محتوای خبری دانشکده پزشکی

از طرح چالش های مجازی سازی برنامه های آموزشی تا بررسی مسائل روز دانشکده در جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی

جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی با بررسی چالش های مجازی سازی برنامه های آموزشی و طرح مسائل روز دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پزشکی، جلسه هیئت‌رئیسه دانشکده صبح روز شنبه ۲۲ آذر 99 در سالن شورای دانشکده برگزار شد، در ابتدای جلسه دکتر علی لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی از برگزاری مراسم تقدیر از فراگیران برتر مقاطع مختلف دانشکده پزشکی خبر داد و گفت: با توجه به تأخیر در اعلام نتایج آزمون‌ها، این مراسم با تأخیر در هفته‌های آتی برگزار خواهد شد.
وی افزود: تیم اجرایی برگزاری مراسم در حال آماده‌سازی مقدمات ازجمله تهیه ویدئو کلیپ‌ها هستند که زمان برگزاری که به‌صورت مجازی خواهد بود متعاقباً اعلام خواهد شد.
توضیح این‌که هر ساله مراسم تقدیر از دستیاران برتر در دانشکده پزشکی برگزار می‌شد که امسال برای اولین بار مراسم به‌صورت تجمیعی با حضور فراگیران برتر مقاطع تخصص و فوق تخصص، پزشکی عمومی و تحصیلات تکمیلی برگزار خواهد شد.
در ادامه دکتر مریم مهرپویا مسئول مجازی‌سازی آموزش دانشکده پزشکی گزارشی از مجازی‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشکده ارائه داد و گفت: پس از شروع کرونا از اسفندماه سال گذشته اولین کلاس‌ها با همکاری گروه قلب به‌صورت آفلاین برگزار شد و مطالب به‌صورت آفلاین در سامانه نوید بارگذاری شد.
 وی افزود: با توجه به تداوم پاندمی کرونا، با تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح دانشکده و مسئولین دانشکده صورت گرفت آموزش آنلاین نیز به فاز مجازی‌سازی آموزش اضافه شد درنهایت تسهیلات موردنظر برای برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین در اسکیل لب فراهم شد و از اردیبهشت ماه کلاس‌ها به‌صورت آنلاین در زمان‌های 45 دقیقه‌ای در 7 تالار مجازی در پلتفرم‌های اسکای روم و ادوبی کانکت برگزار شد.
 وی ادامه داد: با توجه به تداوم برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی، شیوه نامه برای برگزاری کلاس‌های آنلاین و آفلاین تهیه شد که تأمین نیروی انسانی تأمین فضا و مکان برگزاری کلاس‌ها و مدیریت کلاس‌ها از مهم‌ترین چالش‌های کلاس‌های آنلاین و مسئله کوییز ها و سامانه نوید از موارد قابل بحث در آموزش های آفلاین است.
در ادامه دکتر شهریار نفیسی با تشکر از دکتر مهرپویا و مثبت ارزیابی کردن روند مجازی‌سازی آموزش در دانشکده پزشکی گفت: مشکلات و چالش‌هایی که مطرح شد، مسائل پیچیده‌ای نبوده و با سیاست‌های مدیریتی قابل‌حل هستند.
وی در خصوص مشکل نیروی انسانی در شرایط پاندمی کرونا و بحث دورکاری کارکنان، تصریح کرد: کارشناسان دانشکده باید در جریان باشند که دورکاری به معنای مرخصی نیست بلکه فرصتی فراهم‌شده تا برای حفظ سلامت افراد و پرهیز از رفت‌وآمدهای غیرضروری، کارکنان بتوانند از منزل امور مربوط به وظایف کاری خود را انجام دهند.

رئیس دانشکده پزشکی پیشنهاد کرد: در راستای توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی و کارشناسان گروه‌ها جهت توسعه آموزش مجازی و برگزاری آنلاین کلاس‌ها، سلسله کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی برگزار شود.

در این جلسه بر واگذاری جنبه‌های اجرایی کلاس‌ها به گروه‌های آموزشی و نقش نظارتی دانشکده در برگزاری کلاس‌ها تأکید شد.
در ادامه دکتر لباف به موضوع تعیین چارت سازمانی گروه‌ها که توسط دکتر علامه معاون درمان دانشگاه  مطرح شد اشاره کرد و گفت: در این مسئله پیشنهادشده که گروه‌ها یک معاون درمان داشته باشد که تعیین چارت و ایجاد یک معاون درمان مسئله ساده‌ای نیست و نیازمند کار کارشناسی شده است.
دکتر نفیسی در این خصوص گفت: گروه‌های آموزشی بالینی پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و می‌توان گفت وجود بخش‌های بالینی مختص دانشکده پزشکی است و از یک‌سو مسیر آموزشی از دانشکده به اعضای هیئت‌علمی می‌رسد و از سوی دیگر مباحث و مسیر درمانی از رییس دانشگاه، رییس بیمارستان، معاون درمان بیمارستان، رئیس بخش به‌صورت شبکه‌ای است که لزوماً با هم هماهنگ نیستند، ازاین‌رو ایجاد یک معاونت درمان در هر گروه به پیچیدگی‌های کار می‌افزاید.
وی افزود: نظارت بر فرایندهای درمانی و اجرایی گروه بر عهده رئیس بخش است و اگر مسئله‌ای در خصوص امور درمانی پیش بیاید در وهله اول رئیس بخش مسئول رسیدگی است و اگر یک معاون درمان هم در گروه باشد علاوه بر موازی کاری تداخل در انجام وظایف محوله نیز پیش می‌آید.
دکتر نفیسی خاطرنشان کرد: لازم است قبل از اجرایی شدن این تصمیم، جنبه‌های مختلف آن به‌دقت بررسی و درصورتی‌که جمع‌بندی نظرات بر وجود این معاونت در گروه‌های آموزشی رسید، شرح وظایف به شکلی دیده شود که تداخل وظایف در سطح بیمارستان و بخش ایجاد نشود.

 

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *