محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

کمیته مشترک سازمانی اخلاق در پژوهش دانشکده پرستاری و توانبخشی برگزار کرد

کارگاه اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی و انتشار آثار آن

کارگاه اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی و انتشار آثار آن روز یکشنبه 7 بهمن 97 با حضور دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشکده پرستاری و مامایی تهران برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در این کارگاه که از سوی کمیته مشترک سازمانی اخلاق در پژوهش دانشکده پرستاری و مامایی و دانشکده توانبخشی و ویژه اساتید هر دو دانشکده برگزار شد؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده با تاکید بر اهمیت رعایت اخلاق در انتشارات؛ به ضرورت پرداختن به این موضوع در زمان نوشتن پروپوزال و از لحظه ایجاد و باروری ایده تا ارائه نتایج نهایی یک تحقیق که می تواند مقالات باشد، پرداخت.
وی با اشاره به آیه شریفه ' والقلم و مایسطرون' به اهمیت، آثار، فوائد و یا مخاطرات آنچه مکتوب می شود، ضرورت پاسخگوئی نسبت به مکتوبات و قداست نگارش و آثار آن اشاره کرد.
دکتر احسان شمسی گوشکی، دبیر مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی با تبیین عناصر اصلی اخلاق در انتشار آثار پژوهش های زیست پزشکی به اهمیت توجه به راهنمای نویسندگان مقالات مصوب وزارت بهداشت، ضرورت ثبت تحقیقات انجام شده حتی ثبت پروپوزال های مرور سیستماتیک، رصد لحظه به لحظه پژوهشگران توسط نهادهای بین المللی و ملی نظارتی به مخاطرات ملی و بین المللی در حوزه علم سنجی پرداخته و خاطرنشان کرد: باید فرایندهای داوری در گروه ها جدی گرفته شود و درخطاهای ایجاد شده همه نویسندگانی که جز نویسندگان مقاله هستند مسئول هستند و نه فقط نویسنده مسئول.
وی همچنین از فراگیر شدن حساسیت همکاران و همتایان و حساسیت عمومی در رخدادهای رتراکشن و پلژریسم به عنوان یک رویداد مثبت یاد کرد و اظهار امیدواری کرد که وضعیت نشر روز به روز پاک تر و با خطاهای کمتری اتفاق بیفتد.
در ادامه کارگاه دکتر پارسا، متخصص اخلاق پزشکی و عضو کمیته مشترک سازمانی اخلاق در پژوهش دانشکده پرستاری و مامایی و دانشکده توانبخشی در خصوص ملاحظات اخلاقی در رضایت آگاهانه و تعارض منافع، جنبه های مختلف رضایت آگاهانه، اختیار و نکات کاربردی در کسب رضایت آگاهانه و ابعاد مختلف تضاد یا تعارض منافع پرداخت.
در پایان کارگاه زهرا توکل، دبیر کمیته مشترک سازمانی اخلاق دانشکده پرستاری و مامایی و دانشکده توانبخشی  نکات اجرایی فرایند بررسی اخلاق طرحنامه ها در کمیته مشترک سازمانی اخلاق در پژوهش دانشکده پرستاری و توانبخشی را ارائه داد. 
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 
کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری