامت در ذکر ریز برنامه های دانشکده از نرمش صبحگاهی و پیاده روی همگانی، ارائه خدمات غربالگری اختصاصی برای سالمندان، ارائه خدمات غربالگری برای دانشجویان بین الملل دانشگاه با استفاده از دانشجویان بین الملل دانشکده، مسابقه عکاسی، غربالگری روان، مشاوره های سلامت روان، ارائه خدمات سلامت در غرفه ها، غربالگری و ارائه آموزش های لازم به کودکان مهدکودک دانشکده، ارائه آموزش های لازم بهداشت محیط به کارکنان سلف سرویس دانشکده، ارائه مراقبت در منزل برای 50 خانواده در مناطق جنوب شهر تهران، همکاری بین بخشی با آموزش و پرورش با محوریت سبک زندگی سالم، رفتارهای پرخطر در نوجوانان، سن بلوغ و کنترل پرخاشگری، ارائه خدمت در غرفه های مترو انقلاب و پایانه بیهقی با همکاری شهرداری تهران، غربالگری کارکنان شهرداری منطقه 6 ناحیه 2 و ساختمان اصلی دانشگاه، ارائه خدمت به کودکان کار و محروم، ارائه خدمات به کارتن خواب های سرای مهر و سرای امید و ... نام برد.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری